Käyttäjäkokemus digitaalisten palveluiden mallinnuksessa
Mäyrä, Anton; Pantti, Markus; Säkkinen, Henrik (2023)
Mäyrä, Anton
Pantti, Markus
Säkkinen, Henrik
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136173
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli luoda Vincit Oyj:n asiakkaalle AKK Motorsports ry:lle kehitysideoita uutta innovatiivista digitaalista palvelualustaa varten, joka sisältää kilpailu- ja varauskalenterin. Kehitysideat kuvattiin tiimin luoman prototyypin avulla. Tämän avulla parannettiin käyttäjäkokemusta sekä helpotetaan kalenterin käyttöä yleisesti. Ajatustyön jälkeen ideointi keskittyi virtaviivaiseen, tehokkaaseen ja käyttäjäystävälliseen kalenterialustaan, joka vastaa toimeksiantajan asiakkaan liiketoimintatarpeita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää asiakkaan digitaalista kilpailukalenteria. Kehitystyössä käytettiin apuna toimeksiantajalta saatuja käyttäjäpersoonia ja pohjatietoa. Tämän lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin loppukäyttäjiltä saatuja kehitysehdotuksia kyselyn kautta. Kehitystyössä otettiin selvää olemassa olevista kehityskohteista ja näitä hyödynnetään uuden prototyypin innovoinnissa.
Kehitysvaiheessa hyödynnettiin moniosaista tietoperustaa käyttäjäkokemuksesta sekä etukäteen luotua kyselyä yhdessä kirjallisuuden kanssa. Taustatyön pohjalta luotiin prototyyppi, joka esitettiin asiakkaalle sekä toimeksiantajalle
.
Kyselyn pohjalta saadut tulokset arvioitiin työryhmän kesken ja niistä muodostettiin taulukoita sekä ideaseiniä. Näiden pohjalta saatiin jäsenneltyä kehityshaasteet sekä kehityskohteet. Valmiin prototyypin lisäksi kehitystiimi toi esille jatkokehitysmahdollisuuksia osana johtopäätöksiä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää asiakkaan digitaalista kilpailukalenteria. Kehitystyössä käytettiin apuna toimeksiantajalta saatuja käyttäjäpersoonia ja pohjatietoa. Tämän lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin loppukäyttäjiltä saatuja kehitysehdotuksia kyselyn kautta. Kehitystyössä otettiin selvää olemassa olevista kehityskohteista ja näitä hyödynnetään uuden prototyypin innovoinnissa.
Kehitysvaiheessa hyödynnettiin moniosaista tietoperustaa käyttäjäkokemuksesta sekä etukäteen luotua kyselyä yhdessä kirjallisuuden kanssa. Taustatyön pohjalta luotiin prototyyppi, joka esitettiin asiakkaalle sekä toimeksiantajalle
.
Kyselyn pohjalta saadut tulokset arvioitiin työryhmän kesken ja niistä muodostettiin taulukoita sekä ideaseiniä. Näiden pohjalta saatiin jäsenneltyä kehityshaasteet sekä kehityskohteet. Valmiin prototyypin lisäksi kehitystiimi toi esille jatkokehitysmahdollisuuksia osana johtopäätöksiä.