Taidetta generoivien tekoälyjen vaikutus pelitaiteeseen
Myllymäki, Ossi (2023)
Myllymäki, Ossi
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136152
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on avata, tutkia ja analysoida AI-työkalujen käyttöä videopeliteollisuudessa. Aihetta tutkitaan artistin näkökulmasta. Työssä avataan ensin minkälaisia erilaisia AI-työkaluja on ja selittää yksinkertaistettuna niiden toimintatavan, jonka jälkeen työssä keskitytään, mihin työkaluja alalla käytetään pelitaiteen tuotantoon. AI-työkalujen erilaisia käyttökohteita ja mahdollisuuksia tullaan selittämään, kuten myös esittämään alan ammattilaisten mielipiteitä aiheesta ja miten he uskovat työkalujen vaikuttavan alaan.
Kun AI-työkalut, niiden käyttötarkoitukset ja miten niitä käytetään, on selitetty, työ pyrkii ana-lysoimaan esille tuotuja aiheita. Analyysi tullaan käsittelemään näkökulmasta, tulevatko AI-työkalut vaarantamaan artistien aseman pelialalla, vai ovatko ne hyödyksi? Toisena analyysin aiheena ovat AI-työkalujen ja niiden käytön mukanaan tuomat eettiset kysymykset ja ongel-mat niin alan yrityksille kuin myös yksityisille tahoille, ketkä luvat epävirallista materiaalia pe-leihin.
Työn jälkimmäinen osa keskittyy työtä varten tehdystä kyselystä saatuun dataan ja sen analy-sointiin. Kysely esitettiin alan opiskelijoille, ammattilaisille ja harrastelijoille. Kyselyn ja siitä saadun datan tarkoituksena oli saavuttaa jonkinlainen ymmärrys ja kuva siitä, mikä on alalla työskentelevien ihmisten mielipide AI-työkaluista ja niiden käytöstä. Toisena tarkoituksena on esittää mahdollisia syitä kyselystä ilmi tulleille mielipiteille ja löydöille. Työ päättyy kyselystä saadun datan yleisempään analyysiin, jolla pyritään avaamaan ja esittämään laajempia havain-toja, joita ei välttämättä huomaa vain yksittäisten kysymysten vastauksia analysoidessa.
Kun AI-työkalut, niiden käyttötarkoitukset ja miten niitä käytetään, on selitetty, työ pyrkii ana-lysoimaan esille tuotuja aiheita. Analyysi tullaan käsittelemään näkökulmasta, tulevatko AI-työkalut vaarantamaan artistien aseman pelialalla, vai ovatko ne hyödyksi? Toisena analyysin aiheena ovat AI-työkalujen ja niiden käytön mukanaan tuomat eettiset kysymykset ja ongel-mat niin alan yrityksille kuin myös yksityisille tahoille, ketkä luvat epävirallista materiaalia pe-leihin.
Työn jälkimmäinen osa keskittyy työtä varten tehdystä kyselystä saatuun dataan ja sen analy-sointiin. Kysely esitettiin alan opiskelijoille, ammattilaisille ja harrastelijoille. Kyselyn ja siitä saadun datan tarkoituksena oli saavuttaa jonkinlainen ymmärrys ja kuva siitä, mikä on alalla työskentelevien ihmisten mielipide AI-työkaluista ja niiden käytöstä. Toisena tarkoituksena on esittää mahdollisia syitä kyselystä ilmi tulleille mielipiteille ja löydöille. Työ päättyy kyselystä saadun datan yleisempään analyysiin, jolla pyritään avaamaan ja esittämään laajempia havain-toja, joita ei välttämättä huomaa vain yksittäisten kysymysten vastauksia analysoidessa.