Vuosikello yrityksen sisäisen viestinnän tukena : case: Yritys X
Korpela, Aaro (2023)
Korpela, Aaro
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136242
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena oli laatia myymälöiden operoinnin vuosikello Yritys X:lle. Laadittavan vuosikellon tuli pohjautua toimeksiantajayrityksen markkinoinnin vuosikelloon sekä toimialan tärkeimpiin sesonkeihin. Toimeksiantajan toiveena oli, että opinnäytetyö toisi esiin vuosikellon merkityksen päivittäisen työn tukena ja perustelisi, miten vuosikellolla saadaan lisättyä ennakoivaa tekemistä myymälöissä.
Työ toteutettiin toiminnallista opinnäytetyömallia noudattaen, jolloin työn rakenne jakautuu tietopohjaan sekä toimeksiantoon. Tietopohja käsittelee yrityksen sisäisen viestinnän toteuttamista ja tuo mukaan myös vuosikellon hyödyntämisen tukityökaluna sisäisessä viestinnässä. Tietopohjan lähteenä on käytetty viestintään keskittyvää kirjallisuutta sekä tieteellisiä artikkeleja.
Työn tulokseksi saatiin vuosikello, jonka luomisprosessiin osallistettiin työn kannalta merkittäviä yrityksen edustajia. Osallistamisessa käytetty tiedonkeruumenetelmä oli haastattelu. Tuotokseen sisältyy myös vuosikellon käyttöohjeet, toimivuuden mittarit sekä jatkokehitysideoita. Työn toimeksianto-osuutta ja vuosikelloa ei julkaista vapaasti luettavaksi.
Vuosikelloa tullaan hyödyntämään toimeksiantajayrityksessä myymälöiden työvuorosuunnitteluun liittyvän resurssitarpeen arviointiin. Vuosikello luo lisäksi pohjan myymälöiden sidosryhmäviestinnän kehitystyölle, joka aukeaa työkalun reflektoivan elementin ansiosta.
Työ toteutettiin toiminnallista opinnäytetyömallia noudattaen, jolloin työn rakenne jakautuu tietopohjaan sekä toimeksiantoon. Tietopohja käsittelee yrityksen sisäisen viestinnän toteuttamista ja tuo mukaan myös vuosikellon hyödyntämisen tukityökaluna sisäisessä viestinnässä. Tietopohjan lähteenä on käytetty viestintään keskittyvää kirjallisuutta sekä tieteellisiä artikkeleja.
Työn tulokseksi saatiin vuosikello, jonka luomisprosessiin osallistettiin työn kannalta merkittäviä yrityksen edustajia. Osallistamisessa käytetty tiedonkeruumenetelmä oli haastattelu. Tuotokseen sisältyy myös vuosikellon käyttöohjeet, toimivuuden mittarit sekä jatkokehitysideoita. Työn toimeksianto-osuutta ja vuosikelloa ei julkaista vapaasti luettavaksi.
Vuosikelloa tullaan hyödyntämään toimeksiantajayrityksessä myymälöiden työvuorosuunnitteluun liittyvän resurssitarpeen arviointiin. Vuosikello luo lisäksi pohjan myymälöiden sidosryhmäviestinnän kehitystyölle, joka aukeaa työkalun reflektoivan elementin ansiosta.