Kainuulaisen maaseutumatkailuyrityksen palvelukonsepti : Asiakaskohderyhmänä venäläismatkailijat
Taurula, Inkeri (2014)
Taurula, Inkeri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110415209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110415209
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka venäläismatkailijoita palvelevat kainuulaiset maaseutumatkailuyritykset ovat huomioineet toimintansa suunnittelussa palvelukonseptin rakentamisen osa-alueet. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi paneudutaan markkinoinnin teorioihin, kuten palveluyritystoimintaan ja palvelukonseptin rakenteeseen, ja kartoitetaan, millaisia kokemuksia kainuulaisilla maaseutumatkailuyrityksillä on venäläismatkailijoista.
Maaseutumatkailuyritysten kokemuksia venäläisasiakkaista selvitettiin kvantitatiivisella kyselytutkimuksella. Hypoteesina oli, että maatilamatkailuyrityksillä on kokemuksia venäläisasiakkaista, sillä Kainuun alue on yksi venäläisten eniten suosima matkakohde Suomessa. Kyselyn tuloksista ilmeni, että kainuulaisissa maaseutumatkailuyrityksissä käy kuitenkin hyvin vähän venäläisiä. Eniten kokemuksia venäläisistä oli majoitus- ja ravitsemuspalveluita tarjoavilla vastaajayrityksillä. Venäläisiä pidetään kaiken kaikkiaan ystävällisinä ja toimintaa kaipaavina asiakkaina.
Palvelukonseptin rakentamisen keskeisimmiksi haasteiksi nousivat kielitaidon, monipuolisten palveluiden ja markkinointiosaamisen puute. Kaksi kolmesta vastaajasta kertoi, että venäläiset vaikuttavat yrityksen tulevaisuudensuunnitelmiin, ja venäjän kielen taitoa ollaan kehittämässä. Useassa vastaajayrityksessä ymmärretään asiakaspalvelun ja venäläisille mieleisten palveluiden tuottamisen merkitys. Markkinoinnin kilpailukeinoihin ja brändäämiseen tutustumalla yritykset voisivat päästä vielä parempiin tuloksiin.
Maaseutumatkailuyritysten kokemuksia venäläisasiakkaista selvitettiin kvantitatiivisella kyselytutkimuksella. Hypoteesina oli, että maatilamatkailuyrityksillä on kokemuksia venäläisasiakkaista, sillä Kainuun alue on yksi venäläisten eniten suosima matkakohde Suomessa. Kyselyn tuloksista ilmeni, että kainuulaisissa maaseutumatkailuyrityksissä käy kuitenkin hyvin vähän venäläisiä. Eniten kokemuksia venäläisistä oli majoitus- ja ravitsemuspalveluita tarjoavilla vastaajayrityksillä. Venäläisiä pidetään kaiken kaikkiaan ystävällisinä ja toimintaa kaipaavina asiakkaina.
Palvelukonseptin rakentamisen keskeisimmiksi haasteiksi nousivat kielitaidon, monipuolisten palveluiden ja markkinointiosaamisen puute. Kaksi kolmesta vastaajasta kertoi, että venäläiset vaikuttavat yrityksen tulevaisuudensuunnitelmiin, ja venäjän kielen taitoa ollaan kehittämässä. Useassa vastaajayrityksessä ymmärretään asiakaspalvelun ja venäläisille mieleisten palveluiden tuottamisen merkitys. Markkinoinnin kilpailukeinoihin ja brändäämiseen tutustumalla yritykset voisivat päästä vielä parempiin tuloksiin.