Maahanmuuttajien aktiivisen kansalaisuuden edistäminen koulutustoimintaa kehittämällä
Tiihonen, Laura (2023)
Tiihonen, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835318
Tiivistelmä
Maahanmuutto Suomeen on lisääntynyt viime vuosien aikana ja kasvavan muuttoliikkeen myötä yhteiskunnan monimuotoisuus kasvaa myös tulevaisuudessa. Maahanmuutosta puhuttaessa korostuu usein kustannusten ja tuottavuuden näkökulma, ja vähemmälle huomiolle on jäänyt maahanmuuttajien tarpeet ja toiveet liittyen heille tarjottaviin palveluihin ja tukeen. Työn tilaaja Kansalaisfoorumi oli kiinnostunut kehittämään maahanmuuttajille tarkoitettua koulutustoimintaansa sekä edistämään kohderyhmän aktiivista kansalaisuutta.
Opinnäytetyössä selvitettiin millaisia kokemuksia koulutustoimintaan osallistuneilla maahanmuuttaneilla on tilaajan koulutustoiminnasta. Tarkastelun kohteena oli se, onko järjestetty toiminta vastannut maahanmuuttajien tarpeisiin ja millaisia valmiuksia järjestetty toiminta antaa maahanmuuttajille toimia aktiivisina kansalaisina. Lisäksi tarkasteltiin, miten maahanmuuttaneiden aktiivista kansalaisuutta voidaan edistää tulevaisuudessa. Aineisto kerättiin teemahaastatteluiden sekä havainnoinnin avulla.
Tulokset osoittavat, että tilaajan toiminta on koettu erittäin hyödylliseksi sekä yksilöille että maahanmuuttajayhteisöille. Maahanmuuttajat toivovat koulutustoiminnalta erityisesti kotoutumista edistävää toimintaa. Koulutustoimintaa voidaan kehittää muun muassa järjestämällä yhteistoimintaa eri väestöryhmiin kuuluville ihmisille sekä suomalaiseen yhteiskuntaan ja työllistymisen edistämiseen liittyviä koulutuksia.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa suosituksia ja näkökulmia siihen, kuinka maahanmuuttajien aktiivista kansalaisuutta voidaan vahvistaa ja edistää koulutustoiminnan avulla. Se tuo myös esille millaista tukea maahanmuuttajat tarvitsevat kotoutumisprosessinsa aikana. Kehittämisehdotusten avulla maahanmuuttajille suunnattua toimintaa voidaan räätälöidä entistä paremmin vastaamaan kohderyhmän tarpeisiin. Kehittämisehdotuksia voidaan hyödyntää laajemmin myös muiden kotoutumisen edistämisen parissa työskentelevien toimijoiden toiminnassa.
Opinnäytetyössä selvitettiin millaisia kokemuksia koulutustoimintaan osallistuneilla maahanmuuttaneilla on tilaajan koulutustoiminnasta. Tarkastelun kohteena oli se, onko järjestetty toiminta vastannut maahanmuuttajien tarpeisiin ja millaisia valmiuksia järjestetty toiminta antaa maahanmuuttajille toimia aktiivisina kansalaisina. Lisäksi tarkasteltiin, miten maahanmuuttaneiden aktiivista kansalaisuutta voidaan edistää tulevaisuudessa. Aineisto kerättiin teemahaastatteluiden sekä havainnoinnin avulla.
Tulokset osoittavat, että tilaajan toiminta on koettu erittäin hyödylliseksi sekä yksilöille että maahanmuuttajayhteisöille. Maahanmuuttajat toivovat koulutustoiminnalta erityisesti kotoutumista edistävää toimintaa. Koulutustoimintaa voidaan kehittää muun muassa järjestämällä yhteistoimintaa eri väestöryhmiin kuuluville ihmisille sekä suomalaiseen yhteiskuntaan ja työllistymisen edistämiseen liittyviä koulutuksia.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa suosituksia ja näkökulmia siihen, kuinka maahanmuuttajien aktiivista kansalaisuutta voidaan vahvistaa ja edistää koulutustoiminnan avulla. Se tuo myös esille millaista tukea maahanmuuttajat tarvitsevat kotoutumisprosessinsa aikana. Kehittämisehdotusten avulla maahanmuuttajille suunnattua toimintaa voidaan räätälöidä entistä paremmin vastaamaan kohderyhmän tarpeisiin. Kehittämisehdotuksia voidaan hyödyntää laajemmin myös muiden kotoutumisen edistämisen parissa työskentelevien toimijoiden toiminnassa.