Ohjaajan opas nuorten pienryhmätoimintaan luovia ja toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen
Lehtinen, Anetta; Vuorinen, Kirsi (2023)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lehtinen, Anetta
Vuorinen, Kirsi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634833
Tiivistelmä
Kehittämismuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Vantaan Pelastakaa Lapset ry:lle ohjaajan opas nuorten pienryhmätoimintaan. Oppaaseen valittiin teoriaan pohjautuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä, jotka on todettu toimiviksi työskenneltäessä nuorten kanssa. Oppaaseen valikoidut luovat ja toiminnalliset menetelmät tukevat nuorten sosiokognitiivisia taitoja, kuten osallisuutta, vuorovaikutusta sekä sosiaalisia taitoja.
Kehittämismuotoisen opinnäytetyön tavoitteena oli oppaaseen kerätyn materiaalin avulla kehittää nuorten pienryhmätoimintaa, vähentää nuorten kokemaa yksinäisyyttä sekä ehkäistä syrjäytymistä erilaisten luovien ja toiminnallisten menetelmien avulla. Opas sisältää ryhmänohjaajille hyödyllistä teoriaan pohjautuvaa tietoa liittyen yleisesti ryhmän kehittymiseen, sen kehittymisen vaiheisiin, pienryhmän toimintaan ja toiminnan arviointiin.
Opinnäytetyön teoriapohja perustuu tutkimustietoon ja teoriaan koskien nuorten kokemaa yksinäisyyttä ja syrjäytymistä, pienryhmätyöskentelyä nuorten kanssa sekä luovien ja toiminnallisten menetelmien käyttöä pienryhmätoiminnassa. Hyödynsimme aiemmin tehtyjä tutkimuksia koskien nuorten kokemaa yksinäisyyttä ja syrjäytymistä sekä niiden vaikutuksia nuorten elämään.
Konstruktiivisen mallin mukaisesti edenneessä opinnäytetyössä käytettiin menetelminä benchmarkingia ja teemahaastatteluja. Kehittämismuotoisen opinnäytetyön teoriapohjan sekä käytetyistä kehittämismenetelmistä saadun tiedon avulla tuotimme ohjaajan oppaan pienryhmätoimintaan, jota ohjaaja voi hyödyntää toimiessaan nuorten kanssa.
Kehittämismuotoisen opinnäytetyön arvioinnissa käytimme jatkuvaa reflektointia parin sekä työelämäkumppanin kanssa opinnäytetyöprosessin jokaisessa vaiheessa. Opinnäytetyön arviointi toteutettiin työelämäkumppanille suunnattujen haastatteluiden sekä kyselylomakkeen avulla. Opinnäytetyöhön valitut kehittämismenetelmät tukivat hyvin tavoitteita, jotka olivat työlle asetettuja. Työelämäkumppani oli erittäin tyytyväinen kehittämistyön tuloksena tuotettuun ohjaajan oppaaseen. Opinnäytetyöprosessi kehitti omaa asiantuntijuuttaamme, edisti ammatillista kehittymistämme sekä työelämäntaitojamme.
Kehittämismuotoisen opinnäytetyön tavoitteena oli oppaaseen kerätyn materiaalin avulla kehittää nuorten pienryhmätoimintaa, vähentää nuorten kokemaa yksinäisyyttä sekä ehkäistä syrjäytymistä erilaisten luovien ja toiminnallisten menetelmien avulla. Opas sisältää ryhmänohjaajille hyödyllistä teoriaan pohjautuvaa tietoa liittyen yleisesti ryhmän kehittymiseen, sen kehittymisen vaiheisiin, pienryhmän toimintaan ja toiminnan arviointiin.
Opinnäytetyön teoriapohja perustuu tutkimustietoon ja teoriaan koskien nuorten kokemaa yksinäisyyttä ja syrjäytymistä, pienryhmätyöskentelyä nuorten kanssa sekä luovien ja toiminnallisten menetelmien käyttöä pienryhmätoiminnassa. Hyödynsimme aiemmin tehtyjä tutkimuksia koskien nuorten kokemaa yksinäisyyttä ja syrjäytymistä sekä niiden vaikutuksia nuorten elämään.
Konstruktiivisen mallin mukaisesti edenneessä opinnäytetyössä käytettiin menetelminä benchmarkingia ja teemahaastatteluja. Kehittämismuotoisen opinnäytetyön teoriapohjan sekä käytetyistä kehittämismenetelmistä saadun tiedon avulla tuotimme ohjaajan oppaan pienryhmätoimintaan, jota ohjaaja voi hyödyntää toimiessaan nuorten kanssa.
Kehittämismuotoisen opinnäytetyön arvioinnissa käytimme jatkuvaa reflektointia parin sekä työelämäkumppanin kanssa opinnäytetyöprosessin jokaisessa vaiheessa. Opinnäytetyön arviointi toteutettiin työelämäkumppanille suunnattujen haastatteluiden sekä kyselylomakkeen avulla. Opinnäytetyöhön valitut kehittämismenetelmät tukivat hyvin tavoitteita, jotka olivat työlle asetettuja. Työelämäkumppani oli erittäin tyytyväinen kehittämistyön tuloksena tuotettuun ohjaajan oppaaseen. Opinnäytetyöprosessi kehitti omaa asiantuntijuuttaamme, edisti ammatillista kehittymistämme sekä työelämäntaitojamme.