Pelipiratismi ja sen vastaiset keinot
Suomi, Mikko; Marin, Ville (2014)
Suomi, Mikko
Marin, Ville
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102114873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102114873
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää videopeleihin kohdistuvan verkkopiratismin vaikutuksia videopelejä valmistavien yritysten toimintaan ja päätöksiin. Toinen opinnäytetyön tavoite oli selvittää piratismin vastaisia keinoja, niiden toimivuutta ja tulevaisuutta. Työssä käytiin läpi pelipiratismin historiaa, videopelien tuotantoa, pelialan yrityksiä sekä piratismia ja sen luonnetta yleisesti.
Opinnäytetyön teoriaosuuteen käytettiin kirjallisia sekä sähköisiä lähteitä. Kirjalliset lähteet ovat suurimmaksi osaksi englanninkielisiä, koska kotimaisia lähteitä löytyi aiheesta heikosti. Sähköisinä lähteinä käytettiin tunnettujen uutis-ja pelisivustojen artikkeleita ja uutisia, jotka käsittelevät aihetta.
Tutkimusmenetälmänä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla sähköpostikyselyllä, joka teetettiin pelialan ammattilaisille. Kyselyyn vastasivat kaksi henkilöä, joista toinen on mobiilipelejä kehittävän yrityksen lead programmer. Toinen vastaaja toimi peliyrityksessä graafikkona.
Tutkimuksen tulokset paljastavat, että digitaalisten jakelu palveluiden parantuminen sekä yleistyminen ovat onnistuneet karsimaan peleihin kohdistuvaa verkkopiratismia. Tutkimusten yhteydessä paljastui, että pienet peliyritykset ja mobiilipeleihin keskittyvät yritykset eivät kärsi verkkopiratismista samalla tavalla kuin suuremmat yritykset. Suuriin pelialan yrityksiin kohdistuva piratismi ei todennäköisesti johdu pelkästään tuotteiden korkeasta hinnasta vaan myös siitä, että näiden tuotteet ovat tunnettuja.
Opinnäytetyön teoriaosuuteen käytettiin kirjallisia sekä sähköisiä lähteitä. Kirjalliset lähteet ovat suurimmaksi osaksi englanninkielisiä, koska kotimaisia lähteitä löytyi aiheesta heikosti. Sähköisinä lähteinä käytettiin tunnettujen uutis-ja pelisivustojen artikkeleita ja uutisia, jotka käsittelevät aihetta.
Tutkimusmenetälmänä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla sähköpostikyselyllä, joka teetettiin pelialan ammattilaisille. Kyselyyn vastasivat kaksi henkilöä, joista toinen on mobiilipelejä kehittävän yrityksen lead programmer. Toinen vastaaja toimi peliyrityksessä graafikkona.
Tutkimuksen tulokset paljastavat, että digitaalisten jakelu palveluiden parantuminen sekä yleistyminen ovat onnistuneet karsimaan peleihin kohdistuvaa verkkopiratismia. Tutkimusten yhteydessä paljastui, että pienet peliyritykset ja mobiilipeleihin keskittyvät yritykset eivät kärsi verkkopiratismista samalla tavalla kuin suuremmat yritykset. Suuriin pelialan yrityksiin kohdistuva piratismi ei todennäköisesti johdu pelkästään tuotteiden korkeasta hinnasta vaan myös siitä, että näiden tuotteet ovat tunnettuja.