Lean-ajattelun hyödyntäminen osana kunnossapidon liiketoimintaa
Vanhala, Mikko (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534507
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, miten saadaan luotua edellytykset Lean-ajattelun hyödyntämisestä osana kunnossapidon liiketoimintaa. Työn tilaajana toimi Sah-Ko Oy.
Työ toteutettiin konstruktiivisella tutkimusotteella. Konstruktiivista tutkimusotetta sovellettiin yrityksessä tunnistettujen ongelmien ratkaisuun yhdessä yrityksen edustajien kanssa. Ratkaisun validointiin käytettiin markkinatestiä, joka jaettiin heikkoon ja vahvaan markkinatestiin. Yrityksessä on aikaisemmin aloiteltu Lean-toimintojen käyttöönottoa, mutta toimintaa ei ole yrityksen henkilöstön toimesta koettu omaksi ja toimintatapoja ei ole kyetty juurruttamaan osaksi yrityksen toimintatapoja.
Työssä käsitellään Lean-filosofian teemoja kirjallisuuskatsauksena siltä osin, kuin ne ovat sovellettavissa tilaajan toimintaan. Käsiteltäviä teemoja ovat Hukka, 5S ja visuaalinen johtaminen, Oppiva organisaatio, Pullonkaula-ajattelu, Parannuskata, Kaizen sekä Hoshin Kanri. Työssä käsitellään myös inhimillisiä motivaation lähteitä osana Lean-filosofian omaksuntaa.
Työssä luotiin perusteita Lean-kulttuuria kohti luomalla edellytykset oppivalle organisaatiolle sekä jalkauttamalla tavoiteltavia toimintoja Hoshin-suunnittelulla. Työssä tunnistettiin yrityksen kunnossapidon liiketoimintayksikön pullonkauloja sekä toiminnassa olevaa Hukkaa, joita pyrittiin avartamaan Lean-ajattelun avulla. Pullonkaulojen avartamiseen luotiin suunnitelma huoltoauton varustelusta käyttäen hyväksi Kaizen-työpajaa, sekä luotiin suunnitelma jatkuvan parantamisen hyödyntämiseksi 5S-toiminnan tukena.
Tutkimuksen todettiin läpäisevän tietyin reunaehdoin heikon markkinatestin. Tehtyjä havaintoja ja työn onnistumista puidaan lopun pohdinta osiossa. This thesis examines how to create the conditions for the use of Lean thinking as part of the maintenance business. The work was commissioned by Sah-Ko Oy.
The thesis was carried out with a constructive research approach. The constructive research method was applied to solve problems identified in the company together with representatives of the company. A market test was used to validate the solution, which was divided into a weak and a strong market test. The company had previously started to introduce Lean practices, but the company's staff did not feel ownership of the activities and were unable to embed the prac-tices in the company's working practices.
The thesis deals with the themes of Lean philosophy as a literature review, as far as they are applicable to the client's operations. The topics covered are Waste, 5S and visual management, Learning Organisation, Bottleneck thinking, Improvement Kata, Kaizen and Hoshin Kanri. The thesis will also address the sources of human motivation as part of the adoption of the Lean phi-losophy.
The thesis lays the foundations for a Lean culture by creating the conditions for a learning organisation and by implementing the desired activities through Hoshin design. The thesis identified Bottlenecks in the company's maintenance business unit and operational Waste, which it sought to open up through Lean thinking. A plan for equipping the maintenance truck was created using the Kaizen workshop, and a plan was created to use continuous improvement to support 5S ac-tivities.
The study was found to pass a weak market test, subject to certain constraints. The findings and the success of the work are discussed in the concluding reflection section.
Työ toteutettiin konstruktiivisella tutkimusotteella. Konstruktiivista tutkimusotetta sovellettiin yrityksessä tunnistettujen ongelmien ratkaisuun yhdessä yrityksen edustajien kanssa. Ratkaisun validointiin käytettiin markkinatestiä, joka jaettiin heikkoon ja vahvaan markkinatestiin. Yrityksessä on aikaisemmin aloiteltu Lean-toimintojen käyttöönottoa, mutta toimintaa ei ole yrityksen henkilöstön toimesta koettu omaksi ja toimintatapoja ei ole kyetty juurruttamaan osaksi yrityksen toimintatapoja.
Työssä käsitellään Lean-filosofian teemoja kirjallisuuskatsauksena siltä osin, kuin ne ovat sovellettavissa tilaajan toimintaan. Käsiteltäviä teemoja ovat Hukka, 5S ja visuaalinen johtaminen, Oppiva organisaatio, Pullonkaula-ajattelu, Parannuskata, Kaizen sekä Hoshin Kanri. Työssä käsitellään myös inhimillisiä motivaation lähteitä osana Lean-filosofian omaksuntaa.
Työssä luotiin perusteita Lean-kulttuuria kohti luomalla edellytykset oppivalle organisaatiolle sekä jalkauttamalla tavoiteltavia toimintoja Hoshin-suunnittelulla. Työssä tunnistettiin yrityksen kunnossapidon liiketoimintayksikön pullonkauloja sekä toiminnassa olevaa Hukkaa, joita pyrittiin avartamaan Lean-ajattelun avulla. Pullonkaulojen avartamiseen luotiin suunnitelma huoltoauton varustelusta käyttäen hyväksi Kaizen-työpajaa, sekä luotiin suunnitelma jatkuvan parantamisen hyödyntämiseksi 5S-toiminnan tukena.
Tutkimuksen todettiin läpäisevän tietyin reunaehdoin heikon markkinatestin. Tehtyjä havaintoja ja työn onnistumista puidaan lopun pohdinta osiossa.
The thesis was carried out with a constructive research approach. The constructive research method was applied to solve problems identified in the company together with representatives of the company. A market test was used to validate the solution, which was divided into a weak and a strong market test. The company had previously started to introduce Lean practices, but the company's staff did not feel ownership of the activities and were unable to embed the prac-tices in the company's working practices.
The thesis deals with the themes of Lean philosophy as a literature review, as far as they are applicable to the client's operations. The topics covered are Waste, 5S and visual management, Learning Organisation, Bottleneck thinking, Improvement Kata, Kaizen and Hoshin Kanri. The thesis will also address the sources of human motivation as part of the adoption of the Lean phi-losophy.
The thesis lays the foundations for a Lean culture by creating the conditions for a learning organisation and by implementing the desired activities through Hoshin design. The thesis identified Bottlenecks in the company's maintenance business unit and operational Waste, which it sought to open up through Lean thinking. A plan for equipping the maintenance truck was created using the Kaizen workshop, and a plan was created to use continuous improvement to support 5S ac-tivities.
The study was found to pass a weak market test, subject to certain constraints. The findings and the success of the work are discussed in the concluding reflection section.