Yläkouluikäisten seksuaaliväkivallan ja häirinnän tunnistaminen sekä puheeksiotto: opas yläkouluikäisille ja heidän kanssaan työskenteleville
Granqvist, Suvi-Tuulia; Hirvonen, Vilma; Turkia, Iina (2023)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Granqvist, Suvi-Tuulia
Hirvonen, Vilma
Turkia, Iina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634707
Tiivistelmä
Nuorten seksuaaliväkivallan ja häirinnän kokemukset ovat lisääntynyt vuosien kuluessa. Erityisesti tyttöjen kokemukset ovat lisääntyneet huomattavasti. Seksuaaliväkivalta usein aiheuttaa häpeää ja syyllisyyttä, minkä vuoksi avun hakeminen voi olla nuorelle vaikeaa. Tämän vuoksi olisi tärkeää, että ammattilaisilla olisi riittävästi tietoa aiheesta ja siitä, kuinka asia otetaan nuoren kanssa puheeksi. Tärkeää olisi myös, että nuorilla olisi riittävästi tietoa aiheesta ja siitä, kuinka apua pystyy hakemaan.
Opinnäytetyön aiheena oli yläkouluikäisten seksuaaliväkivalta ja häirintä, sekä sen tunnistaminen ja puheeksi ottaminen. Työn tarkoituksena oli luoda yläkouluikäisille luotettava ja näyttöön perustuva opas, jota myös ammattilaiset voivat hyödyntää. Oppaan tavoitteena on lisätä nuoren tietämystä seksuaaliväkivallasta ja häirinnästä, sekä ohjata nuorta, kuinka tilanteen kohdatessa tulisi toimia ja mistä hakea apua. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka toimeksiantajana oli Pohjois-Savon hyvinvointialueen HYTE- ja osallisuus palvelualueen koordinoima seksuaaliterveyden edistämisen työryhmä.
Kehittämistyön tuotoksena kirjallisen raportin lisäksi valmistui seksuaaliväkivallan ja häirinnän tunnistamisen sekä puheeksi ottamisen opas, jota voidaan hyödyntää yläkouluikäisiä nuoria kohdatessa. Opas suunniteltiin ja toteutettiin näyttöön perustuvan, mahdollisimman ajankohtaisen tiedon pohjalta. Oppaassa kerrottiin seksuaaliväkivaltaan ja häirintään liittyvistä käsitteistä, sekä asian puheeksi ottamisesta ja tunnistamisesta. Oppaassa käytiin myös läpi seksuaaliväkivallan ja häirinnän eri muotoja sekä miten apua voi hakea. Oppaasta tehtiin sähköinen pdf-versio, jonka tarvittaessa pystyy tulostamaan. Opas suunniteltiin yläkouluikäisiä nuoria ajatellen, ulkoasu ja oppaan sisältö pyrittiin tekemään mahdollisimman selkeäksi ja mielenkiintoiseksi. Adolescents’ experiences of sexual violence and harassment have increased over the years. The experiences of girls in particular have increased considerably. Sexual violence often causes shame and guilt and because of this seeking help might be difficult. This is why it would be important for professionals to have enough information on the subject and to know how to communicate with teenagers. It would also be important for teenagers to have sufficient information on the subject and how to find help.
The subject of the thesis was recognition and communication of sexual violence and harassment among adolescents. The purpose of the thesis was to create a reliable guidebook for adolescents and professionals. The aim of the guide is to increase awareness of sexual violence and harassment, and to guide on how to act and where to seek help when faced with the situation. The thesis was a development work commissioned by a work group to promote sexual health in wellbeing services county of North Savo.
As a product of the development work, in addition to a written report, a guide on the thesis subject was made, which can be used when working with teenagers. The guide was designed on evidence-based, up-to-date information. The guide was made to explain the concepts of sexual violence and harassment, as well as how to address and recognise the issue. The work also discusses different forms of sexual violence and harassment and how to seek help. An electronic pdf-version of the guide was made, which can be also printed if needed. The guide was designed with the interests of adolescents in mind, the layout and content of the guide were made as simple and interesting as possible.
Opinnäytetyön aiheena oli yläkouluikäisten seksuaaliväkivalta ja häirintä, sekä sen tunnistaminen ja puheeksi ottaminen. Työn tarkoituksena oli luoda yläkouluikäisille luotettava ja näyttöön perustuva opas, jota myös ammattilaiset voivat hyödyntää. Oppaan tavoitteena on lisätä nuoren tietämystä seksuaaliväkivallasta ja häirinnästä, sekä ohjata nuorta, kuinka tilanteen kohdatessa tulisi toimia ja mistä hakea apua. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka toimeksiantajana oli Pohjois-Savon hyvinvointialueen HYTE- ja osallisuus palvelualueen koordinoima seksuaaliterveyden edistämisen työryhmä.
Kehittämistyön tuotoksena kirjallisen raportin lisäksi valmistui seksuaaliväkivallan ja häirinnän tunnistamisen sekä puheeksi ottamisen opas, jota voidaan hyödyntää yläkouluikäisiä nuoria kohdatessa. Opas suunniteltiin ja toteutettiin näyttöön perustuvan, mahdollisimman ajankohtaisen tiedon pohjalta. Oppaassa kerrottiin seksuaaliväkivaltaan ja häirintään liittyvistä käsitteistä, sekä asian puheeksi ottamisesta ja tunnistamisesta. Oppaassa käytiin myös läpi seksuaaliväkivallan ja häirinnän eri muotoja sekä miten apua voi hakea. Oppaasta tehtiin sähköinen pdf-versio, jonka tarvittaessa pystyy tulostamaan. Opas suunniteltiin yläkouluikäisiä nuoria ajatellen, ulkoasu ja oppaan sisältö pyrittiin tekemään mahdollisimman selkeäksi ja mielenkiintoiseksi.
The subject of the thesis was recognition and communication of sexual violence and harassment among adolescents. The purpose of the thesis was to create a reliable guidebook for adolescents and professionals. The aim of the guide is to increase awareness of sexual violence and harassment, and to guide on how to act and where to seek help when faced with the situation. The thesis was a development work commissioned by a work group to promote sexual health in wellbeing services county of North Savo.
As a product of the development work, in addition to a written report, a guide on the thesis subject was made, which can be used when working with teenagers. The guide was designed on evidence-based, up-to-date information. The guide was made to explain the concepts of sexual violence and harassment, as well as how to address and recognise the issue. The work also discusses different forms of sexual violence and harassment and how to seek help. An electronic pdf-version of the guide was made, which can be also printed if needed. The guide was designed with the interests of adolescents in mind, the layout and content of the guide were made as simple and interesting as possible.