Golfvälineverkkokaupan laajentuminen Euroopan markkinoille
Haapanen, Noora (2023)
Haapanen, Noora
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133462
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mihin Euroopan maahan Golf Sky Oy:n verkkokaupan olisi kannattavaa mahdollisesti laajentua. Rajaan opinnäytetyöni kohdemaiksi Islanti, Latvia ja Alankomaat. Opinnäytetyöni rakentuu seuraavan tutkimuskysymyksen ympärille: Onko Golf Sky Oy:n mahdollisesti kannattavaa laajentaa verkkokaupan toimintaa Islantiin, Latviaan tai Alankomaihin?
Tavoitteena on antaa yritykselle tietoa kolmesta eri Euroopan maasta liittyen golfvälineverkkokaupan mahdollisuuksista kyseisissä maissa. Opinnäytetyön pohjalta Golf Sky Oy voi tehdä päätöksen, lähteekö tutkimaan ehdottamaani maata vielä enemmän ja alkaako kehittämään mahdollisia laajentumisprosesseja.
Tämä opinnäytetyö on vertailututkimus ja työ toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, jossa haastattelin sähköpostitse viiden eri yrityksen ammattilaista verkkokaupan kansainvälistymisestä. Teoreettisena viitekehyksenä on kansainvälistymisprosessi ja sen eri vaiheet. Teoriaosuudessa olen tarkastellut, missä vaiheessa kansainvälistymisprosessia toimeksiantajayritys on, ja painottunut erityisesti kyseisen vaiheen edellyttämiä tietotarpeita.
Golf Sky Oy:n on mahdollista laajentaa tutkituista maista Latviaan. Heidän on luontaista laajentua Viron naapurimaahan.
Tavoitteena on antaa yritykselle tietoa kolmesta eri Euroopan maasta liittyen golfvälineverkkokaupan mahdollisuuksista kyseisissä maissa. Opinnäytetyön pohjalta Golf Sky Oy voi tehdä päätöksen, lähteekö tutkimaan ehdottamaani maata vielä enemmän ja alkaako kehittämään mahdollisia laajentumisprosesseja.
Tämä opinnäytetyö on vertailututkimus ja työ toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, jossa haastattelin sähköpostitse viiden eri yrityksen ammattilaista verkkokaupan kansainvälistymisestä. Teoreettisena viitekehyksenä on kansainvälistymisprosessi ja sen eri vaiheet. Teoriaosuudessa olen tarkastellut, missä vaiheessa kansainvälistymisprosessia toimeksiantajayritys on, ja painottunut erityisesti kyseisen vaiheen edellyttämiä tietotarpeita.
Golf Sky Oy:n on mahdollista laajentaa tutkituista maista Latviaan. Heidän on luontaista laajentua Viron naapurimaahan.