Sosiaalisen median vuosikalenteri paimiolaisille yrittäjille
Laapotti, Sara (2023)
Laapotti, Sara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033206
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työkalu, jonka avulla paimiolaiset yrittäjät aktivoisivat sosiaalisen median käyttöään ja saisivat sitä kautta lisää näkyvyyttä. Toimeksiantajana toimii Visit Paimio, joka on Paimion paikallisten yrittäjien palveluiden markkinointiin ja seutukunnan matkailuun liittyvien vetovoimatekijöihin keskittyvä verkkosivustohanke. Paimiolaisten yritysten näkyvyys sosiaalisessa mediassa ja yleisesti internetissä on huonoa ja idea opinnäytetyöhön syntyi, kun toimeksiantaja halusi antaa Visit Paimion yrittäjäjäsenille työkaluja näkyvyyden lisäämiseen. Alkukartoituksena tehty kysely osoitti, että paimiolaiset yrittäjät haluavat kehittää sosiaalisen median käyttöään ja lisätä näkyvyyttään. Markkinointi ja yrityksen brändin esiin tuominen sosiaalisessa mediassa on tänä päivänä tärkeää, sillä lisääntynyt sähköisten kanavien käyttö tarkoittaa myös, että tietoa yrityksistä hankitaan sosiaalisesta mediasta.
Opinnäytetyön keskeinen viitekehys muodostuu markkinoinnista, markkinointisuunnitelmasta, sisältömarkkinoinnista, digitaalisesta markkinoinnista, sosiaalisesta mediasta ja sosiaalisessa mediassa markkinoinnista. Sosiaalisen median kanavista keskityttiin Facebookiin ja Instagramiin. Työn empiirisessä osassa analysoitiin kyselytutkimuksella saatuja tuloksia paimiolaisten yrittäjien sosiaalisen median käytöstä ja käytettiin benchmarkingia net scouting-tutkimusmenetelmällä vertaillessa lähikaupunkien yrittäjien sosiaalisen median käyttöä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi sosiaalisen median vuosikalenteri 2024 paimiolaisille yrittäjille. Sosiaalisen median vuosikalenteri sisältää julkaisuidean vuoden jokaiselle päivälle ja keskittyy tuomaan esiin Paimion kaupunkia, Paimiossa toimivia yrittäjiä ja lisätä yrittäjien näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median vuosikalenterin sai käyttöönsä Visit Paimion täysjäsenet ja sen käyttö on vapaaehtoista. Vuosikalenterin käyttäjä saa itse päättää brändilleen sopivan julkaisujen määrän ja lopullisen sisällön.
Opinnäytetyön keskeinen viitekehys muodostuu markkinoinnista, markkinointisuunnitelmasta, sisältömarkkinoinnista, digitaalisesta markkinoinnista, sosiaalisesta mediasta ja sosiaalisessa mediassa markkinoinnista. Sosiaalisen median kanavista keskityttiin Facebookiin ja Instagramiin. Työn empiirisessä osassa analysoitiin kyselytutkimuksella saatuja tuloksia paimiolaisten yrittäjien sosiaalisen median käytöstä ja käytettiin benchmarkingia net scouting-tutkimusmenetelmällä vertaillessa lähikaupunkien yrittäjien sosiaalisen median käyttöä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi sosiaalisen median vuosikalenteri 2024 paimiolaisille yrittäjille. Sosiaalisen median vuosikalenteri sisältää julkaisuidean vuoden jokaiselle päivälle ja keskittyy tuomaan esiin Paimion kaupunkia, Paimiossa toimivia yrittäjiä ja lisätä yrittäjien näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median vuosikalenterin sai käyttöönsä Visit Paimion täysjäsenet ja sen käyttö on vapaaehtoista. Vuosikalenterin käyttäjä saa itse päättää brändilleen sopivan julkaisujen määrän ja lopullisen sisällön.