Markkinoinnin kauneusihanteisiin luomat paineet
Gillberg, Rosalie (2023)
Gillberg, Rosalie
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032910
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimustyö, jonka tarkoituksena on selvittää ja tarkastella markkinoinnin luomia paineita kohdistuen kauneusihanteisiin. Tavoitteena on saada tietoa teorian ja yksilöiden kokemusten kautta, siitä millaisia paineita markkinointi luo kauneusihanteisiin. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Flow 21 kampaamo. Tarkoituksena saada toimeksiantajalle tietoa aiheesta, jotta yritys voi myös hyödyntää omassa markkinoinnissa vielä vastuullisempaa ja eettisempää otetta.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin kauneusihannetta kokonaisuutena, kosmetiikka-alan markkinointia ja sen luomia vaikutuksia sekä eettistä ja vastuullista markkinointia. Teoriassa myös syvennyttiin kosmetiikka-alan markkinoinnin luomiin paineisiin ja sen vaikutuksista itsetuntoon ja kehitykseen.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka perustui yksilön kokemuksiin kauneusihanteista ja markkinoinnista sekä niiden vaikutuksista. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada teorialle vahvistusta yksilön kokeman kautta. Kyselytutkimuksen perusteella selvisi, että enemmistö vastaajista ei pidä kosmetiikka-alan markkinointia aitona ja kokee markkinoinnin aiheuttamia paineita kauneusihanteista.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin kauneusihannetta kokonaisuutena, kosmetiikka-alan markkinointia ja sen luomia vaikutuksia sekä eettistä ja vastuullista markkinointia. Teoriassa myös syvennyttiin kosmetiikka-alan markkinoinnin luomiin paineisiin ja sen vaikutuksista itsetuntoon ja kehitykseen.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka perustui yksilön kokemuksiin kauneusihanteista ja markkinoinnista sekä niiden vaikutuksista. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada teorialle vahvistusta yksilön kokeman kautta. Kyselytutkimuksen perusteella selvisi, että enemmistö vastaajista ei pidä kosmetiikka-alan markkinointia aitona ja kokee markkinoinnin aiheuttamia paineita kauneusihanteista.