Maailma auki mahdollisuuksille: maahanmuuttotaustaisten nuorten ohjaaminen ja tukeminen laajemman identiteettihorisontin rakentamisessa kohti toiveikasta, aktiivista ja joustavaa työuraa
Seppälä, Katri (2023)
Seppälä, Katri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032965
Tiivistelmä
Maahanmuuttotaustaisten on todettu hakeutuvan kantasuomalaisia harvemmin korkeakouluopintoihin. Lukioon haluavia maahanmuuttotaustaisia on painostettu ammattikouluun. On tärkeä tutkia, ovatko kaikki yhteiskunnan tarjoamat mahdollisuudet yhdenvertaisesti kaikkien saavutettavissa. Maahanmuuttotaustaisilla on kantasuomalaisia matalampi työllisyysaste, mikä edellä mainittujen ohella kertoo siitä, ettei maahanmuuttotaustaisilla ole yhdenvertaiset mahdollisuudet edetä työelämään.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia maahanmuuttotaustaisten nuorten ajatuksia työelämästä identiteettihorisontin näkökulmasta. Hypoteesina oli, että maahanmuuttotaustaisten nuorten identiteettihorisontti näyttäytyisi kapeampana kuin kantasuomalaisten nuorten. Työn konkreettisena tavoitteena oli tuottaa materiaali maahanmuuttotaustaisten nuorten ohjaustyötä tekeville tarjoamaan uudenlaisia näkökulmia ohjauksen tueksi ja kehittämiseksi.
Aineistona käytettiin vuoden 2021 Nuorten Tulevaisuusraportin kyselyn vastauksia. Merkittäväksi taustatekijäksi nousi somalin- ja arabiankielisillä huoltajien matalin koulutustaso sekä nuorten heikompi koulumenestys. Somalin- ja arabiankielisillä havaittiin merkkejä kapeammasta identiteettihorisontista sekä tulevaisuushuolesta.
Positiivisen muutoksen kahdeksi vaikutussuunnaksi nousi nuorten vertaissuhteet ja vanhemmat, joiden pohjalta luotiin ohjaukseen malli, jossa ne tukevat nuoren edessä aukeavan identiteettihorisontin laajenemista. Mallin kehittämistä varten haastateltiin aikuisten perusopetuksen opiskelijoita, joilla on lapsia yläluokilla tai toisella asteella. Heillä ole tarpeeksi tietoa suomalaisesta koulutusjärjestelmästä, jotta he voisivat tukea riittävästi lapsiaan, jotka tukevat sen sijaan vanhempia. Kouluttamattomat suomen kieltä taitamattomat vanhemmat ovat paljon lapsen koulun varassa. Heidän tuen tarvettaan ei aina ymmärretä lapsen koulussa. Omien taitojen puute aiheuttaa huolta vanhemmissa. He saattavat painostaa lastaan hakemaan jollekin tietylle alalle. Se voi lisätä nuorten tulevaisuushuolta. Uraohjausmallilla herätetään matalasti koulutettuja maahanmuuttaneita vanhempia pohtimaan omaa rooliaan lapsen tukemisessa urapolulla. Mallin ympärille koottiin materiaali, jolla esitellään ohjaustyötä tekeville vertaissuhteiden ja vanhempien osallistamisen mahdollisuuksia.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia maahanmuuttotaustaisten nuorten ajatuksia työelämästä identiteettihorisontin näkökulmasta. Hypoteesina oli, että maahanmuuttotaustaisten nuorten identiteettihorisontti näyttäytyisi kapeampana kuin kantasuomalaisten nuorten. Työn konkreettisena tavoitteena oli tuottaa materiaali maahanmuuttotaustaisten nuorten ohjaustyötä tekeville tarjoamaan uudenlaisia näkökulmia ohjauksen tueksi ja kehittämiseksi.
Aineistona käytettiin vuoden 2021 Nuorten Tulevaisuusraportin kyselyn vastauksia. Merkittäväksi taustatekijäksi nousi somalin- ja arabiankielisillä huoltajien matalin koulutustaso sekä nuorten heikompi koulumenestys. Somalin- ja arabiankielisillä havaittiin merkkejä kapeammasta identiteettihorisontista sekä tulevaisuushuolesta.
Positiivisen muutoksen kahdeksi vaikutussuunnaksi nousi nuorten vertaissuhteet ja vanhemmat, joiden pohjalta luotiin ohjaukseen malli, jossa ne tukevat nuoren edessä aukeavan identiteettihorisontin laajenemista. Mallin kehittämistä varten haastateltiin aikuisten perusopetuksen opiskelijoita, joilla on lapsia yläluokilla tai toisella asteella. Heillä ole tarpeeksi tietoa suomalaisesta koulutusjärjestelmästä, jotta he voisivat tukea riittävästi lapsiaan, jotka tukevat sen sijaan vanhempia. Kouluttamattomat suomen kieltä taitamattomat vanhemmat ovat paljon lapsen koulun varassa. Heidän tuen tarvettaan ei aina ymmärretä lapsen koulussa. Omien taitojen puute aiheuttaa huolta vanhemmissa. He saattavat painostaa lastaan hakemaan jollekin tietylle alalle. Se voi lisätä nuorten tulevaisuushuolta. Uraohjausmallilla herätetään matalasti koulutettuja maahanmuuttaneita vanhempia pohtimaan omaa rooliaan lapsen tukemisessa urapolulla. Mallin ympärille koottiin materiaali, jolla esitellään ohjaustyötä tekeville vertaissuhteiden ja vanhempien osallistamisen mahdollisuuksia.