Tiimien vuorovaikutusosaamisen kehittäminen ProAgria Itä-Suomessa
Kalliokoski, Katariina (2023)
Kalliokoski, Katariina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932588
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ProAgria Itä-Suomen vuorovaikutusosaamista saaden käsitys nykytilasta sekä tulevaisuuden tarpeista. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ProAgria Itä-Suomen henkilöstön vuorovaikutusosaamista tiimeissä. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, millaista vuorovaikutusta tiimeissä on tällä hetkellä, miten vuorovaikutusta voi edistää ja millaista vuorovaikutusta tarvitaan toimintaympäristön muutoksissa.
Opinnäytetyö on tehty ProAgria Itä-Suomen tarpeeseen. Opinnäytetyöllä haetaan ratkaisua ProAgria Itä-Suomen henkilöstökyselyistä esiin nousseisiin vuorovaikutus- ja viestintäongelmiin sekä työyhteisötaitojen haasteisiin. ProAgria Itä-Suomi on maatalouden neuvontajärjestö, jossa työskentelee 113 toimihenkilöä. ProAgria Itä-Suomessa on 19 tiimiä, joista kolmelle tiimille tehtiin kehittämistoimia.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostaa osaamisen johtaminen, työyhteisötaidot, vuorovaikutusosaaminen sekä valmentava johtaminen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmetodina käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta. Konstruktiivisessa tutkimusotteessa aiempaa teoriatietoa verrataan saatuun tuotokseen. Aineistoa kerättiin ryhmätyöskentelyssä kasvotusten ja Teams-alustalla. Aineiston keräämisessä työkaluina käytettiin aivoriihi- ja tulevaisuusverstasmenetelmiä. Aineistoa kerättiin myös Forms- kyselyllä. Aineistot analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksen mukaan ProAgria Itä-Suomen tiimeissä vuorovaikutuksessa korostuu luottamus, avoimuus ja kuuntelu. Vuorovaikutuksen edistämisessä korostuu avoin tiedonjako, sääntöjen noudattaminen ja palaute. Toimintaympäristön muutoksissa n. viiden vuoden kuluttua, vuorovaikutuksen keskiössä tutkimuksen mukaan on digitaalisuus, hyvinvointi, yhteisöllisyys ja johtaminen.
Konstruktiona eli tuotoksena tehtiin tiimien vuorovaikutusosaamisenkartta ja implementointisuunnitelma. Tiimien vuorovaikutusosaamisenkartta muodostettiin opinnäytetyössä saatujen tulosten perusteella. Vuorovaikutusosaamisenkartan osa-alueiksi muotoutuivat erilaisuuden ymmärtäminen vuorovaikutuksessa, avoimuus vuorovaikutuksessa, luottamus ja turvallisuus vuorovaikutuksessa, ajankäyttö, aktiivinen vuorovaikutus ja kuuntelu, arvostava vuorovaikutus, avoin tiedonjako vuorovaikutuksessa ja viestinnässä, palautekäytännöt, tunteet vuorovaikutuksessa, yhteiset tapaamiset sekä sovittujen sopimusten ja sääntöjen noudattaminen. Tiimien vuorovaikutusosaamisenkarttaa testataan opinnäytetyön valmistumisen jälkeen ja kehitetään palvelemaan ProAgria Itä-Suomen tiimejä mahdollisimman hyvin. The goal of this thesis is to develop the interaction competence of ProAgria Eastern Finland (Itä-Suomi) while assessing the current situation and future needs. The purpose of this thesis is to examine the interaction competence of the personnel of ProAgria Eastern Finland in work teams. The thesis examined the teams’ current interaction competences, ways of developing them and the types of interaction needed in a changing working environment.
This thesis was made for the needs of ProAgria Eastern Finland. The thesis is an attempt at finding a solution to interaction and communication issues as well as challenges with work community skills raised by personnel surveys in ProAgria Eastern Finland. ProAgria Eastern Finland is an agricultural advisory organisation that employs 113 people. There are 19 work teams in ProAgria Eastern Finland, three of which were a part of the development project.
The theoretical framework of this thesis is comprised of competence management, work community skills, interaction competence as well as coaching. The thesis was carried out as a qualitative study using a constructive research approach. In the constructive research approach research data was collected from examples of teamwork face to face and on the Teams platform. The tools used for data collection were brainstorming sessions and future workshops. The data was analysed using content analysis methodology.
According to the study, trust, transparency and listening are emphasised in the interaction within the teams of ProAgria Eastern Finland. Transparent sharing of information, compliance with rules and giving feedback were emphasised regarding the development of interaction. Digitalisation, well-being, a sense of community and management will be in the center of interaction within the changing working environment in approximately five years according to the study.
An interaction competence map and an implementation plan were created as the construction/output of the study. The teams’ interaction competence map was created based on the results of the thesis. The interaction competence map comprised of understanding diversity in interaction, transparency in interaction, trust and safety in interaction, time management, active interaction and listening, appreciative interaction, transparent sharing of information in interaction and communication, feedback customs, emotions in interaction, joint meetings as well as compliance with agreements and rules. The interaction competence map will be tested and further developed to serve the needs of ProAgria Eastern Finland as well as possible after the completion of this thesis.
Opinnäytetyö on tehty ProAgria Itä-Suomen tarpeeseen. Opinnäytetyöllä haetaan ratkaisua ProAgria Itä-Suomen henkilöstökyselyistä esiin nousseisiin vuorovaikutus- ja viestintäongelmiin sekä työyhteisötaitojen haasteisiin. ProAgria Itä-Suomi on maatalouden neuvontajärjestö, jossa työskentelee 113 toimihenkilöä. ProAgria Itä-Suomessa on 19 tiimiä, joista kolmelle tiimille tehtiin kehittämistoimia.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostaa osaamisen johtaminen, työyhteisötaidot, vuorovaikutusosaaminen sekä valmentava johtaminen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmetodina käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta. Konstruktiivisessa tutkimusotteessa aiempaa teoriatietoa verrataan saatuun tuotokseen. Aineistoa kerättiin ryhmätyöskentelyssä kasvotusten ja Teams-alustalla. Aineiston keräämisessä työkaluina käytettiin aivoriihi- ja tulevaisuusverstasmenetelmiä. Aineistoa kerättiin myös Forms- kyselyllä. Aineistot analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksen mukaan ProAgria Itä-Suomen tiimeissä vuorovaikutuksessa korostuu luottamus, avoimuus ja kuuntelu. Vuorovaikutuksen edistämisessä korostuu avoin tiedonjako, sääntöjen noudattaminen ja palaute. Toimintaympäristön muutoksissa n. viiden vuoden kuluttua, vuorovaikutuksen keskiössä tutkimuksen mukaan on digitaalisuus, hyvinvointi, yhteisöllisyys ja johtaminen.
Konstruktiona eli tuotoksena tehtiin tiimien vuorovaikutusosaamisenkartta ja implementointisuunnitelma. Tiimien vuorovaikutusosaamisenkartta muodostettiin opinnäytetyössä saatujen tulosten perusteella. Vuorovaikutusosaamisenkartan osa-alueiksi muotoutuivat erilaisuuden ymmärtäminen vuorovaikutuksessa, avoimuus vuorovaikutuksessa, luottamus ja turvallisuus vuorovaikutuksessa, ajankäyttö, aktiivinen vuorovaikutus ja kuuntelu, arvostava vuorovaikutus, avoin tiedonjako vuorovaikutuksessa ja viestinnässä, palautekäytännöt, tunteet vuorovaikutuksessa, yhteiset tapaamiset sekä sovittujen sopimusten ja sääntöjen noudattaminen. Tiimien vuorovaikutusosaamisenkarttaa testataan opinnäytetyön valmistumisen jälkeen ja kehitetään palvelemaan ProAgria Itä-Suomen tiimejä mahdollisimman hyvin.
This thesis was made for the needs of ProAgria Eastern Finland. The thesis is an attempt at finding a solution to interaction and communication issues as well as challenges with work community skills raised by personnel surveys in ProAgria Eastern Finland. ProAgria Eastern Finland is an agricultural advisory organisation that employs 113 people. There are 19 work teams in ProAgria Eastern Finland, three of which were a part of the development project.
The theoretical framework of this thesis is comprised of competence management, work community skills, interaction competence as well as coaching. The thesis was carried out as a qualitative study using a constructive research approach. In the constructive research approach research data was collected from examples of teamwork face to face and on the Teams platform. The tools used for data collection were brainstorming sessions and future workshops. The data was analysed using content analysis methodology.
According to the study, trust, transparency and listening are emphasised in the interaction within the teams of ProAgria Eastern Finland. Transparent sharing of information, compliance with rules and giving feedback were emphasised regarding the development of interaction. Digitalisation, well-being, a sense of community and management will be in the center of interaction within the changing working environment in approximately five years according to the study.
An interaction competence map and an implementation plan were created as the construction/output of the study. The teams’ interaction competence map was created based on the results of the thesis. The interaction competence map comprised of understanding diversity in interaction, transparency in interaction, trust and safety in interaction, time management, active interaction and listening, appreciative interaction, transparent sharing of information in interaction and communication, feedback customs, emotions in interaction, joint meetings as well as compliance with agreements and rules. The interaction competence map will be tested and further developed to serve the needs of ProAgria Eastern Finland as well as possible after the completion of this thesis.