Katutöiden vaikutusten mittaaminen joukkoliikenneviranomaisen näkökulmasta
Korvensyrjä, Eric (2023)
Korvensyrjä, Eric
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832399
Tiivistelmä
Helsingissä, kuten yleisesti muissakin kaupungeissa, on vuosittain useita eri suuruisia katutyöhankkeita, johtuen esimerkiksi liikenneinfrastruktuurin ylläpidosta ja kehittämisestä, kaupunkirakenteen laajenemisesta, sekä käyttöikänsä päässä olevasta kunnallistekniikasta. Katutyöt vaikuttavat merkittävästi kaupungin toimintoihin, liikkumiseen ja viihtyvyyteen, ja aiheuttavat merkittäviä kustannuksia eri tahoille. Näin ollen myös joukkoliikenneviranomaisen, kuten Helsingin Seudun Liikenne (HSL) on hyvä olla tietoinen katutöiden vaikutuksista, ja pystyä tuottamaan laadukasta joukkoliikennepalvelua myös katutöiden aiheuttaman poikkeustilan aikana.
Tässä työssä tutkittiin HSL:n käytössä olevia joukkoliikenteen seurantaan käytettäviä datalähteitä, ja niiden ominaisuuksia, validiutta ja luotettavuutta sekä hyödyntämisen vaatimia resursseja. Näistä datalähteistä valittiin resurssivaatimuksiltaan tähän työhön sopivampi, josta lähdettiin case-esimerkin omaisesti tutkimaan Mannerheimintiellä maaliskuussa 2023 käynnistynyttä perusparannustyömaata. Toteutuneiden ajoaikojen seuranta on yksinkertaisin tapa tutkia liikenteen sujuvuuden onnistumista, ja aineistosta tehdyt havainnot nojaavatkin vahvasti ajoaikoihin ja niiden ominaisuuksiin. Tämän lisäksi aineistoon tuotiin liikennemääriä Helsingin kantakaupungin läntisiltä sisääntuloväyliltä, jotta voitiin tutkia muun liikenteen vaikutusta työmaan aikana.
Aineistosta ei pystytty havaitsemaan merkittävää määrää katutöiden aiheuttamia poikkeamia, joten keskityttiin tutkimaan ajoaikojen kehitystä muiden tekijöiden vaikutuksesta poikkeuksellisen olosuhteen vallitessa. Aineistosta pystyttiin havaitsemaan eroja liikenteen eri suunnissa ja eri viikonpäivinä, sekä yhteys ajoajan kasvun ja yleisen liikennemäärän kasvun välillä.
Työn loppupäätelmänä suositellaan suorittamaan vaikutusten arviointia vastaavanlaisen työn tuottamiselle kattavammalla ja enemmän resursseja kuluttavalla datamuodolla, sekä tiiviimmän yhteistyön tekemiselle katutöistä vastaavien tahojen kanssa. Lisäksi kehotetaan tuottamaan yleistä liikenteen seurantaa merkittävien katutyöhankkeiden vaikutus alueelta, paremman tutkimustiedon saamiseksi.
Tässä työssä tutkittiin HSL:n käytössä olevia joukkoliikenteen seurantaan käytettäviä datalähteitä, ja niiden ominaisuuksia, validiutta ja luotettavuutta sekä hyödyntämisen vaatimia resursseja. Näistä datalähteistä valittiin resurssivaatimuksiltaan tähän työhön sopivampi, josta lähdettiin case-esimerkin omaisesti tutkimaan Mannerheimintiellä maaliskuussa 2023 käynnistynyttä perusparannustyömaata. Toteutuneiden ajoaikojen seuranta on yksinkertaisin tapa tutkia liikenteen sujuvuuden onnistumista, ja aineistosta tehdyt havainnot nojaavatkin vahvasti ajoaikoihin ja niiden ominaisuuksiin. Tämän lisäksi aineistoon tuotiin liikennemääriä Helsingin kantakaupungin läntisiltä sisääntuloväyliltä, jotta voitiin tutkia muun liikenteen vaikutusta työmaan aikana.
Aineistosta ei pystytty havaitsemaan merkittävää määrää katutöiden aiheuttamia poikkeamia, joten keskityttiin tutkimaan ajoaikojen kehitystä muiden tekijöiden vaikutuksesta poikkeuksellisen olosuhteen vallitessa. Aineistosta pystyttiin havaitsemaan eroja liikenteen eri suunnissa ja eri viikonpäivinä, sekä yhteys ajoajan kasvun ja yleisen liikennemäärän kasvun välillä.
Työn loppupäätelmänä suositellaan suorittamaan vaikutusten arviointia vastaavanlaisen työn tuottamiselle kattavammalla ja enemmän resursseja kuluttavalla datamuodolla, sekä tiiviimmän yhteistyön tekemiselle katutöistä vastaavien tahojen kanssa. Lisäksi kehotetaan tuottamaan yleistä liikenteen seurantaa merkittävien katutyöhankkeiden vaikutus alueelta, paremman tutkimustiedon saamiseksi.