Laadukkaan EKG:n rekisteröinti: interaktiivinen opetusmateriaali ja kirjallinen ohje
Kuusisto, Sofia; Luoto, Viivi (2023)
Kuusisto, Sofia
Luoto, Viivi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832197
Tiivistelmä
Elektrokardiografian eli EKG:n pitkästä historiasta huolimatta EKG:n rekisteröinnissä tapahtuu edelleen virheitä, joihin olisi mahdollisuus vaikuttaa huolellisella esivalmistelulla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Metropolia Ammattikorkeakoululle interaktiivista oppimateriaalia laadukkaan 12-kanavaisen EKG:n rekisteröinnistä sekä EKG-rekisteröinnin kirjallinen pikaohje EKG-laitteen vierelle. Tavoitteena oli luoda innostavaa, oppimista tukevaa materiaalia, jonka avulla opiskelija osaa laadukkaan rekisteröimisen lisäksi myös perustella toimintansa merkitystä. Tavoitteena oli myös luoda kirjallinen ohje, joka olisi helposti saatavilla EKG-laitteen vieressä, jos rekisteröinnin ohessa tarvitsee muistille tukea.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Työtä ohjaavia kysymyksiä olivat: millainen on laadukas ja oppimista edistävä opetusmateriaali ja mitä tietoa EKG:stä opetusmateriaalin tulisi sisältää? Opinnäytetyössä ei tuotettu uutta tietoa, vaan tuotoksien sisältö perustuu jo tutkittuun, julkaistuun tietoon. Tiedonlähteinä hyödynnettiin muun muassa Hanna-Maarit Riskin tuottamaa materiaalia, kansainvälistä standardia 12-kanavaisen EKG:n rekisteröinnistä, Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin oppikirjamateriaalia sekä kansainvälisiä tutkimuksia.
Opinnäytetyön tuotoksina syntyi ThingLink-alustan avulla luotu interaktiivinen opetusmateriaali EKG:n rekisteröinnistä sekä kirjallinen EKG-rekisteröinnin pikaohje. Interaktiivisessa materiaalissa käydään videoiden, kuvien ja tekstin avulla läpi 12-kanavaisen EKG:n rekisteröinti sekä laatuun vaikuttavia tekijöitä. Kirjallinen ohje on laminoitu, kaksipuolinen A4, jonka toisella puolella on EKG:n rekisteröinnin pikaohje ja toisella puolella yleisimpiä EKG-filmeissä esiintyviä häiriöitä.
Opinnäytetyön tuotokset julkaistiin Metropolia Ammattikorkeakoulun kliinisen fysiologian opintojaksolla. Julkaisua seurasi 15 opiskelijaa, joilta pyydettiin Google Forms -kyselyn avulla palautetta interaktiivisesta materiaalista sekä kirjallisesta ohjeesta. Palautteen avulla pyrittiin varmistamaan tuotoksien käytettävyys.
Jatkokehitysmahdollisuuksia interaktiiviselle materiaalille on paljon, sillä ThingLink-alustalle tehtyä oppimateriaalia on mahdollista muokata sekä laajentaa. Materiaaliin voisi jatkossa lisätä esimerkiksi EKG-filmin tulkintaa, lasten EKG:n rekisteröintiä, erilaisia lisäkytkentöjä tai anatomiaan keskittyviä osuuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Työtä ohjaavia kysymyksiä olivat: millainen on laadukas ja oppimista edistävä opetusmateriaali ja mitä tietoa EKG:stä opetusmateriaalin tulisi sisältää? Opinnäytetyössä ei tuotettu uutta tietoa, vaan tuotoksien sisältö perustuu jo tutkittuun, julkaistuun tietoon. Tiedonlähteinä hyödynnettiin muun muassa Hanna-Maarit Riskin tuottamaa materiaalia, kansainvälistä standardia 12-kanavaisen EKG:n rekisteröinnistä, Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin oppikirjamateriaalia sekä kansainvälisiä tutkimuksia.
Opinnäytetyön tuotoksina syntyi ThingLink-alustan avulla luotu interaktiivinen opetusmateriaali EKG:n rekisteröinnistä sekä kirjallinen EKG-rekisteröinnin pikaohje. Interaktiivisessa materiaalissa käydään videoiden, kuvien ja tekstin avulla läpi 12-kanavaisen EKG:n rekisteröinti sekä laatuun vaikuttavia tekijöitä. Kirjallinen ohje on laminoitu, kaksipuolinen A4, jonka toisella puolella on EKG:n rekisteröinnin pikaohje ja toisella puolella yleisimpiä EKG-filmeissä esiintyviä häiriöitä.
Opinnäytetyön tuotokset julkaistiin Metropolia Ammattikorkeakoulun kliinisen fysiologian opintojaksolla. Julkaisua seurasi 15 opiskelijaa, joilta pyydettiin Google Forms -kyselyn avulla palautetta interaktiivisesta materiaalista sekä kirjallisesta ohjeesta. Palautteen avulla pyrittiin varmistamaan tuotoksien käytettävyys.
Jatkokehitysmahdollisuuksia interaktiiviselle materiaalille on paljon, sillä ThingLink-alustalle tehtyä oppimateriaalia on mahdollista muokata sekä laajentaa. Materiaaliin voisi jatkossa lisätä esimerkiksi EKG-filmin tulkintaa, lasten EKG:n rekisteröintiä, erilaisia lisäkytkentöjä tai anatomiaan keskittyviä osuuksia.