Kohti tuottavaa liiketoimintaa OKR-tavoitteiden avulla : case: Café Seila
Jokinen, Annaliina (2023)
Jokinen, Annaliina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732038
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Café Seilan liiketoimintaa tuottavammaksi OKR-mallin mukaisten tavoitteiden avulla. Toimeksiantajana toimi Café Seila, joka on yrityksen Samoa Projektit Osk alaisuudesa toimiva kesäkahvila.
Opinnäytetyössä käytettiin erilaisia työkaluja liiketoiminnan kehittämiseen. Ensin SWOT-analyysin avulla selvitettiin, mihin asioihin liiketoiminnan kehittämisessä olisi hyvä keskittyä. SWOT-analyysiä jatkojalostettiin TOWS-analyysin avulla, jolla on tarkoitus saada SWOT-analyysissä esille nousseet asiat käytännön tasolle. SWOT ja TOWS-analyysien jälkeen opinnäytetyössä laadittiin Café Seilalle sinisen meren strategia. Näiden vaiheiden jälkeen käytettiin vielä Lean Canvas –mallia selkeyttääkseen Café Seilan liiketoimintamallia.
Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus Café Seilan asiakkaille pääosin kvantitatiivisin menetelmin. Kyselytutkimuksessa oli myös kvalitatiivinen osuus, jonka avulla asiakkailta saatiin kattavampaa palautetta. Kyselyssä tutkittiin asiakastyytyväisyyttä, -toiveita sekä -palautteita Café Seilan toimintaan liittyen. Työkalujen sekä kyselytutkimuksen perusteella toimeksiantajalle luotiin OKR-mallin mukaiset tavoitteet, joilla toimintaa voi jatkossa kehittää tuottavammaksi.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää toimeksiantajayrityksessä toimintaa kehittäessä. Myös muut alalla toimivat yritykset voivat hyödyntää opinnäytetyötä tukena pohtiessaan omia tavoitteitaan ja strategiaansa.
Opinnäytetyössä käytettiin erilaisia työkaluja liiketoiminnan kehittämiseen. Ensin SWOT-analyysin avulla selvitettiin, mihin asioihin liiketoiminnan kehittämisessä olisi hyvä keskittyä. SWOT-analyysiä jatkojalostettiin TOWS-analyysin avulla, jolla on tarkoitus saada SWOT-analyysissä esille nousseet asiat käytännön tasolle. SWOT ja TOWS-analyysien jälkeen opinnäytetyössä laadittiin Café Seilalle sinisen meren strategia. Näiden vaiheiden jälkeen käytettiin vielä Lean Canvas –mallia selkeyttääkseen Café Seilan liiketoimintamallia.
Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus Café Seilan asiakkaille pääosin kvantitatiivisin menetelmin. Kyselytutkimuksessa oli myös kvalitatiivinen osuus, jonka avulla asiakkailta saatiin kattavampaa palautetta. Kyselyssä tutkittiin asiakastyytyväisyyttä, -toiveita sekä -palautteita Café Seilan toimintaan liittyen. Työkalujen sekä kyselytutkimuksen perusteella toimeksiantajalle luotiin OKR-mallin mukaiset tavoitteet, joilla toimintaa voi jatkossa kehittää tuottavammaksi.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää toimeksiantajayrityksessä toimintaa kehittäessä. Myös muut alalla toimivat yritykset voivat hyödyntää opinnäytetyötä tukena pohtiessaan omia tavoitteitaan ja strategiaansa.