Laatukäsikirjan laatiminen huolinta- ja logistiikka-alan mikroyritykselle
Fagerholm, Armine (2023)
Fagerholm, Armine
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832133
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli laatia huolinta- ja logistiikka-alan kansainvälisesti toimivalle mikroyritykselle yritykselle ISO 9001:2015 standardin vaatimusten mukainen laatukäsikirja. Laatukäsikirjan avulla yritys pystyy osoittamaan asiakkailleen toimivansa laatustandardien mukaisesti. Tarkoituksena oli laatia laatukäsikirja, jolla yritys pystyy halutessaan hakemaan myöhemmin ISO 9001 laatusertifikaatin.
Laatukäsikirja on olennainen osa ISO 9001:2015 laatujärjestelmää ja tärkeä osa sertifioinnin auditoinnissa. Useat kansainväliset yritykset vaativat sidosryhmiltään ISO 9001 laatustandardin sertifikaatin. Tämä oli yksi perusteista, jonka vuoksi toimeksiantaja halusi laatukäsikirjan ja tulee mahdollisesti sertifioimaan laadunhallintajärjestelmänsä tulevaisuudessa. Sertifioinnin varsinaista hakuprosessia ei työssä käsitellä kuin teoriaperusteisesti.
Työ aloitettiin tutustumalla ISO 9001:2015 standardiin ja sen vaatimuksiin, sekä toimeksiantajayritykseen ja sen toimintatapoihin. Teoreettinen viitekehys muotoutui laadusta, laadunhallintajärjestelmästä, laatukäsikirjasta sekä ISO 9001:2015 laatustandardin vaatimuksista. Teoriaosuus koottiin perehtymällä alan kirjallisuuteen, verkkolähteisiin sekä ajankohtaisiin tutkimuksiin.
Opinnäytetyön toiminnallisena tuotoksena laadittiin IS0 9001:2015 standardin vaatimusten mukainen laatukäsikirja. Se laadittiin kuusivaiheista prosessia noudattaen. Toiminnallinen osa rakentui vahvasti tietoperustan sekä yrityksen tarpeiden perusteella. Laatukäsikirja rakennettiin tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa.
Valmis laatukäsikirja on lyhyt, selkeä ja se on laadittu vastaamaan toimeksiantajan tarpeita. Standardin vaatimusten mukaisesti laadittu laatukäsikirja voi herättää sidosryhmissä ja asiakkaissa luottamusta ja toimia siten yrityksen kilpailuvalttina. Jotta laatukäsikirjan hyötyjä voitaisiin arvioida luotettavasti, tulisi laatukäsikirja olla yrityksellä käytössä useamman kuukauden ajan. On kuitenkin huomioitava, että laatukäsikirja perustuu jatkuvaan kehittämiseen, joten se ei ole koskaan täysin valmis. The aim of this practice-based thesis was to prepare a quality manual in accordance with the requirements of the ISO-9001:2015 standard for an internationally operating micro-enterprise company in the forwarding and logistics industry, with which the company can demonstrate to its customers that it operates in accordance with quality standards. The purpose was to prepare a quality manual, which the company can later use to apply for the ISO 9001 quality certificate.
The quality manual is an essential part of the ISO 9001:2015 quality system and an important part of the certification process. Several international companies require the ISO 9001 quality standard certification from their stakeholders. This was one of the reasons why the company wanted the quality manual. The company will possibly certify its quality management system in the future. This thesis focuses only on the construction of the quality manual, and not applying for the certification on its own.
The process was started by gathering theoretical material about the ISO 9001:2015 standard and its requirements by understanding the company and its operating methods. The theoretical framework consisted of quality, the quality management system, the quality manual and the requirements of the ISO 9001:2015 quality standard. The theoretical part of the thesis was put together by getting familiar with the literature around the topic, Internet references and current research.
A quality manual with the requirements of the IS0 9001:2015 standard was prepared as the functional output of the thesis. The manual was created through a six-step process. The functional part was structured based strongly on the theoretical framework and the needs of the company. The quality manual was developed in close collaboration with the company.
The conducted quality manual that fulfills the requirements of the standard, is concise, clear and has met the client's needs. It is also a competitive advantage for the company. In order to reliably evaluate the benefits of the quality manual, the company should have the quality manual in use for several months. However, it should be noted that the quality manual is based on continuous development.
Laatukäsikirja on olennainen osa ISO 9001:2015 laatujärjestelmää ja tärkeä osa sertifioinnin auditoinnissa. Useat kansainväliset yritykset vaativat sidosryhmiltään ISO 9001 laatustandardin sertifikaatin. Tämä oli yksi perusteista, jonka vuoksi toimeksiantaja halusi laatukäsikirjan ja tulee mahdollisesti sertifioimaan laadunhallintajärjestelmänsä tulevaisuudessa. Sertifioinnin varsinaista hakuprosessia ei työssä käsitellä kuin teoriaperusteisesti.
Työ aloitettiin tutustumalla ISO 9001:2015 standardiin ja sen vaatimuksiin, sekä toimeksiantajayritykseen ja sen toimintatapoihin. Teoreettinen viitekehys muotoutui laadusta, laadunhallintajärjestelmästä, laatukäsikirjasta sekä ISO 9001:2015 laatustandardin vaatimuksista. Teoriaosuus koottiin perehtymällä alan kirjallisuuteen, verkkolähteisiin sekä ajankohtaisiin tutkimuksiin.
Opinnäytetyön toiminnallisena tuotoksena laadittiin IS0 9001:2015 standardin vaatimusten mukainen laatukäsikirja. Se laadittiin kuusivaiheista prosessia noudattaen. Toiminnallinen osa rakentui vahvasti tietoperustan sekä yrityksen tarpeiden perusteella. Laatukäsikirja rakennettiin tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa.
Valmis laatukäsikirja on lyhyt, selkeä ja se on laadittu vastaamaan toimeksiantajan tarpeita. Standardin vaatimusten mukaisesti laadittu laatukäsikirja voi herättää sidosryhmissä ja asiakkaissa luottamusta ja toimia siten yrityksen kilpailuvalttina. Jotta laatukäsikirjan hyötyjä voitaisiin arvioida luotettavasti, tulisi laatukäsikirja olla yrityksellä käytössä useamman kuukauden ajan. On kuitenkin huomioitava, että laatukäsikirja perustuu jatkuvaan kehittämiseen, joten se ei ole koskaan täysin valmis.
The quality manual is an essential part of the ISO 9001:2015 quality system and an important part of the certification process. Several international companies require the ISO 9001 quality standard certification from their stakeholders. This was one of the reasons why the company wanted the quality manual. The company will possibly certify its quality management system in the future. This thesis focuses only on the construction of the quality manual, and not applying for the certification on its own.
The process was started by gathering theoretical material about the ISO 9001:2015 standard and its requirements by understanding the company and its operating methods. The theoretical framework consisted of quality, the quality management system, the quality manual and the requirements of the ISO 9001:2015 quality standard. The theoretical part of the thesis was put together by getting familiar with the literature around the topic, Internet references and current research.
A quality manual with the requirements of the IS0 9001:2015 standard was prepared as the functional output of the thesis. The manual was created through a six-step process. The functional part was structured based strongly on the theoretical framework and the needs of the company. The quality manual was developed in close collaboration with the company.
The conducted quality manual that fulfills the requirements of the standard, is concise, clear and has met the client's needs. It is also a competitive advantage for the company. In order to reliably evaluate the benefits of the quality manual, the company should have the quality manual in use for several months. However, it should be noted that the quality manual is based on continuous development.