Kaisa-biljardi mobiilipeliksi
Colebourn, Liam (2023)
Colebourn, Liam
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112631710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112631710
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli suomalaisen Kaisa-nimisen biljardilajin mukauttaminen mobiilipeliksi. Työssä tarkasteltiin sitä, miten Kaisa-biljardin monimutkaisia sääntöjä tulisi muokata niin, että Kaisan ole mus, joka erottaa sen muista biljardilajeista, säilyisi. Tässä opinnäytetyössä käsitelty peliprojekti syntyi keväällä 2023 ja tämä opinnäytetyö on kirjoitettu myöhemmin syksyllä 2023.
Opinnäytetyössä käsiteltiin lyhyesti pelisuunnittelun teorian ja tarkemmin sen, kuinka mobiililaitteet vai kuttavat videopelien suunnitteluun. Kaisa-biljardin säännöt selostettiin sitten yksityiskohtaisesti, jotta lukija olisi tietoinen haasteista, joita sääntöjen mukauttamisessa mobiilialustalle on. Lopuksi kuvaus Kaisa biljardin mobiiliversion luomisesta ja mukauttamisesta käsiteltiin jakamalla kehitysprosessi esituotanto- ja tuotantovaiheisiin.
Peliprojektin lopputuloksena oli toimiva peli, joka säilytti Kaisan ydinolemuksen, eli sen vaikeuden. Suurin osa säännöistä mukautettiin onnistuneesti muutamaa puutetta lukuun ottamatta. Lopullisesta versiosta puuttui kuitenkin riittävä visuaalinen viimeistely julkaisua varten. Tällä hetkellä pelin kehitys on tauolla, kunnes peliä voidaan parantaa.
Yhteenvetona todettiin, että avain Kaisa-biljardin mukauttamiseen mobiilipeliksi oli itse pelilajin ja muiden suosittujen mobiilibiljardipelien tutkiminen ja näiden tietojen käyttäminen prototyyppien rakentamiseen. Näitä prototyyppejä testattiin sen selvittämiseksi, välittikö suunniteltu peli samanlaisen kokemuksen kuin oikean pelin pelaaminen. The topic of this thesis is the adaptation of a Finnish cue sport called Kaisa into a mobile game and how the complicated rule set was handled to preserve the essence of Kaisa that separates it from other cue sports. The game project that is covered in this thesis, was created during the spring of 2023 and this thesis was written later in the autumn of 2023. The scope of this thesis briefly covers the theory of game design and more specifically how mobile devices affect the design of video games. The rules of Kaisa billiards are then explained in detail in order to make the reader aware of the challenges in adapting such rules for a mobile platform. Lastly, the process of creating and adapting Kaisa billiards into a mobile game is covered by breaking the development process down into pre-production and production phases. The end result was a functional game that preserved the core essence of Kaisa, which was its difficulty. The majority of the rules were adapted successfully, bar a few omissions. However, the final version lacked enough visual polish in order to be published and is now shelved until it can be improved. In conclusion, the key to adapting Kaisa billiards into a mobile game was to research the cue sport itself and other popular mobile billiard games, and then use this information to build prototypes. These prototypes would be tested to see if the design conveyed the same experience as playing the real game.
Opinnäytetyössä käsiteltiin lyhyesti pelisuunnittelun teorian ja tarkemmin sen, kuinka mobiililaitteet vai kuttavat videopelien suunnitteluun. Kaisa-biljardin säännöt selostettiin sitten yksityiskohtaisesti, jotta lukija olisi tietoinen haasteista, joita sääntöjen mukauttamisessa mobiilialustalle on. Lopuksi kuvaus Kaisa biljardin mobiiliversion luomisesta ja mukauttamisesta käsiteltiin jakamalla kehitysprosessi esituotanto- ja tuotantovaiheisiin.
Peliprojektin lopputuloksena oli toimiva peli, joka säilytti Kaisan ydinolemuksen, eli sen vaikeuden. Suurin osa säännöistä mukautettiin onnistuneesti muutamaa puutetta lukuun ottamatta. Lopullisesta versiosta puuttui kuitenkin riittävä visuaalinen viimeistely julkaisua varten. Tällä hetkellä pelin kehitys on tauolla, kunnes peliä voidaan parantaa.
Yhteenvetona todettiin, että avain Kaisa-biljardin mukauttamiseen mobiilipeliksi oli itse pelilajin ja muiden suosittujen mobiilibiljardipelien tutkiminen ja näiden tietojen käyttäminen prototyyppien rakentamiseen. Näitä prototyyppejä testattiin sen selvittämiseksi, välittikö suunniteltu peli samanlaisen kokemuksen kuin oikean pelin pelaaminen.