Lasten osallisuuden ja yhdenvertaisuuden lisääminen varhaiskasvatuksessa: työväline osallisuuden ja yhdenvertaisuuden havainnoimiseen
Pietarinen, Maria; Pelto, Sanni; Tverin, Pihla (2023)
Pietarinen, Maria
Pelto, Sanni
Tverin, Pihla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030288
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli lasten osallisuuden ja yhdenvertaisuuden lisääminen varhaiskasvatuksessa. Työn tarkoituksena oli kehittää havainnointityöväline varhaiskasvatuksen ammattilaisille lasten osallisuuden ja yhdenvertaisuuden havainnoimiseen lapsiryhmissä. Tavoitteena oli lisätä varhaiskasvatuksen työntekijöiden oman työskentelyn arviointia ja lasten osallisuuden ja yhdenvertaisuuden toteutumista.
Opinnäytetyön kehittämistoiminta tehtiin yhteistyössä Vantaan kaupungin Leinelän päiväkodin kanssa. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua, aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja omaa työkokemusta. Teemahaastattelukertoja oli kaksi ja ne toteutettiin ryhmähaastatteluina. Haastattelut toteutettiin kevään 2023 aikana. Haastatteluihin osallistui kaksi varhaiskasvatuksen opettajaa, lastenhoitaja sekä musiikkipedagogi. Ensimmäisen haastattelun aiheina olivat osallisuus ja yhdenvertaisuus ja toisella haastattelukerralla aiheena oli havainnointi pedagogisena työvälineenä.
Haastatteluista nousi esille erityisesti resurssipula ja ajankäytön haasteet, minkä vuoksi havainnointityövälineestä toivottiin helppokäyttöistä. Haastatteluiden jälkeen kehitettiin työväline lasten osallisuuden ja yhdenvertaisuuden havainnoimiseen. Havainnointityövälinettä on tarkoitus käyttää jonkin valitun ajanjakson aikana, kuten esimerkiksi toimintakauden alussa. Työvälineessä olevien kysymysten avulla kasvattajat voivat käydä yhteistä keskustelua tiimin kesken ja arvioida omaa toimintaansa.
Varhaiskasvatusryhmän työntekijät kokeilivat havainnointityövälineen käyttöä omassa lapsiryhmässään ja antoivat siitä positiivista palautetta. Kehittämistoiminnan tuotoksena saatiin toimiva ja tarpeisiin vastaava havainnointityöväline.
Opinnäytetyön kehittämistoiminta tehtiin yhteistyössä Vantaan kaupungin Leinelän päiväkodin kanssa. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua, aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja omaa työkokemusta. Teemahaastattelukertoja oli kaksi ja ne toteutettiin ryhmähaastatteluina. Haastattelut toteutettiin kevään 2023 aikana. Haastatteluihin osallistui kaksi varhaiskasvatuksen opettajaa, lastenhoitaja sekä musiikkipedagogi. Ensimmäisen haastattelun aiheina olivat osallisuus ja yhdenvertaisuus ja toisella haastattelukerralla aiheena oli havainnointi pedagogisena työvälineenä.
Haastatteluista nousi esille erityisesti resurssipula ja ajankäytön haasteet, minkä vuoksi havainnointityövälineestä toivottiin helppokäyttöistä. Haastatteluiden jälkeen kehitettiin työväline lasten osallisuuden ja yhdenvertaisuuden havainnoimiseen. Havainnointityövälinettä on tarkoitus käyttää jonkin valitun ajanjakson aikana, kuten esimerkiksi toimintakauden alussa. Työvälineessä olevien kysymysten avulla kasvattajat voivat käydä yhteistä keskustelua tiimin kesken ja arvioida omaa toimintaansa.
Varhaiskasvatusryhmän työntekijät kokeilivat havainnointityövälineen käyttöä omassa lapsiryhmässään ja antoivat siitä positiivista palautetta. Kehittämistoiminnan tuotoksena saatiin toimiva ja tarpeisiin vastaava havainnointityöväline.