Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden ja Turun yliopiston lääketieteen opiskelijoiden kokemukset vuorovaikutus-simulaatioista 2022
Iitti, Marja; Leppänen, Laura; Tolonen, Ilkka (2023)
Iitti, Marja
Leppänen, Laura
Tolonen, Ilkka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112231042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112231042
Tiivistelmä
Sosiaalinen ja aktiivinen vuorovaikutus moniammatillisessa oppimisryhmässä luo laadukkaan pohjan uuden oppimiselle. Simulaatio- ja vuorovaikutusoppimisessa teoreettista tietoa sovelletaan ja harjoitellaan käytännönläheisesti kuvitteellisissa potilastilanteissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää 3. vuoden Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden ja Turun yliopiston lääketieteen opiskelijoiden kokemuksia vuorovaikutussimulaatioista heille suunnatun kyselytutkimuksen perusteella. Tavoitteena on kehittää vuorovaikutussimulaatioita sekä moniammatillista yhteistyötä korkeakoulujen välillä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulu.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksena. Lomakkeen kysymykset olivat monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Aineisto kerättiin vuorovaikutussimulaatioon osallistuvilta opiskelijoilta (n = 232). Aineisto analysoitiin määrällisin ja laadullisin tutkimusmenetelmin. Palautekyselyn tulosten perusteella selvisi, että opiskelijoiden kokemukset simulaatioista olivat pääosin hyvin myönteisiä. Lähes 94 prosenttia (f = 217) opiskelijoista koki, että vuorovaikutussimulaatiot tekivät opetuksesta mielekästä. Yli 92 prosenttia (f = 214) opiskelijoista koki, että oppimiskeskustelut edistivät kommunikointia sairaanhoitajaopiskelijoiden ja lääketieteen opiskelijoiden välillä. Opiskelijat kertoivat oppineensa harjoituksissa erityisesti potilaan kohtaamista, vuorovaikutustaitoja ja moniammatillisuutta. Harjoituksia he kehittäisivät haastavammilla potilastapauksilla, mutta toisaalta pidemmällä valmistautumisajalla. Opiskelijat myös toivoivat enemmän vuorovaikutustilanteita ja palautetta suorituksistaan.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opiskelijat paitsi toivovat vuorovaikutussimulaatioiden jatkuvan, he myös haluavat niitä lisää. Työryhmä näkee kehittämismahdollisuutena esimerkiksi monikulttuuristen potilasryhmien mukaan ottamista simulaatioihin. Social and active interaction in a multiprofessional learning group creates a high-quality basis for new learning. In simulation and interactive learning, theoretical knowledge is applied and practically exercised in imaginary patient situations. The purpose of this thesis was to research the experiences of 3rd-year Turku University of Applied Sciences nursing students and medical students at the University of Turku regarding interactive simulations based on a survey aimed at the students. The goal is to develop interactive simulation exercises and multiprofessional cooperation between higher education institutions. The client of the thesis was Turku University of Applied Sciences.
The research material was collected as a survey. The questions on the form were multiple choice questions and open questions. The data was collected from students participating in the group simulation (n = 232). The data was analyzed using quantitative and qualitative research methods. Based on the results of the feedback survey, it became clear that the students' experiences with the simulations were primarily very positive. Almost 94 percent (f = 217) of the students felt that the simulations made the teaching meaningful. More than 92 percent (f = 214) of the students felt that discussion-based learning promoted communication between nursing students and medical students. They said that during the simulations, they learned especially how to face a patient, interaction skills and multiprofessionalism. Students would develop exercises with more challenging patient cases, but with a longer preparation time. They also wished for more interaction situations and feedback on their performance.
In conclusion, it can be stated that not only do the students hope that the interaction simulations will continue, but they also want more of them. The workgroup sees involving multicultural patient groups in simulations as an opportunity to develop interactive simulations.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää 3. vuoden Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden ja Turun yliopiston lääketieteen opiskelijoiden kokemuksia vuorovaikutussimulaatioista heille suunnatun kyselytutkimuksen perusteella. Tavoitteena on kehittää vuorovaikutussimulaatioita sekä moniammatillista yhteistyötä korkeakoulujen välillä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulu.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksena. Lomakkeen kysymykset olivat monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Aineisto kerättiin vuorovaikutussimulaatioon osallistuvilta opiskelijoilta (n = 232). Aineisto analysoitiin määrällisin ja laadullisin tutkimusmenetelmin. Palautekyselyn tulosten perusteella selvisi, että opiskelijoiden kokemukset simulaatioista olivat pääosin hyvin myönteisiä. Lähes 94 prosenttia (f = 217) opiskelijoista koki, että vuorovaikutussimulaatiot tekivät opetuksesta mielekästä. Yli 92 prosenttia (f = 214) opiskelijoista koki, että oppimiskeskustelut edistivät kommunikointia sairaanhoitajaopiskelijoiden ja lääketieteen opiskelijoiden välillä. Opiskelijat kertoivat oppineensa harjoituksissa erityisesti potilaan kohtaamista, vuorovaikutustaitoja ja moniammatillisuutta. Harjoituksia he kehittäisivät haastavammilla potilastapauksilla, mutta toisaalta pidemmällä valmistautumisajalla. Opiskelijat myös toivoivat enemmän vuorovaikutustilanteita ja palautetta suorituksistaan.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opiskelijat paitsi toivovat vuorovaikutussimulaatioiden jatkuvan, he myös haluavat niitä lisää. Työryhmä näkee kehittämismahdollisuutena esimerkiksi monikulttuuristen potilasryhmien mukaan ottamista simulaatioihin.
The research material was collected as a survey. The questions on the form were multiple choice questions and open questions. The data was collected from students participating in the group simulation (n = 232). The data was analyzed using quantitative and qualitative research methods. Based on the results of the feedback survey, it became clear that the students' experiences with the simulations were primarily very positive. Almost 94 percent (f = 217) of the students felt that the simulations made the teaching meaningful. More than 92 percent (f = 214) of the students felt that discussion-based learning promoted communication between nursing students and medical students. They said that during the simulations, they learned especially how to face a patient, interaction skills and multiprofessionalism. Students would develop exercises with more challenging patient cases, but with a longer preparation time. They also wished for more interaction situations and feedback on their performance.
In conclusion, it can be stated that not only do the students hope that the interaction simulations will continue, but they also want more of them. The workgroup sees involving multicultural patient groups in simulations as an opportunity to develop interactive simulations.