Vuokrauspalvelun myyntiprosessin kehittäminen
Jakonen, Matti (2014)
Jakonen, Matti
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130713
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen case-tutkimus ja sen aiheena on toimeksiantajan vuokrauspalvelun myyntiprosessin tarkastelu ja kehittäminen. Työn tavoitteena oli perehtyä yrityksen myyntiprosessiin ja pilkkoa se pienempiin osiin, jotta siitä voitiin havaita mahdolliset epäkohdat. Myyntiprosessin havainnointi tapahtui itse myymällä palvelua uusille asiakkaille opetetun kaavan mukaan. Myyntiprosessin kartoittamisen tuloksena tuotettiin yritykselle arvokkaita kehitysideoita myyntiprosessin epäkohtiin.
Opinnäytetyön teoriaosassa keskityttiin myyntiprosessin perusteoriaan. Toimeksiantajan myyntiprosessin nykytilaa kartoitettiin työskentelemällä itse yrityksessä neljän kuukauden ajan. Myyntityön ammattilaisten kokoama myyntiprosessin etenemisteoria käytiin läpi yksityiskohtaisesti ja sitä hyödynnettiin rinnastamalla se käytännön myyntityön kanssa.
Tutkimuksen tuloksissa pohdittiin toimeksiantajan myyntiprosessin epäkohtia ja niihin annettiin käytännönläheiset kehitysehdotukset. Tutkimuksessa selvisi useita kompastuskiviä myyntiprosessin tärkeissä vaiheissa. Niitä kehittämällä kohdeyrityksen myyjät voivat tehdä enemmän tulosta samalla työpanoksella kuin ennen.
Opinnäytetyön teoriaosassa keskityttiin myyntiprosessin perusteoriaan. Toimeksiantajan myyntiprosessin nykytilaa kartoitettiin työskentelemällä itse yrityksessä neljän kuukauden ajan. Myyntityön ammattilaisten kokoama myyntiprosessin etenemisteoria käytiin läpi yksityiskohtaisesti ja sitä hyödynnettiin rinnastamalla se käytännön myyntityön kanssa.
Tutkimuksen tuloksissa pohdittiin toimeksiantajan myyntiprosessin epäkohtia ja niihin annettiin käytännönläheiset kehitysehdotukset. Tutkimuksessa selvisi useita kompastuskiviä myyntiprosessin tärkeissä vaiheissa. Niitä kehittämällä kohdeyrityksen myyjät voivat tehdä enemmän tulosta samalla työpanoksella kuin ennen.