Puvustuksen merkitys hahmon identiteettiin : hahmon puvustuksen merkitys elokuvassa ja sen kehittyminen hahmon yhteiskuntaluokan muuttuessa
Kivimäki, Mira (2023)
Kivimäki, Mira
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111930095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111930095
Tiivistelmä
Puvustus on tärkeä osa hahmoa. Sillä kerrotaan katsojalle, millainen hahmo on kyseessä jo ennen kuin hahmoon tutustutaan paremmin. Puvustus on tärkeässä osassa elokuvan visuaalista ilmettä sekä tarinan kulkua. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin puvustuksen merkitystä hahmon identiteettiin silloin, kun hahmon yhteiskunnallinen asema elokuvassa muuttuu. Tutkimuksessa pureuduttiin puvustuksen merkitykseen elokuvissa ja sen kautta painotettiin puvustuksen ja pukusuunnittelun tärkeyttä. Pukusuunnittelijan haastattelun avulla selvitettiin, millaista pukusuunnittelijan työ on ja miten hahmon puvustuksen suunnittelu toteutetaan. Tutkimuksessa haastateltiin yhtä suomalaista pukusuunnittelijaa, jotta saataisiin käsitys siitä, millaista pukusuunnittelijan työ on suomalaisessa tuotannossa.
Aiheen tutkimisen apuna käytettiin kolmea eri esimerkkiekokuvaa. Esimerkkielokuviksi valittiin Parasite, Paholainen pukeutuu Pradaan sekä Fight Club. Näistä kolmesta elokuvasta Parasite oli keskeisimmässä roolissa, ja se purettiin auki yksityiskohtaisempaa analysointia varten ja vertailupohjaksi kahdelle muulle elokuvalle. Elokuvat Paholainen pukeutuu Pradaan sekä Fight Club analysoitiin myös ja näitä elokuvia käytettiin vertauskohteina siinä, miten eri tavalla pukusuunnittelulla voidaan hahmon identiteetin muutoksista viestiä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli avata puvustuksen merkitystä elokuvassa sekä olla avuksi pukusuunnittelusta kiinnostuneille. Opinnäytetyössä tutkittiin hahmon puvustuksen muuttumista sen yhteiskuntaluokan muuttuessa. Tutkimuksesta kävi ilmi, että puvustuksen ei välttämättä ole pakko lopullisesti muuttua, vaikka hahmon identiteetti muuttuisikin. Puvustusta voidaan käyttää keinona vahvistaa muutosta ilman, että muutos olisi pysyvä. Jotta hahmon kehityskaaresta saataisiin mahdollisimman uskottava, on hahmon puvustuksen kuitenkin seurattava muutosten perässä.
Aiheen tutkimisen apuna käytettiin kolmea eri esimerkkiekokuvaa. Esimerkkielokuviksi valittiin Parasite, Paholainen pukeutuu Pradaan sekä Fight Club. Näistä kolmesta elokuvasta Parasite oli keskeisimmässä roolissa, ja se purettiin auki yksityiskohtaisempaa analysointia varten ja vertailupohjaksi kahdelle muulle elokuvalle. Elokuvat Paholainen pukeutuu Pradaan sekä Fight Club analysoitiin myös ja näitä elokuvia käytettiin vertauskohteina siinä, miten eri tavalla pukusuunnittelulla voidaan hahmon identiteetin muutoksista viestiä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli avata puvustuksen merkitystä elokuvassa sekä olla avuksi pukusuunnittelusta kiinnostuneille. Opinnäytetyössä tutkittiin hahmon puvustuksen muuttumista sen yhteiskuntaluokan muuttuessa. Tutkimuksesta kävi ilmi, että puvustuksen ei välttämättä ole pakko lopullisesti muuttua, vaikka hahmon identiteetti muuttuisikin. Puvustusta voidaan käyttää keinona vahvistaa muutosta ilman, että muutos olisi pysyvä. Jotta hahmon kehityskaaresta saataisiin mahdollisimman uskottava, on hahmon puvustuksen kuitenkin seurattava muutosten perässä.