Ulkoinen työnantajamielikuva: case Ropo Capital Oy
Timonen, Riikka (2023)
Timonen, Riikka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529568
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli työnantajamielikuvan tutkiminen. Työ toteutettiin toimeksiantona Ropo Capital Oy:lle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajayrityksen ulkoista työnantajamielikuvaa Savonian opiskelijoiden keskuudessa. Työssä selvitettiin lisäksi yleistä työnantajien houkuttelevuutta sekä mitä rekrytointikanavia opiskelijat suosivat. Työntekijöiden odotukset työnantajia kohtaan ovat muuttuneet nopeasti nykyisessä työelämäympäristössä. Tämän lisäksi yritykset kokevat pulaa osaavasta työvoimasta ja kilpailu työvoimasta on kiristynyt. Positiivisella työnantajamielikuvalla yritys voi erottua joukosta ja saavuttaa kilpailuetua.
Opinnäytetyön teoriassa käsiteltiin työnantajamielikuvan muodostumista käsitteiden ja aiempien tutkimusten avulla. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin selvitettiin vastauksia kyselylomakkeen avulla, joka pohjautui työnantajamielikuvan muodostumista käsitteleviin kahdeksaan arvoon. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Savonian liiketalouden ja tietotekniikan opiskelijat.
Tulosten perusteella opiskelijoiden eniten käyttämät työnhakukanavat olivat Duunitori ja yritysten verkkosivut. Kolme tärkeintä työnantajan houkuttelevuuteen liittyvää arvoa olivat taloudellinen, sosiaalinen ja johtajuusarvo. Aiemmista tutkimuksista poiketen johtajuusarvon merkitys korostui. Tuloksista selviää, että vastaajille ei ole muodostunut selkeää työnantajamielikuvaa toimeksiantajasta. Positiivinen mielikuva vastaajilla oli yrityksen tarjoamista mielenkiintoisista työtehtävistä, työilmapiiristä, opittujen asioiden soveltamisesta käytäntöön, mahdollisuudesta uralla etenemiseen sekä työn ja vapaa-ajan tasapainosta. Tulosten perusteella opiskelijoiden mielikuvissa toimeksiantajaan ei yhdistetä yrityksessä työskentelyn mahdollistavan merkityksellistä työtä tai yrityksen vastuullisuutta. Tuloksiin pohjautuen kehittämisehdotuksina toimeksiantajalle olivat tunnettavuuden lisääminen, työpaikkailmoitusten muotoilu sekä yrityksen arvojen nostaminen tietoisuuteen. Jatkotutkimusaiheena suositeltiin työnantajamielikuvan tutkimista johtajuusarvon näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriassa käsiteltiin työnantajamielikuvan muodostumista käsitteiden ja aiempien tutkimusten avulla. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin selvitettiin vastauksia kyselylomakkeen avulla, joka pohjautui työnantajamielikuvan muodostumista käsitteleviin kahdeksaan arvoon. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Savonian liiketalouden ja tietotekniikan opiskelijat.
Tulosten perusteella opiskelijoiden eniten käyttämät työnhakukanavat olivat Duunitori ja yritysten verkkosivut. Kolme tärkeintä työnantajan houkuttelevuuteen liittyvää arvoa olivat taloudellinen, sosiaalinen ja johtajuusarvo. Aiemmista tutkimuksista poiketen johtajuusarvon merkitys korostui. Tuloksista selviää, että vastaajille ei ole muodostunut selkeää työnantajamielikuvaa toimeksiantajasta. Positiivinen mielikuva vastaajilla oli yrityksen tarjoamista mielenkiintoisista työtehtävistä, työilmapiiristä, opittujen asioiden soveltamisesta käytäntöön, mahdollisuudesta uralla etenemiseen sekä työn ja vapaa-ajan tasapainosta. Tulosten perusteella opiskelijoiden mielikuvissa toimeksiantajaan ei yhdistetä yrityksessä työskentelyn mahdollistavan merkityksellistä työtä tai yrityksen vastuullisuutta. Tuloksiin pohjautuen kehittämisehdotuksina toimeksiantajalle olivat tunnettavuuden lisääminen, työpaikkailmoitusten muotoilu sekä yrityksen arvojen nostaminen tietoisuuteen. Jatkotutkimusaiheena suositeltiin työnantajamielikuvan tutkimista johtajuusarvon näkökulmasta.