Viheralan koulutuksen kehittäminen Savon ammatti- ja aikuisopistossa
Kivistö, Sanna (2013)
Kivistö, Sanna
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111029110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111029110
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella tulevaisuuden näkymiä viheralan koulutusohjelman osalta Pohjois-Savon alueella. Tulevaisuudennäkymien kartoituksen jälkeen opinnäytetyössä ehdote-taan toimenpiteitä viheralan koulutusohjelmalle Savon ammatti- ja aikuisopistossa. Opinnäytetyön tilaajana on Savon koulutuskuntayhtymän luonnonvara-alalta puutarhatalous ja opinnäytetyötä tehtiin Puutarha-alan koulutuksen kehittämishankkeen (PKK-hanke) rinnalla.
Aineistoa opinnäytetyöhön on kerätty yhteistyössä PKK-hankkeen ohjausryhmän sekä PKK-hankkeessa mukana olevien tahojen kanssa. Opinnäytetyötä varten kerättiin aineistoa ideariihi-päivässä Toivalassa 27.11.2012 käyttäen 6-3-5 –menetelmää sekä tallentamalla päivän aikana käydyt keskustelut. Näiden lisäksi haastateltiin sekä puhelimitse että kasvotusten eri viheralan koulutusohjelmaa toteuttavien oppilaitosten henkilökuntaa sekä työelämän asiantuntijoita. Helsingin messukeskuksessa PKK-hankkeen väliseminaarissa 12.4.2013 esitettiin valtakunnallisella tasolla näkemyksiä eri puutarhatalouden koulutusohjelmien suuntaviivoista vuosille 2014-2034. Tässä yhteydessä opinnäytetyötä peilattiin valtakunnalliseen viheralan koulutusohjelman kehit-tämiskeskusteluun. Taitajat 2013 –tapahtumassa Joensuussa keskusteltiin eri oppilaitosten ja työelämän edustajien kanssa tulevaisuuden viheralan osaajien taitovaatimuksista.
Puutarhatalouden perustutkinto on murroskohdassa ja puutarha-alan kehittämisstrategiaa tarvitaan muun muassa viheralan koulutusohjelman kehittämiseksi. Koulutuksessa ja sen kehittämisessä tulee kiinnittää huomiota tulevaisuuden muutoksiin, kuten ilmastonmuutos, teknistyminen sekä viherrakenteiden vaatimustason kasvu. Viheralan koulutuksen tulee mahdollistaa moniala-osaaminen, minkä vuoksi yhteistyötä muiden alojen koulutusohjelmien kanssa tulee lisätä.
Opinnäytetyö oli hyödyllinen PKK-hankkeelle sekä sai aikaan keskustelua niin Savon ammatti- ja aikuisopiston kuin valtakunnillisella tasolla viheralan osaamisesta sekä sen tulevaisuuden kehittämisen tarpeista. Opinnäytetyössä esitetään kehittämisehdotuksia viheralalle Savon ammatti- ja aikuisopistoon. Opinnäytetyöntekijälle työ antoi näköalapaikan valtakunnalisella tasolla puutarhatalouden eri tutkintojen ja varsinkin viheralan koulutusohjelman kehittämistyössä. Seuraavaksi olisi kiinnostavaa selvittää eri koulutusohjelmista ja oppilaitoksista valmistuneiden viheralan osaajien työllistyminen. Tutkintonimikkeen mahdollinen muuttuminen puutarhurista viherrakentajaksi tai viheralueidenhoitajaksi tuo lisäkysymyksiä viheralan koulutusohjelman markkinointiin, osaamiseen ja työllistymiseen. The aim of this study is to examine the prospects for landscape industries in North-Savo. After mapping the future prospects measures for landscape industries programme Savo Vocational College are proposed . The thesis is ordered by Savo Consortium for Education Natural Re-sources Horticult and it was made in connection to horticult education development project (PKK project).
The material for the thesis was collected in cooperation with the steering group of PKK-project and the parties involved in project. For this thesis material was collected in close up- day in Toivala 27th of November 2012. In Toivala the 6-3-5 –method and saving the discussions during that day was used. In addition to these methods interviews were used, as well as over the phone and face to face with the various landscape industries staff of the institutions as well as other experts. On 12th of April 2013 the views of different horticultural programme guidelines for the period 2014-2034 were presented in the mid term seminar of PKK-project in the Helsinki Faircenter. In this context the thesis was mirrored by the national landscape industries programme of development debate. There were discussions with various educational institutions and representative of working life about the future of landscape industries experts skill requirements In Skills Finland 2013 event in Joensuu.
The Vocational Qualification in Horticulture is in a turning point and the horticultural development strategy is needed for example for the development of landscape industries. In the training and its development should pay attention to changes in the future, such as climate change, technicality and green industries standards should be paid. The education of landscape industries must enable the multi-industry expertise, which is why co-operation in the other areas of training has to be increased.
The thesis was useful for PKK-project. It raised discussion at Savo Consortium for Education as well as at the national level about landscape industries know-how and its future development needs. The thesis sets out suggestions to improve the landscaping industry at Savo Consortium for Education. The author of the thesis work got insights at the national level horticulture of the different qualifications, and especially landscape industry curriculum development. Next, it would be interesting to find out the various training programs and educational institutions graduates employment in landscape industry jobs. Also the possible change of the title from gardener to green builder, or green space manager will bring more questions to the program of landscape industry marketing, knowledge and employment.
Aineistoa opinnäytetyöhön on kerätty yhteistyössä PKK-hankkeen ohjausryhmän sekä PKK-hankkeessa mukana olevien tahojen kanssa. Opinnäytetyötä varten kerättiin aineistoa ideariihi-päivässä Toivalassa 27.11.2012 käyttäen 6-3-5 –menetelmää sekä tallentamalla päivän aikana käydyt keskustelut. Näiden lisäksi haastateltiin sekä puhelimitse että kasvotusten eri viheralan koulutusohjelmaa toteuttavien oppilaitosten henkilökuntaa sekä työelämän asiantuntijoita. Helsingin messukeskuksessa PKK-hankkeen väliseminaarissa 12.4.2013 esitettiin valtakunnallisella tasolla näkemyksiä eri puutarhatalouden koulutusohjelmien suuntaviivoista vuosille 2014-2034. Tässä yhteydessä opinnäytetyötä peilattiin valtakunnalliseen viheralan koulutusohjelman kehit-tämiskeskusteluun. Taitajat 2013 –tapahtumassa Joensuussa keskusteltiin eri oppilaitosten ja työelämän edustajien kanssa tulevaisuuden viheralan osaajien taitovaatimuksista.
Puutarhatalouden perustutkinto on murroskohdassa ja puutarha-alan kehittämisstrategiaa tarvitaan muun muassa viheralan koulutusohjelman kehittämiseksi. Koulutuksessa ja sen kehittämisessä tulee kiinnittää huomiota tulevaisuuden muutoksiin, kuten ilmastonmuutos, teknistyminen sekä viherrakenteiden vaatimustason kasvu. Viheralan koulutuksen tulee mahdollistaa moniala-osaaminen, minkä vuoksi yhteistyötä muiden alojen koulutusohjelmien kanssa tulee lisätä.
Opinnäytetyö oli hyödyllinen PKK-hankkeelle sekä sai aikaan keskustelua niin Savon ammatti- ja aikuisopiston kuin valtakunnillisella tasolla viheralan osaamisesta sekä sen tulevaisuuden kehittämisen tarpeista. Opinnäytetyössä esitetään kehittämisehdotuksia viheralalle Savon ammatti- ja aikuisopistoon. Opinnäytetyöntekijälle työ antoi näköalapaikan valtakunnalisella tasolla puutarhatalouden eri tutkintojen ja varsinkin viheralan koulutusohjelman kehittämistyössä. Seuraavaksi olisi kiinnostavaa selvittää eri koulutusohjelmista ja oppilaitoksista valmistuneiden viheralan osaajien työllistyminen. Tutkintonimikkeen mahdollinen muuttuminen puutarhurista viherrakentajaksi tai viheralueidenhoitajaksi tuo lisäkysymyksiä viheralan koulutusohjelman markkinointiin, osaamiseen ja työllistymiseen.
The material for the thesis was collected in cooperation with the steering group of PKK-project and the parties involved in project. For this thesis material was collected in close up- day in Toivala 27th of November 2012. In Toivala the 6-3-5 –method and saving the discussions during that day was used. In addition to these methods interviews were used, as well as over the phone and face to face with the various landscape industries staff of the institutions as well as other experts. On 12th of April 2013 the views of different horticultural programme guidelines for the period 2014-2034 were presented in the mid term seminar of PKK-project in the Helsinki Faircenter. In this context the thesis was mirrored by the national landscape industries programme of development debate. There were discussions with various educational institutions and representative of working life about the future of landscape industries experts skill requirements In Skills Finland 2013 event in Joensuu.
The Vocational Qualification in Horticulture is in a turning point and the horticultural development strategy is needed for example for the development of landscape industries. In the training and its development should pay attention to changes in the future, such as climate change, technicality and green industries standards should be paid. The education of landscape industries must enable the multi-industry expertise, which is why co-operation in the other areas of training has to be increased.
The thesis was useful for PKK-project. It raised discussion at Savo Consortium for Education as well as at the national level about landscape industries know-how and its future development needs. The thesis sets out suggestions to improve the landscaping industry at Savo Consortium for Education. The author of the thesis work got insights at the national level horticulture of the different qualifications, and especially landscape industry curriculum development. Next, it would be interesting to find out the various training programs and educational institutions graduates employment in landscape industry jobs. Also the possible change of the title from gardener to green builder, or green space manager will bring more questions to the program of landscape industry marketing, knowledge and employment.