Utvecklingen av influerarmarknadsföring och trender
Forsell, Ellen (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111029075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111029075
Tiivistelmä
Influerarmarknadsföring är idag en av dom mest väsentliga delarna i ett företags marknadsföringsstrategi. Influerarmarknadsföring har funnit längre än vad man tror och har utvecklats drastiskt under åren. Hur har det sett ut förut, vad har varit trendigt och hur kommer influerarmarknadsföringen att se ut i framtiden? Är det lätt för företag att hålla sig relevanta i de konstant förändrande trenderna? I detta arbete kommer influerarmarknadsföringens historia att presenteras, men även hur trenderna har utvecklas under åren och mot vilken riktining influerarmarknaden är påväg i framtiden.
Genom en kvalitativ forskning går arbetet igenom historia och förklarar själva begreppet influerarmarknadsföring. För att stöda litteraturstudierna intervjuas två experter inom influerarmarknadsföring och de diskuterar även hur influerarmarknadsföringens framtid kommer att se ut.
Influerarmarknadsföringen har börjat redan för flera hundra år sedan då kungligheterna var de personerna som influerade människor. Vi har gått från den tiden till reality-tv, till bloggar, till Instagram och Tiktok idag då allt material som publiceras gärna ska vara rörligt, autentiskt och lätt och kort att kolla på. Influerarmarknadsföringen är väldigt beroende på vad det är för sociala appar som används och många av de har kommit nyligen, och plattformar som funnits för 10 år sedan används nästan inte alls idag. I framtiden kommer troligtvis det samma hända med plattformar som idag är de viktigaste verktygen för influerarmarknadsföring.
Genom en kvalitativ forskning går arbetet igenom historia och förklarar själva begreppet influerarmarknadsföring. För att stöda litteraturstudierna intervjuas två experter inom influerarmarknadsföring och de diskuterar även hur influerarmarknadsföringens framtid kommer att se ut.
Influerarmarknadsföringen har börjat redan för flera hundra år sedan då kungligheterna var de personerna som influerade människor. Vi har gått från den tiden till reality-tv, till bloggar, till Instagram och Tiktok idag då allt material som publiceras gärna ska vara rörligt, autentiskt och lätt och kort att kolla på. Influerarmarknadsföringen är väldigt beroende på vad det är för sociala appar som används och många av de har kommit nyligen, och plattformar som funnits för 10 år sedan används nästan inte alls idag. I framtiden kommer troligtvis det samma hända med plattformar som idag är de viktigaste verktygen för influerarmarknadsföring.