Asiantuntijasta hyväksi esihenkilöksi
Heikkala, Heli (2023)
Heikkala, Heli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110628645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110628645
Tiivistelmä
Johtaminen tämän päivän vuorovaikutteisessa ympäristössä on haasteellista ja uuden esihenkilön on täytettävä monia odotuksia sekä tiimiläisten että työnantajan suunnalta. Johtamistehtävään siirtyminen voi olla yksi elämän haasteellisimmista hetkistä ja onnistuneen siirtymän avain voi piillä hyvissä vuorovaikutustaidoissa. Esihenkilön on ensin rakennettava luottamus tiimiläisiin ja hyödynnettävä ihmisten johtamisen taitojaan. Aikaresurssit voivat olla vähäiset suhteessa opittaviin asioihin, joten oikeiden johtamisen toimintatapojen löytäminen on ratkaisevan tärkeää. Uudelle esihenkilölle pelkkä hyvä koulutus ei riitä, vaan tarvitaan myös organisaation tukea, systemaattista toimintaa ja käytännön kokemuksia. Nämä yhdessä auttavat asiantuntijaa kasvamaan hyväksi esihenkilöksi, joka ei ainoastaan selviydy tehtävissään vaan myös menestyy niissä.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli löytää kehitysideoita teemahaastattelujen pohjalta. Kehittämistyön perusteella voidaan todeta, että asiantuntijasta hyväksi esihenkilöksi kehittyminen on monitahoinen prosessi, joka vaatii kokonaisvaltaista näkemystä ja tasapainoista yhdistelmää omien sisäisten ominaisuuksien, organisaation tarjoamien tukitoimien sekä sosiaalisen ympäristön vaikutuksesta. Työn pohjalta nousi esiin haastateltavien kokemukset puutteellisesta alkuperehdyttämisestä ja lisäksi toive esihenkilömanuaalista sekä mentorituesta.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli löytää kehitysideoita teemahaastattelujen pohjalta. Kehittämistyön perusteella voidaan todeta, että asiantuntijasta hyväksi esihenkilöksi kehittyminen on monitahoinen prosessi, joka vaatii kokonaisvaltaista näkemystä ja tasapainoista yhdistelmää omien sisäisten ominaisuuksien, organisaation tarjoamien tukitoimien sekä sosiaalisen ympäristön vaikutuksesta. Työn pohjalta nousi esiin haastateltavien kokemukset puutteellisesta alkuperehdyttämisestä ja lisäksi toive esihenkilömanuaalista sekä mentorituesta.