Työvaatemyyjän markkinointisuunnitelma
Pihlajaniemi, Antti (2013)
Pihlajaniemi, Antti
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110228434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110228434
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on markkinointisuunnitelma pienelle toimeksiantoyritykselle, joka jälleenmyy työvaatteita ja turvajalkineita sekä henkilösuojaimia rakennus-, logistiikka- ja teollisuusyrityksille. Työn tavoitteena oli tehdä markkinointisuunnitelma, jonka avulla kohdeyrityksen liikevaihto saadaan kasvatettua kaksinkertaiseksi kolmessa vuodessa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada uutta tietoa asiakkaista, kilpailijoista ja yrityksen kilpailueduista.
Työn teoria pohjautui markkinointikirjallisuuden strategian suunnitteluprosessiin. Työn toiminnallisessa osassa selvitettiin, minkä toimialan asiakkaat ovat kohdeyritykselle kannattavimpia ja mitkä ovat yrityksen vahvuudet uusasiakashankinnassa. Työssä käytettiin SWOT-analyysi menetelmää, jossa oli tutkittu markkinat ja kilpailijat sekä kohdeyrityksen toiminta. Työhön oli kerätty tietoa havainnoista ja keskusteluista asiakkaiden, toimittajien, kilpailijoiden ja toimeksiantajan kanssa. Lisäksi tietoa oli hankittu tekemällä selvitysraportit kilpailijoista, asiakkaista ja yrityksen toiminnoista. Tietojen pohjalta oli laadittu SWOT-analyysi, jonka tuloksena saatiin vahvuudet ja kilpailuedut markkinoinnissa.
Analyysin tuloksista tehtiin kohdeyritykselle toimenpiteet liikevaihdon kasvattamiseksi ja markkinointisuunnitelma. Työllä saavutettiin uutta tietoa yrityksen vahvuuksista uusasiakashankinnassa sekä nykyisten asiakkaiden ja kilpailijoiden lukumäärä ja suuruusjärjestys. Työn päätuloksessa kohdeyritys voi saavuttaa tavoitteen keskittymällä ja suuntaamalla sen markkinointitoimenpiteet sellaisille kannattaville ja uusille asiakasyrityksille, joita kohdeyritys kykenee palvelemaan kilpailijoita paremmin. Nämä uudet asiakasyritykset ovat sellaisia yrityksiä, jotka muistuttavat toiminnaltaan tutkittavan yrityksen nykyisiä suurimpia asiakkaita. Tässä työssä ei julkaista tarkkaa tietoa asiakkaista, kilpailijoista ja yrityksestä liikesalaisuuksien vuoksi.
Opinnäytetyön strategioita ja toimintasuunnitelmia tullaan hyödyntämään toimeksiantoyrityksen markkinoinnissa. Kehitysehdotuksena yrityksen tulisi kerätä jatkuvasti uutta tietoa markkinoista ja kehittää palveluaan vastaamaan nopeasti muuttuvaa ympäristöä. This thesis is commissioned by small distribution company, which sells work wear, work safety products and work shoes to the customer's companies sectors of the construction, logistics and manufacturing. The purpose of the work was to create a marketing plan. The plan helps to increase the company's turnover double during three years period.
An objective of the research was to get new information about customers, competitors and the company's competitive advantages. The author's objective was to gain practical experience in marketing research, which will deepen his professional skills.
The thesis is based on the theory of marketing literature. The operational part of the thesis consist the marketing plan which was made based on the theory. Information of the thesis was collected by observations and discussions with customers, suppliers, competitors, and with the client during the author's experience. Information was also received by examining competitors, customers, and the company functions. Information was used in the SWOT analysis. On that basis it is possible to increase the company's turnover.
The thesis provided new information about the market and the company strengths to acquire new customers. The main result obtained is, that the firm is marketing to such new customer companies, to whom the company is able to serve better than the competitors. These types of new customer companies are similar to the company's existing biggest customers. In this thesis there is not published exact information about customers, competitors and the company because of business secrets.
The work will be used in order to market the company and acquire new business. The company has clear strategies and action plans to increase turnover. Development proposal is that the company should continuously collect new information about the market and develop it is services to meet the fast changing environment.
Työn teoria pohjautui markkinointikirjallisuuden strategian suunnitteluprosessiin. Työn toiminnallisessa osassa selvitettiin, minkä toimialan asiakkaat ovat kohdeyritykselle kannattavimpia ja mitkä ovat yrityksen vahvuudet uusasiakashankinnassa. Työssä käytettiin SWOT-analyysi menetelmää, jossa oli tutkittu markkinat ja kilpailijat sekä kohdeyrityksen toiminta. Työhön oli kerätty tietoa havainnoista ja keskusteluista asiakkaiden, toimittajien, kilpailijoiden ja toimeksiantajan kanssa. Lisäksi tietoa oli hankittu tekemällä selvitysraportit kilpailijoista, asiakkaista ja yrityksen toiminnoista. Tietojen pohjalta oli laadittu SWOT-analyysi, jonka tuloksena saatiin vahvuudet ja kilpailuedut markkinoinnissa.
Analyysin tuloksista tehtiin kohdeyritykselle toimenpiteet liikevaihdon kasvattamiseksi ja markkinointisuunnitelma. Työllä saavutettiin uutta tietoa yrityksen vahvuuksista uusasiakashankinnassa sekä nykyisten asiakkaiden ja kilpailijoiden lukumäärä ja suuruusjärjestys. Työn päätuloksessa kohdeyritys voi saavuttaa tavoitteen keskittymällä ja suuntaamalla sen markkinointitoimenpiteet sellaisille kannattaville ja uusille asiakasyrityksille, joita kohdeyritys kykenee palvelemaan kilpailijoita paremmin. Nämä uudet asiakasyritykset ovat sellaisia yrityksiä, jotka muistuttavat toiminnaltaan tutkittavan yrityksen nykyisiä suurimpia asiakkaita. Tässä työssä ei julkaista tarkkaa tietoa asiakkaista, kilpailijoista ja yrityksestä liikesalaisuuksien vuoksi.
Opinnäytetyön strategioita ja toimintasuunnitelmia tullaan hyödyntämään toimeksiantoyrityksen markkinoinnissa. Kehitysehdotuksena yrityksen tulisi kerätä jatkuvasti uutta tietoa markkinoista ja kehittää palveluaan vastaamaan nopeasti muuttuvaa ympäristöä.
An objective of the research was to get new information about customers, competitors and the company's competitive advantages. The author's objective was to gain practical experience in marketing research, which will deepen his professional skills.
The thesis is based on the theory of marketing literature. The operational part of the thesis consist the marketing plan which was made based on the theory. Information of the thesis was collected by observations and discussions with customers, suppliers, competitors, and with the client during the author's experience. Information was also received by examining competitors, customers, and the company functions. Information was used in the SWOT analysis. On that basis it is possible to increase the company's turnover.
The thesis provided new information about the market and the company strengths to acquire new customers. The main result obtained is, that the firm is marketing to such new customer companies, to whom the company is able to serve better than the competitors. These types of new customer companies are similar to the company's existing biggest customers. In this thesis there is not published exact information about customers, competitors and the company because of business secrets.
The work will be used in order to market the company and acquire new business. The company has clear strategies and action plans to increase turnover. Development proposal is that the company should continuously collect new information about the market and develop it is services to meet the fast changing environment.