Tekoäly terveydenhuollon apuna ja välineenä
Wenelius, Pia (2023)
Wenelius, Pia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128343
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin tekoälyn käyttöä terveydenhuollossa, hoitohenkilökunnan ja potilaiden apuna ja tukena, sekä tekoälyn käytön riskejä ja mahdollisuuksia terveydenhuollossa. Tutkimus sivusi tekoälyn käytön sääntelyä ja etiikkaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tekoälyä voitaisiin hyödyntää pitkäaikaissairauksien itsehoidon tukena. Tutkimustapa oli kirjallisuuskatsaus ja lähteet pääosin eurooppalaisen viitekehyksen verkkojulkaisuja, -artikkeleita ja -raportteja. Opinnäytetyö on tehty syksyllä 2023, käytetyt lähteet olivat vuosilta 2019-2023.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että tekoälyn käyttöä terveydenhuollossa sekä tutkitaan että kokeillaan jo osana diagnostiikka ja hoitoa hoitohenkilökunnan apuna, niin Suomessa kuin ulkomailla. Diagnostiikassa ja hoidon seurannassa sairaalassa tekoäly on tarkka ja nopea havainnoija. Tekoälyä ei voida kuitenkaan käyttää yksin päätöksentekijänä, ihmisen osallisuutta tarvitaan tekoälyn tuottaman tiedon validointiin ja päätöksentekoon. Tekoälyn käyttöön sisältyy kuitenkin myös riskejä virhetulkinnoista, virheistä järjestelmässä tai tiedossa, ja jopa tasapuolisuudessa.
Tutkimuksessa löytyi yksi esimerkki kokeilusta, jossa potilaan itsehoitoa tuettiin varhaisessa vaiheessa tekoälyn avulla. Vuonna 2023 voimaan tulleen hyvinvointialueuudistuksen mukanaan tuomiin muutoksiin laajamittainen tekoälyn käyttö ei ehtinyt. Sosiaali- ja terveydenhuollon usean tahon tarjoamat palvelut, moninaiset järjestelmät ja toisistaan poikkeavat toimintamallit eivät vielä tue laajamittaista tekoälyn opettamista ja sitä kautta käyttöönottoa. Laajimmin käytössä olevat tekoälytaustaiset terveydenhuollon palvelut ovat toistaiseksi erilaiset chat-botit.
Tekoälyn kehittäminen vaatii resursseja; osaamista, tietoa ja yhteisiä järjestelmiä. Laadukkaan ja luotettavan tekoälyn kehittäminen vaatii laadukasta tietoa, joka on kirjattu järjestelmiin selkeästi ja määritellysti, jotta vertailukelpoisuus säilyy. Myös sääntelyn puute hidastaa laajamittaista kehitystä ja lainsäädäntö tulee perässä nopeasti kehittyvällä alalla.
Tekoälyn käytön tulisi olla terveydenhuollon henkilöstöä ja potilasta tukevaa, hoitohenkilökunnan aikaa vapauttavaa ja oikea-aikaista. Potilaan sekä yhteiskunnan kannalta ennakoinnilla ja ennaltaehkäisevällä toiminnalla on valtava merkitys. Hoitohenkilökunnan ja potilaiden kuuntelu palveluita kehitettäessä ja toimintaprosesseja arvioidessa on tärkeää. Jo olemassa olevat laajat tietovarannot tulee saada tehokkaammin käyttöön.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että tekoälyn käyttöä terveydenhuollossa sekä tutkitaan että kokeillaan jo osana diagnostiikka ja hoitoa hoitohenkilökunnan apuna, niin Suomessa kuin ulkomailla. Diagnostiikassa ja hoidon seurannassa sairaalassa tekoäly on tarkka ja nopea havainnoija. Tekoälyä ei voida kuitenkaan käyttää yksin päätöksentekijänä, ihmisen osallisuutta tarvitaan tekoälyn tuottaman tiedon validointiin ja päätöksentekoon. Tekoälyn käyttöön sisältyy kuitenkin myös riskejä virhetulkinnoista, virheistä järjestelmässä tai tiedossa, ja jopa tasapuolisuudessa.
Tutkimuksessa löytyi yksi esimerkki kokeilusta, jossa potilaan itsehoitoa tuettiin varhaisessa vaiheessa tekoälyn avulla. Vuonna 2023 voimaan tulleen hyvinvointialueuudistuksen mukanaan tuomiin muutoksiin laajamittainen tekoälyn käyttö ei ehtinyt. Sosiaali- ja terveydenhuollon usean tahon tarjoamat palvelut, moninaiset järjestelmät ja toisistaan poikkeavat toimintamallit eivät vielä tue laajamittaista tekoälyn opettamista ja sitä kautta käyttöönottoa. Laajimmin käytössä olevat tekoälytaustaiset terveydenhuollon palvelut ovat toistaiseksi erilaiset chat-botit.
Tekoälyn kehittäminen vaatii resursseja; osaamista, tietoa ja yhteisiä järjestelmiä. Laadukkaan ja luotettavan tekoälyn kehittäminen vaatii laadukasta tietoa, joka on kirjattu järjestelmiin selkeästi ja määritellysti, jotta vertailukelpoisuus säilyy. Myös sääntelyn puute hidastaa laajamittaista kehitystä ja lainsäädäntö tulee perässä nopeasti kehittyvällä alalla.
Tekoälyn käytön tulisi olla terveydenhuollon henkilöstöä ja potilasta tukevaa, hoitohenkilökunnan aikaa vapauttavaa ja oikea-aikaista. Potilaan sekä yhteiskunnan kannalta ennakoinnilla ja ennaltaehkäisevällä toiminnalla on valtava merkitys. Hoitohenkilökunnan ja potilaiden kuuntelu palveluita kehitettäessä ja toimintaprosesseja arvioidessa on tärkeää. Jo olemassa olevat laajat tietovarannot tulee saada tehokkaammin käyttöön.