Oppilaan kulttuuripolku elokuvakasvatuksen saavutettavuuden edistämisessä
Haaranen, Antti (2023)
Haaranen, Antti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103128254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103128254
Tiivistelmä
Audiovisuaaliset mediat ovat voimakkaasti läsnä arjessamme. Taidot vastaanottaa, tulkita ja toteuttaa mediasisältöjä ovatkin aikamme kansalaistaitoja. Näihin taitoihin viitataan perusopetuksen opetussuunnitelmissa termeillä monilukutaito tai medialukutaito. Perusopetus on luonteva ja tehokas ympäristö elokuva- ja mediakasvatukselle, koska se tavoittaa lähes kaikki lapset.
Opinnäytetyössäni käsittelin elokuvakasvatuksen saavutettavuuden edistämistä oppilaan kulttuuripolun avulla. Se on perusopetuksen kulttuuriopetussuunnitelman sovellus, jossa eri kulttuurialojen sisällöt ovat integroidut eri vuosiluokkien opetukseen. Oulussa Valveen elokuvakoulun kehittämä Elokuvareitti koostuu ensivaiheessa kaikille 3. luokille suunnatuista elokuvakasvatussisällöistä.
Selvitin työssäni vastauksia kahteen tutkimuskysymykseen: mitkä ovat relevantteja elokuvakasvatuksellisia sisältöjä opetettavaksi 3. luokkien oppilaille ja miten luokanopettajia voidaan tukea 3. luokkien Elokuvareittiin osallistumisessa. Elokuvakasvatuksen sisältöjä lähestyin elokuvapedagogisesta näkökulmasta ja luokanopettajien tuentarvetta palvelumuotoilun näkökulmasta.
Sisältöjen suhteen pidin perustelluimpana tarjotinmallia, jonka harjoituksissa elokuvaa käsitellään monipuolisesti sekä oppimisen kohteena että välineenä muiden asioiden oppimisessa. Harjoitukset tehdään helposti saatavilla olevilla välineillä.
Opettajien tarpeita kartoitin kyselyin ja syventävin haastatteluin. Merkittävimmiksi esteiksi elokuvakasvatuspajan itsenäiselle toteuttamiselle opettajat kokivat teknisen osaamisen ja sopivien kuvausvälineiden (esim. iPadit ja jalustat) puutteen. Toivotuimmat tukimuodot olivat elokuvakasvattajan kouluvierailu, tiiviitä opasvideoita sisältävä selkeä ja suoraan käyttöön otettavissa oleva oppimateriaali, lainattavat välineet sekä täydennyskoulutukset. Kerätyn tiedon pohjalta kehitimme Valveen elokuvakoulussa palvelupolun, jossa opettaja saa luokkaansa yhtä tarjottimelta valitsemaansa harjoitusta varten vierailevan elokuvakasvattajan ja laadukkaan verkko-oppimateriaalin toisen harjoituksen itsenäistä teettämistä varten.
Opinnäytetyössäni käsittelin elokuvakasvatuksen saavutettavuuden edistämistä oppilaan kulttuuripolun avulla. Se on perusopetuksen kulttuuriopetussuunnitelman sovellus, jossa eri kulttuurialojen sisällöt ovat integroidut eri vuosiluokkien opetukseen. Oulussa Valveen elokuvakoulun kehittämä Elokuvareitti koostuu ensivaiheessa kaikille 3. luokille suunnatuista elokuvakasvatussisällöistä.
Selvitin työssäni vastauksia kahteen tutkimuskysymykseen: mitkä ovat relevantteja elokuvakasvatuksellisia sisältöjä opetettavaksi 3. luokkien oppilaille ja miten luokanopettajia voidaan tukea 3. luokkien Elokuvareittiin osallistumisessa. Elokuvakasvatuksen sisältöjä lähestyin elokuvapedagogisesta näkökulmasta ja luokanopettajien tuentarvetta palvelumuotoilun näkökulmasta.
Sisältöjen suhteen pidin perustelluimpana tarjotinmallia, jonka harjoituksissa elokuvaa käsitellään monipuolisesti sekä oppimisen kohteena että välineenä muiden asioiden oppimisessa. Harjoitukset tehdään helposti saatavilla olevilla välineillä.
Opettajien tarpeita kartoitin kyselyin ja syventävin haastatteluin. Merkittävimmiksi esteiksi elokuvakasvatuspajan itsenäiselle toteuttamiselle opettajat kokivat teknisen osaamisen ja sopivien kuvausvälineiden (esim. iPadit ja jalustat) puutteen. Toivotuimmat tukimuodot olivat elokuvakasvattajan kouluvierailu, tiiviitä opasvideoita sisältävä selkeä ja suoraan käyttöön otettavissa oleva oppimateriaali, lainattavat välineet sekä täydennyskoulutukset. Kerätyn tiedon pohjalta kehitimme Valveen elokuvakoulussa palvelupolun, jossa opettaja saa luokkaansa yhtä tarjottimelta valitsemaansa harjoitusta varten vierailevan elokuvakasvattajan ja laadukkaan verkko-oppimateriaalin toisen harjoituksen itsenäistä teettämistä varten.