Miten osallistuisin? Vantaalaisten nuorten harrastuneisuuden ja osallisuuden edistäminen palvelumuotoilun keinoin
Peltonen, Heli (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102327869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102327869
Tiivistelmä
Nuoren harrastaminen ja mielekäs tekeminen on tärkeää, sillä sen avulla voidaan vaikuttaa hyvinvointiin ja osallisuuden tunteeseen. Harrastaminen tukee myös kasvua ja kehitystä sekä antaa suuntaa aikuisuuden valinnoille. Nuoruudessa elämäntavat ja käyttäytyminen muovaantuvat ja nuorella on tarve saada päättää omasta elämästä ja siihen vaikuttavista asioista. Tällöin halutaan myös vaikuttaa itselleen mielekkääseen ympäristöön. Kuitenkin osallisuudentunne koetaan heikoksi. Ikäluokan kohdalla myös harrastaminen on vähenemään päin. Siihen vaikuttavat mielekkään harrastuksen puuttuminen, motivaatiotekijät, kavereiden mielipiteet, ajanpuute sekä lapsuusajan kiinnostuksien muuttuminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kasvattaa Vantaan 6.–9.-luokkalaisten nuorten osallisuutta ja hyvinvointia Harrastusten Vantaan toimenpiteiden kautta. Tarkoituksena oli kartuttaa asiakasymmärrystä ja sen myötä tuottaa toimintaa, jolla kasvatetaan nuorten osallistumista ja kiinnittymistä harrastuksiin. Tavoitteena oli myös selkeyttää toimintamalleja nuorten toiveisiin pohjautuen. Opinnäytetyön aikana luotiin kerättyyn asiakasymmärrykseen ja yhteisideointiin pohjautuva harrastuskokeilumalli ja työkalu nuorten kuulemiseen. Mallin toteutuksen kautta testattiin harrastuksien kiinnostavuutta ja mahdollistettiin kokonaisuuksia, joiden kautta nuori voi löytää itseään kiinnostavia harrastuksia. Näin lisättiin myös harrastuneisuutta nuorten parissa.
Kehittämisprosessi toteutettiin ja suunnattiin palvelumuotoilun keinoin koko Vantaan alueelle. Asiakaslähtöisyys, osallistaminen ja yhteiskehittäminen näyttäytyivät läpi koko prosessin. Nuoria kuultiin useilla eri menetelmillä. Työ kasvatti asiakasymmärrystä ja synnytti käytäntöön toimivia työkaluja. Sen myötä rakentui toimintaan jalkautettu kuulemismalli ja muokattavissa oleva harrastuslukujärjestys. Työn myötä kasvatettiin myös vantaalaisten nuorten harrastuneisuutta ja osallisuutta. Kattavia tuloksia voidaan hyödyntää Harrastusten Vantaan tulevilla toimintakausilla ja laajasti muissa kaupungin kehittämistehtävissä. Ne voivat myös antaa ideoita ja tietoa muiden kuntien käytettäviksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kasvattaa Vantaan 6.–9.-luokkalaisten nuorten osallisuutta ja hyvinvointia Harrastusten Vantaan toimenpiteiden kautta. Tarkoituksena oli kartuttaa asiakasymmärrystä ja sen myötä tuottaa toimintaa, jolla kasvatetaan nuorten osallistumista ja kiinnittymistä harrastuksiin. Tavoitteena oli myös selkeyttää toimintamalleja nuorten toiveisiin pohjautuen. Opinnäytetyön aikana luotiin kerättyyn asiakasymmärrykseen ja yhteisideointiin pohjautuva harrastuskokeilumalli ja työkalu nuorten kuulemiseen. Mallin toteutuksen kautta testattiin harrastuksien kiinnostavuutta ja mahdollistettiin kokonaisuuksia, joiden kautta nuori voi löytää itseään kiinnostavia harrastuksia. Näin lisättiin myös harrastuneisuutta nuorten parissa.
Kehittämisprosessi toteutettiin ja suunnattiin palvelumuotoilun keinoin koko Vantaan alueelle. Asiakaslähtöisyys, osallistaminen ja yhteiskehittäminen näyttäytyivät läpi koko prosessin. Nuoria kuultiin useilla eri menetelmillä. Työ kasvatti asiakasymmärrystä ja synnytti käytäntöön toimivia työkaluja. Sen myötä rakentui toimintaan jalkautettu kuulemismalli ja muokattavissa oleva harrastuslukujärjestys. Työn myötä kasvatettiin myös vantaalaisten nuorten harrastuneisuutta ja osallisuutta. Kattavia tuloksia voidaan hyödyntää Harrastusten Vantaan tulevilla toimintakausilla ja laajasti muissa kaupungin kehittämistehtävissä. Ne voivat myös antaa ideoita ja tietoa muiden kuntien käytettäviksi.