Yrittänyttä ei laiteta: yrittäjyys optisella alalla
Karjalainen, Erkka; Vedenoja, Terho (2012)
Karjalainen, Erkka
Vedenoja, Terho
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627544
Tiivistelmä
Optisen alan kilpailu on kasvanut voimakkaasti viime vuosina. Alalle on tullut tai kilpailun kiristymisen myötä syntynyt uusia ketjuja. Optikon työkin on muuttunut entistä kaupallisemmaksi. Tästä syystä yrittäjyyteen perehtyminen on hyödyllis-tä kaikille alalla toimiville.
Työmme tavoitteena on kuvailla ja tuoda esille optikkoyrittäjien kokemuksia työstään yrittäjinä. Tutkimuksemme on kvalitatiivinen eli laadullinen. Siihen haastattelimme kolmea optikkoyrittäjää. Tiedonkeruumenetelmänä käytimme teemahaastattelua, joka soveltuu erityisesti henkilöiden kokemusten ja ajatus-ten selvittämiseen. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme optikon koulu-tusta ja siihen liittyviä yrittäjyysopintoja, yrittäjäksi ryhtymistä sekä yrittäjänä toimimista.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että yrittäjillä oli monia syitä yrittäjäksi ryhtymiselle. Erityisesti yrittäjyyden tuomaa itsenäisyyttä ja päätäntävaltaa arvostettiin. Motii-vit yrittäjyydelle vastasivat aikaisempia tutkimuksia ja viitekehyksessä käsitte-lemäämme teoriaa. Yrittäjän työ koettiin vastuulliseksi ja palkitsevaksi. Erityises-ti markkinointia pidettiin haasteellisena osana yrittäjän työtä.
Opinnäytetyötämme voivat hyödyntää kaikki optisen alan yrittäjyydestä kiinnos-tuneet. Yrittäjyydestä tietäminen on hyödyllistä myös, vaikka oman yrityksen pe-rustaminen ei olisikaan mielessä. The competition in the optical field has grown strongly in recent years. New business chains have increased competition in the industry. Optician’s work has become more and more commercialized. For this reason, entrepreneurial orien-tation is useful for everyone in the business.
Our aim is to describe and highlight the experiences of optician entrepreneur’s in their work. Our study is qualitative. We interviewed three entrepreneur opti-cians. We used interview as our data collecting method, which is particularly suitable for describing someone’s experiences and thoughts. In the theoretical framework we describe optician training and related entrepreneurial studies, as well as starting a business and an entrepreneur running their own company.
The results showed that the entrepreneurs had many reasons for starting their own company. In particular, entrepreneurship brought independence and deci-sion-making powers were appreciated. Motives for entrepreneurship responded to previous studies and our theoretical framework. An entrepreneur's work was seen as responsible and rewarding. In particular, the marketing was held as part of the entrepreneur's most challenging work.
Anyone interested in entrepreneurship in the optical field can take advantage of our thesis. It is also useful to know about entrepreneurship even if you haven’t thought about starting your own business.
Työmme tavoitteena on kuvailla ja tuoda esille optikkoyrittäjien kokemuksia työstään yrittäjinä. Tutkimuksemme on kvalitatiivinen eli laadullinen. Siihen haastattelimme kolmea optikkoyrittäjää. Tiedonkeruumenetelmänä käytimme teemahaastattelua, joka soveltuu erityisesti henkilöiden kokemusten ja ajatus-ten selvittämiseen. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme optikon koulu-tusta ja siihen liittyviä yrittäjyysopintoja, yrittäjäksi ryhtymistä sekä yrittäjänä toimimista.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että yrittäjillä oli monia syitä yrittäjäksi ryhtymiselle. Erityisesti yrittäjyyden tuomaa itsenäisyyttä ja päätäntävaltaa arvostettiin. Motii-vit yrittäjyydelle vastasivat aikaisempia tutkimuksia ja viitekehyksessä käsitte-lemäämme teoriaa. Yrittäjän työ koettiin vastuulliseksi ja palkitsevaksi. Erityises-ti markkinointia pidettiin haasteellisena osana yrittäjän työtä.
Opinnäytetyötämme voivat hyödyntää kaikki optisen alan yrittäjyydestä kiinnos-tuneet. Yrittäjyydestä tietäminen on hyödyllistä myös, vaikka oman yrityksen pe-rustaminen ei olisikaan mielessä.
Our aim is to describe and highlight the experiences of optician entrepreneur’s in their work. Our study is qualitative. We interviewed three entrepreneur opti-cians. We used interview as our data collecting method, which is particularly suitable for describing someone’s experiences and thoughts. In the theoretical framework we describe optician training and related entrepreneurial studies, as well as starting a business and an entrepreneur running their own company.
The results showed that the entrepreneurs had many reasons for starting their own company. In particular, entrepreneurship brought independence and deci-sion-making powers were appreciated. Motives for entrepreneurship responded to previous studies and our theoretical framework. An entrepreneur's work was seen as responsible and rewarding. In particular, the marketing was held as part of the entrepreneur's most challenging work.
Anyone interested in entrepreneurship in the optical field can take advantage of our thesis. It is also useful to know about entrepreneurship even if you haven’t thought about starting your own business.