Nettipohjaisen kyselytyökalun tietokannan ja web-rajapinnan suunnittelu ja toteutus
Honkanen, Päivikki (2012)
Honkanen, Päivikki
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627566
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli toimeksiantajan, Finpeda Oy:n, tarve nettipohjaiseen kyselytyökaluun, jonka avulla koulutusorganisaatiot voivat laatia omia kehittämissuunnitelmiaan. Työkalun käyttäjiä ovat esimerkiksi konsultit, jotka tekevät koulutusorganisaatioille kartoituksia niiden tämän hetken tilanteesta. Nettipohjainen, mobiilipäätelaitteella toimiva kyselytyökalu helpottaa konsultin työtä kouluorganisaatiossa, kun hän kulkee tilassa ja arvioi oppimisympäristöä ja sen kehittämistarpeita.
Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa kyselytyökalua varten tietokanta ja kutsurajapinta, jota tullaan myöhemmin käyttämään mobiilipäätelaitteelta, sekä testaus- ja esittelykäyttöä varten tietokoneella toimiva käyttöliittymä. Kyselyyn vastaajan tulee pystyä rekisteröitymään järjestelmään tietyn koulutusorganisaation käyttäjäksi, lataamaan kysely tietokannasta, vastaamaan kysymyksiin ja tallettamaan vastauksensa tietokantaan.
Kutsurajapinnan toteuttamisessa sovellettiin REST-arkkitehtuurityyliä ja JSON-tiedonsiirtoformaattia, joihin tutustuttiin alkuvaiheessa. Tietokannan suunnittelua ja toteutusta varten kerrattiin relaatiotietokantasuunnittelun perusteet ja Java Persistence API:n käyttö. Työn toteutusosio sisältää selostuksen tietokannan suunnittelu- ja toteutusvaiheesta sekä kuvauksen REST-kutsurajapinnan toteutuksesta. Mukana on esimerkkejä tuotetusta ohjelmakoodista ja muista työn tekemisen kannalta oleellisista asioista.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimiva kokonaisuus, joka koostuu vastaajan käyttöliittymästä, palvelinsovelluksesta ja tietokannasta. Nyt toteutettu palvelinrajapinta mahdollistaa työkalun jatkokehityksen, jossa toteutetaan mobiilipäätelaitteella toimiva kyselytyökalu, kyselyjen hallintatyökalu sekä vastausten raportointi- ja analysointityökalu. The baseline for this thesis work was the client’s, Finpeda Oy, need for a web based tool which the educational organizations can use for creating their development plans. The tool will be used for instance by consultants who survey the current situation of educational organizations. A web based mobile survey tool will help the consultant’s work when going around in the space to be estimated and evaluating the educational environment and its development needs.
The aim was to plan and implement a database and an application interface for the survey tool. The application interface will be used by mobile software which will be implemented later. It was also agreed about implementing a user interface for testing and demonstration purposes. A survey respondent must be able to register as a user in a school organization, download a survey from the database, answer the questions and save the answers.
The application interface was implemented using REST architectural style and JSON datainterchange format, which were first studied. The basics of relational database systems and use of Java Persistence API were evoked. The implementation part of this paper includes a review of the database planning and implementation and a description REST interface implementation.
There are also some examples of program code and other essential items.
As a result of this thesis work a working software system was implemented. The system consists of a user interface, server software and a database. The implemented service interface enables further software development of a mobile survey tool, a survey control interface and a reporting and analyzing tool.
Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa kyselytyökalua varten tietokanta ja kutsurajapinta, jota tullaan myöhemmin käyttämään mobiilipäätelaitteelta, sekä testaus- ja esittelykäyttöä varten tietokoneella toimiva käyttöliittymä. Kyselyyn vastaajan tulee pystyä rekisteröitymään järjestelmään tietyn koulutusorganisaation käyttäjäksi, lataamaan kysely tietokannasta, vastaamaan kysymyksiin ja tallettamaan vastauksensa tietokantaan.
Kutsurajapinnan toteuttamisessa sovellettiin REST-arkkitehtuurityyliä ja JSON-tiedonsiirtoformaattia, joihin tutustuttiin alkuvaiheessa. Tietokannan suunnittelua ja toteutusta varten kerrattiin relaatiotietokantasuunnittelun perusteet ja Java Persistence API:n käyttö. Työn toteutusosio sisältää selostuksen tietokannan suunnittelu- ja toteutusvaiheesta sekä kuvauksen REST-kutsurajapinnan toteutuksesta. Mukana on esimerkkejä tuotetusta ohjelmakoodista ja muista työn tekemisen kannalta oleellisista asioista.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimiva kokonaisuus, joka koostuu vastaajan käyttöliittymästä, palvelinsovelluksesta ja tietokannasta. Nyt toteutettu palvelinrajapinta mahdollistaa työkalun jatkokehityksen, jossa toteutetaan mobiilipäätelaitteella toimiva kyselytyökalu, kyselyjen hallintatyökalu sekä vastausten raportointi- ja analysointityökalu.
The aim was to plan and implement a database and an application interface for the survey tool. The application interface will be used by mobile software which will be implemented later. It was also agreed about implementing a user interface for testing and demonstration purposes. A survey respondent must be able to register as a user in a school organization, download a survey from the database, answer the questions and save the answers.
The application interface was implemented using REST architectural style and JSON datainterchange format, which were first studied. The basics of relational database systems and use of Java Persistence API were evoked. The implementation part of this paper includes a review of the database planning and implementation and a description REST interface implementation.
There are also some examples of program code and other essential items.
As a result of this thesis work a working software system was implemented. The system consists of a user interface, server software and a database. The implemented service interface enables further software development of a mobile survey tool, a survey control interface and a reporting and analyzing tool.