Oululaisten brändi-imagon ja hotellin brändi-identiteetin kohtaaminen
Vehkala, Vilma (2023)
Vehkala, Vilma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101527524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101527524
Tiivistelmä
Brändi on tärkeä arvonluoja, joka luo yritykselle kilpailuetua ja uskollista asiakaskuntaa. Pysyäk-seen muuttuvan toimintaympäristön mukana, yritysten on kehitettävä brändiään jatkuvasti. Brän-di-identiteettiä eli sitä miten yritys haluaa tulla nähdyksi, on tärkeää säännöllisin väliajoin tutkia brändi-imagoon nähden eli siihen, millaisena asiakkaat näkevät yrityksen. Tavoitteena on mahdol-lisimman yhtenäinen brändi-identiteetti ja brändi-imago.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Original Sokos Hotel Arina, joka on Sokos Hotels- hotelliketjuun kuuluva hotelli Oulun keskustassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaise-na oululaiset kokevat ja tuntevat Original Sokos Hotel Arinan brändi-imagon ja millä tavoin se kohtaa hotellin brändi-identiteetin kanssa. Tutkimusongelma oli se, että tällä hetkellä Original Sokos Hotel Arinalla ei ole tutkittua tietoa siitä, millainen brändi-imago hotellilla on oululaisten silmin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee brändiä yleisesti, co-creating eli brändin yhteis-kehittämisen näkökulmaa, brändi-identiteettiä, brändi-imagoa ja niiden välistä suhdetta. Teoreetti-sen viitekehyksen tarkoituksena on luoda syvällinen ymmärrys brändistä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Työn empiirinen osa koostuu haastat-telututkimuksesta, joka toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluilla oululaisille asiakkaille. Oululaiset asiakkaat oli rajattu toimeksiantajan pyynnöstä 30–50-vuotiaisiin, s-ryhmän asia-kasomistajiin, jotka ovat kuluneen vuoden aikana käyttänyt vähintään kerran hotellin majoitus-, kokous- tai aamupalapalvelua. Original Sokos Hotel Arinan brändi-identiteetti määriteltiin toimek-siantajalta saadun aineiston ja hotellin nettisivujen perusteella. Haastatteluaineistot analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Tuloksista ilmeni, millainen hotellin brändi-imago oululaisilla on ja että se kohtaa suurimmaksi osaksi Original Sokos Hotel Arinan brändi-identiteetin kanssa. Eroavaisuuksiakin löytyi ja kehit-tämällä toimintaansa ja markkinointiviestintää, Original Sokos Hotel Arina voi saada brändi-identiteettinsä kohtaamaan entistä paremmin oululaisten Original Sokos Hotel Arinan brändi-imagon kanssa ja sitä myötä palvelemaan heitä asiakasryhmänä entistä paremmin.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Original Sokos Hotel Arina, joka on Sokos Hotels- hotelliketjuun kuuluva hotelli Oulun keskustassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaise-na oululaiset kokevat ja tuntevat Original Sokos Hotel Arinan brändi-imagon ja millä tavoin se kohtaa hotellin brändi-identiteetin kanssa. Tutkimusongelma oli se, että tällä hetkellä Original Sokos Hotel Arinalla ei ole tutkittua tietoa siitä, millainen brändi-imago hotellilla on oululaisten silmin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee brändiä yleisesti, co-creating eli brändin yhteis-kehittämisen näkökulmaa, brändi-identiteettiä, brändi-imagoa ja niiden välistä suhdetta. Teoreetti-sen viitekehyksen tarkoituksena on luoda syvällinen ymmärrys brändistä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Työn empiirinen osa koostuu haastat-telututkimuksesta, joka toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluilla oululaisille asiakkaille. Oululaiset asiakkaat oli rajattu toimeksiantajan pyynnöstä 30–50-vuotiaisiin, s-ryhmän asia-kasomistajiin, jotka ovat kuluneen vuoden aikana käyttänyt vähintään kerran hotellin majoitus-, kokous- tai aamupalapalvelua. Original Sokos Hotel Arinan brändi-identiteetti määriteltiin toimek-siantajalta saadun aineiston ja hotellin nettisivujen perusteella. Haastatteluaineistot analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Tuloksista ilmeni, millainen hotellin brändi-imago oululaisilla on ja että se kohtaa suurimmaksi osaksi Original Sokos Hotel Arinan brändi-identiteetin kanssa. Eroavaisuuksiakin löytyi ja kehit-tämällä toimintaansa ja markkinointiviestintää, Original Sokos Hotel Arina voi saada brändi-identiteettinsä kohtaamaan entistä paremmin oululaisten Original Sokos Hotel Arinan brändi-imagon kanssa ja sitä myötä palvelemaan heitä asiakasryhmänä entistä paremmin.