VR-lasien käyttö nuorisopsykiatrisessa kuntoutuksessa osastolla, hoitohenkilökunnan ohjaaminen
Kyllönen, Vanessa; Juntunen, Laura (2023)
Kyllönen, Vanessa
Juntunen, Laura
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101127263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101127263
Tiivistelmä
Virtuaalitodellisuus on nostanut päätään viimevuosina ja sitä on tutkittu kansainvälisesti enemmän ja vähitellen se on rantautunut myös Suomessa hoitotyön pariin. Erityisesti mielenterveyshoitotyössä virtuaalitodellisuutta on sovellettu osaksi hoitoa. Virtuaalitodellisuudesta on niukasti tutkittua tietoa mielenterveyshoitotyössä. Virtuaalitodellisuutta on hyödynnetty pääasiassa aikuispsykiatriassa, mutta meidän opinnäytetyössämme käsittelemme nuorisopsykiatriaa. Opinnäytetyömme on myös ensimmäisiä opinnäytetöitä Kajaanin ammattikorkeakoulussa, jossa yhdistyy virtuaalitodellisuus ja mielenterveyshoitotyö.
Toimeksiantajamme on Kainuun keskussairaalan nuorisopsykiatrian osasto. Osaston toiminta nojautuu tarpeenmukaiseen psykiatriseen hoitoon, joka koostuu eri hoitomuotojen yhdistämisestä, potilaskohtaisesta työryhmätyöskentelyä ja hoidon jatkuvuudesta yhteistyössä nuoren, hänen perheensä ja muiden tahojen kanssa. Opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata virtuaalitodellisuutta ja sen hyödyntämistä nuorten mielenterveyshoitotyössä. Työmme tavoitteena oli lisätä hoitohenkilökunnan tietoja ja taitoja virtuaalitodellisuudesta sekä VR-laseista. Opinnäytetyötämme johdattivat tutkimuskysymyksemme: Mitä virtuaalitodellisuus tarkoittaa? Millaisia käyttömahdollisuuksia VR-laseilla ja virtuaalitodellisuudella on Kajaanin keskussairaalan nuorisopsykiatrian osastolla nuorten kuntoutumisessa? ja Miten osaston hoitohenkilökuntaa ohjataan VR-lasien käytössä?
Opinnäytetyömme on toiminnallinen opinnäytetyö, ja se on toteutettu tuotteistamisprosessin vaiheiden mukaisesti. Tuotteistamisprosessissa käsittelemme järjestämäämme työpajaa. Lisäksi kokosimme löytämistämme materiaaleista tietopaketin VR-lasien käyttömahdollisuuksista. Tietopaketti jää osaston vapaaseen käyttöön, jota he voivat hyödyntää nuorten kuntoutuksessa. Toimeksiantajamme on ollut mukana koko opinnäytetyöprosessin aikana. Virtual reality has reared its head in recent years and has been the subject of many international research. Gradually it has also been introduced in nursing in Finland. In mental health care in particular, virtual reality has been applied as part of care. There are, however, only a few research on the use of virtual reality in mental health nursing. Virtual reality has mainly been used in adult psychiatry, but in this thesis focuses on adolescent psychiatry. This thesis is also one of the first theses at Kajaani University of Applied Sciences that combines virtual reality and mental health care.
The commissioner was the Adolescent Psychiatric Ward at Kainuu Central Hospital. The work on the ward is based on an appropriate psychiatric care approach, which consists of a combination of different forms of treatment, patient-specific teamwork, and continuity of care in collaboration with adolescents, their families and other actors involved in treatment. The purpose of this thesis was to describe virtual reality and its use in mental health care of young people. The aim was to increase the knowledge and skills of nursing staff regarding virtual reality and VR headsets. This thesis was guided by the following research questions: what did virtual reality mean, what were the potential uses of VR headsets and virtual reality in the rehabilitation of adolescents in the adolescent psychiatry ward at Kainuu Central Hospital, and how were the nursing staff of the ward guided in the use of VR headsets?
This thesis is a functional thesis, and it was conducted according to the steps of the productization process which focused on the workshop that was organized for the nursing staff in the Adolescent Psychiatric Ward. An information package on the use of VR headsets and general information on virtual reality was also compiled. The information package will remain freely available for the ward to use in their rehabilitation of young people. The commissioner was involved in the whole thesis process.
Toimeksiantajamme on Kainuun keskussairaalan nuorisopsykiatrian osasto. Osaston toiminta nojautuu tarpeenmukaiseen psykiatriseen hoitoon, joka koostuu eri hoitomuotojen yhdistämisestä, potilaskohtaisesta työryhmätyöskentelyä ja hoidon jatkuvuudesta yhteistyössä nuoren, hänen perheensä ja muiden tahojen kanssa. Opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata virtuaalitodellisuutta ja sen hyödyntämistä nuorten mielenterveyshoitotyössä. Työmme tavoitteena oli lisätä hoitohenkilökunnan tietoja ja taitoja virtuaalitodellisuudesta sekä VR-laseista. Opinnäytetyötämme johdattivat tutkimuskysymyksemme: Mitä virtuaalitodellisuus tarkoittaa? Millaisia käyttömahdollisuuksia VR-laseilla ja virtuaalitodellisuudella on Kajaanin keskussairaalan nuorisopsykiatrian osastolla nuorten kuntoutumisessa? ja Miten osaston hoitohenkilökuntaa ohjataan VR-lasien käytössä?
Opinnäytetyömme on toiminnallinen opinnäytetyö, ja se on toteutettu tuotteistamisprosessin vaiheiden mukaisesti. Tuotteistamisprosessissa käsittelemme järjestämäämme työpajaa. Lisäksi kokosimme löytämistämme materiaaleista tietopaketin VR-lasien käyttömahdollisuuksista. Tietopaketti jää osaston vapaaseen käyttöön, jota he voivat hyödyntää nuorten kuntoutuksessa. Toimeksiantajamme on ollut mukana koko opinnäytetyöprosessin aikana.
The commissioner was the Adolescent Psychiatric Ward at Kainuu Central Hospital. The work on the ward is based on an appropriate psychiatric care approach, which consists of a combination of different forms of treatment, patient-specific teamwork, and continuity of care in collaboration with adolescents, their families and other actors involved in treatment. The purpose of this thesis was to describe virtual reality and its use in mental health care of young people. The aim was to increase the knowledge and skills of nursing staff regarding virtual reality and VR headsets. This thesis was guided by the following research questions: what did virtual reality mean, what were the potential uses of VR headsets and virtual reality in the rehabilitation of adolescents in the adolescent psychiatry ward at Kainuu Central Hospital, and how were the nursing staff of the ward guided in the use of VR headsets?
This thesis is a functional thesis, and it was conducted according to the steps of the productization process which focused on the workshop that was organized for the nursing staff in the Adolescent Psychiatric Ward. An information package on the use of VR headsets and general information on virtual reality was also compiled. The information package will remain freely available for the ward to use in their rehabilitation of young people. The commissioner was involved in the whole thesis process.