Voimankäytön kenttäkouluttajien fyysisen voimankäytön osaaminen ja sen kehittäminen Itä-Suomen poliisilaitoksessa
Siitari, Jarno (2023)
Siitari, Jarno
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100927099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100927099
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tutkittu, mitä fyysiseen voimankäyttöön liittyvien motoristen taitojen oppiminen vaatii ja millaiset valmiudet poliisin voimankäytön kenttäkouluttajilla tulisi tähän liittyen olla. Lisäksi tutkimuksella on pyritty selvittämään, millä tasolla Itä-Suomen poliisilaitoksen voimankäytön kenttäkouluttajien fyysisen voimankäytön osaaminen on ja millä tavalla kenttäkouluttajien fyysisen voimankäytön koulutusta tulisi kehittää.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja teemahaastattelun keinoin. Tutkimuksessa oli haastateltavina yhteensä viisi voimankäytön kenttäkouluttajaa, jotka työskentelevät eri puolilla Itä-Suomen poliisilaitoksen aluetta. Kolme haastateltavista oli pitkään poliisissa työskennelleitä ja kokeneita kenttäkouluttajia, joilla oli myös aiempaa kamppailulajiharrastustaustaa. Kaksi haastateltavaa olivat muita kokemattomampia kouluttajia, joilla ei ollut poliisihallinnon koulutuksen ulkopuolelta saatua kamppailukokemusta.
Tutkimuksessa havaittiin, että motoristen taitojen oppiminen vaatii valtavasti toistoja ja jatkuvaa sekä säännöllistä harjoittelua. Myös ammattimaisen kouluttajan merkitys korostui fyysiseen voimankäyttöön liittyvien taitojen oppimisen edellytyksiä selvitettäessä. Haastatteluissa nousi esiin suurimpana epäkohtana koulutukseen käytössä olevan ajan vähäisyys ja myös laajat tasoerot kouluttajien osaamisessa. Kouluttajien koulutusta tulisi haastateltavien näkemysten mukaan olennaisesti lisätä ja koulutukseen käytettävä aika tulisi myös käyttää tehokkaammin itse koulutukseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja teemahaastattelun keinoin. Tutkimuksessa oli haastateltavina yhteensä viisi voimankäytön kenttäkouluttajaa, jotka työskentelevät eri puolilla Itä-Suomen poliisilaitoksen aluetta. Kolme haastateltavista oli pitkään poliisissa työskennelleitä ja kokeneita kenttäkouluttajia, joilla oli myös aiempaa kamppailulajiharrastustaustaa. Kaksi haastateltavaa olivat muita kokemattomampia kouluttajia, joilla ei ollut poliisihallinnon koulutuksen ulkopuolelta saatua kamppailukokemusta.
Tutkimuksessa havaittiin, että motoristen taitojen oppiminen vaatii valtavasti toistoja ja jatkuvaa sekä säännöllistä harjoittelua. Myös ammattimaisen kouluttajan merkitys korostui fyysiseen voimankäyttöön liittyvien taitojen oppimisen edellytyksiä selvitettäessä. Haastatteluissa nousi esiin suurimpana epäkohtana koulutukseen käytössä olevan ajan vähäisyys ja myös laajat tasoerot kouluttajien osaamisessa. Kouluttajien koulutusta tulisi haastateltavien näkemysten mukaan olennaisesti lisätä ja koulutukseen käytettävä aika tulisi myös käyttää tehokkaammin itse koulutukseen.