Sateenkaarinuorten kunnioittava kohtaaminen: opas terveydenhuoltoon
Ojala, Kaisu; Saarto, Sinna (2023)
Ojala, Kaisu
Saarto, Sinna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226737
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli tuottaa terveydenhuollon ammattihenkilöille opas, joka tarjoaa konkreettisia ohjeita sateenkaarinuorten kohtaamiseen asiakasryhmänä. Tällä oppaalla oli tarkoitus tuoda näkyväksi sateenkaarinuorten kokemia haasteita terveydenhuollon asiakkaina, tuoda esiin haastavien asiakaskohtaamisten kielteisiä seurauksia ja antaa toimijoille ohjeita haasteellisten kohtaamisten välttämiseen.
Aineistoa opinnäytetyöhön kerättiin anonyymilla verkkopohjaisella lomakehaastattelulla, joka toimitettiin sekä Lahden Setan asiakkaille, että opiskelijoille Diakonia-ammattikorkeakoulun sisäisiä kanavia pitkin. Haastattelun vastauksia hyödynnettiin oppaan sisällöissä sekä opinnäytetyön tarpeellisuuden perustelussa. Aineistoa kerättiin myös aiempaan tutkimustietoon tutustuen. Opinnäytetyön tietopohja rakennettiin kirjallisen aineiston pohjalta.
Opinnäytetyönä tuotettu opas koottiin selkeyttä ja ymmärrettävyyttä silmällä pitäen. Siihen sisällytettiin tietoa toimialakohtaisista, terveydenhuoltoon liittyvistä haasteista sekä ratkaisuehdotuksia niihin. Oppaassa kuvattiin esimerkein sateenkaarinuorten kokemuksia asiakaskohtaamisista terveydenhuollossa. Esimerkkitapaukset muodostuivat lomakehaastatteluun tulleiden anonyymien vastausten pohjalta.
Oppaasta kerättiin palautetta kuudelta erilaisissa työtehtävissä toimivalta terveydenhuollon ammattihenkilöltä, jotka kertoivat kokeneensa sen hyödylliseksi ja ymmärrettäväksi. He kuvailivat esimerkkitilanteita avartaviksi ja oppaan visuaalista ilmettä miellyttäväksi. Palautteiden kautta heräsi kuitenkin myös ajatus siitä, että opas saattaisi olla hyödyllisin kirjallisena materiaalina konkreettisissa koulutustilaisuuksissa.
Aineistoa opinnäytetyöhön kerättiin anonyymilla verkkopohjaisella lomakehaastattelulla, joka toimitettiin sekä Lahden Setan asiakkaille, että opiskelijoille Diakonia-ammattikorkeakoulun sisäisiä kanavia pitkin. Haastattelun vastauksia hyödynnettiin oppaan sisällöissä sekä opinnäytetyön tarpeellisuuden perustelussa. Aineistoa kerättiin myös aiempaan tutkimustietoon tutustuen. Opinnäytetyön tietopohja rakennettiin kirjallisen aineiston pohjalta.
Opinnäytetyönä tuotettu opas koottiin selkeyttä ja ymmärrettävyyttä silmällä pitäen. Siihen sisällytettiin tietoa toimialakohtaisista, terveydenhuoltoon liittyvistä haasteista sekä ratkaisuehdotuksia niihin. Oppaassa kuvattiin esimerkein sateenkaarinuorten kokemuksia asiakaskohtaamisista terveydenhuollossa. Esimerkkitapaukset muodostuivat lomakehaastatteluun tulleiden anonyymien vastausten pohjalta.
Oppaasta kerättiin palautetta kuudelta erilaisissa työtehtävissä toimivalta terveydenhuollon ammattihenkilöltä, jotka kertoivat kokeneensa sen hyödylliseksi ja ymmärrettäväksi. He kuvailivat esimerkkitilanteita avartaviksi ja oppaan visuaalista ilmettä miellyttäväksi. Palautteiden kautta heräsi kuitenkin myös ajatus siitä, että opas saattaisi olla hyödyllisin kirjallisena materiaalina konkreettisissa koulutustilaisuuksissa.