Ammattikorkeakouluopiskelijoiden alkoholitottumukset ja ainejärjestöjen tapahtumamarkkinointi
Tammisto, Milja (2023)
Tammisto, Milja
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100326800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100326800
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa ammattikorkeakouluopiskelijoiden näkemyksiä ja tottumuksia korkeakoulujen alkoholikulttuurista. Opiskelijoiden alkoholikulttuuri puhuttaa mediassa tasaisin väliajoin.
Kartoitusta varten toteutettiin semioottinen analyysi kahden eri opiskelijatapahtuman Instagram-julkaisusta. Analyysin tukemiseksi luotiin Webropol-ohjelmalla tehty puolistrukturoitu kysely, jonka vastauksien pohjalta suoritettiin määrällinen analyysi. Kysely lähetettiin Karelia Ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Kyselyssä esiintyneet avoimien kysymystenvastaukset analysoitiin temaattisesti.
Webropol-kyselyn suuri vastaajamäärä (432) kieli opiskelijoiden mielenkiinnosta korkeakoululaisten alkoholitottumuksia kohtaan. Kyselyn tuloksista ilmeni, että osa opiskelijoista kokee, että tapahtumamainonnassa korostuu alkoholi tai sen käyttö. Osa opiskelijoista kokee myös alkoholin korostamisen tapahtumamarkkinoinnissa luotaantyöntävänä. Vaikka yli puolet opiskelijoista ei koe alkoholikeskeistä mainontaa haitallisena, tapahtumajärjestäjien on suotavaa uudelleenarvioida alkoholin korostamisen takana olevat motiivit ja vaikutukset. Opinnäytetyötä varten kerätyn kyselyn datasta hyötyy paikallisten ainejärjestöjen lisäksi myös opiskelijakunta POKA ja Pohjois-Karjalan kansanterveyskeskuksen ehkäisevän päihdetyön ryhmä. The aim of the thesis was to broaden and increase the understanding of alcohol usage habits in university of students in the university of applied sciences. The topic of concerning alcohol usage amongst higher education students in Finland is a stable topic of discussion.
The thesis involves an analysis using semiotics, which is later imposed on two separate images of two different student events. To support the semiotic analysis a quantitative survey was conducted using the Webropol survey platform. The questionnaire was sent to the students at Karelia University of Applied Sciences.
The large quantity of responses (432) on the survey demonstrates the respondents’ interest on alcohol usage among students of higher education. A quantity of the students’ expressed that alcohol or its usage is highlighted in the marketing of student events. Part of the students’ felt discouraged to participate due to said marketing. Even though over half of the students who responded to the survey reported that alcohol centred marketing wasn’t seen as an issue, it is important for event organizer to re-evaluate the motifs and outcomes of said marketing style. The data collected for the thesis may be beneficial for the local student union POKA and Pohjois-Karjalan kansanterveyskeskus.
Kartoitusta varten toteutettiin semioottinen analyysi kahden eri opiskelijatapahtuman Instagram-julkaisusta. Analyysin tukemiseksi luotiin Webropol-ohjelmalla tehty puolistrukturoitu kysely, jonka vastauksien pohjalta suoritettiin määrällinen analyysi. Kysely lähetettiin Karelia Ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Kyselyssä esiintyneet avoimien kysymystenvastaukset analysoitiin temaattisesti.
Webropol-kyselyn suuri vastaajamäärä (432) kieli opiskelijoiden mielenkiinnosta korkeakoululaisten alkoholitottumuksia kohtaan. Kyselyn tuloksista ilmeni, että osa opiskelijoista kokee, että tapahtumamainonnassa korostuu alkoholi tai sen käyttö. Osa opiskelijoista kokee myös alkoholin korostamisen tapahtumamarkkinoinnissa luotaantyöntävänä. Vaikka yli puolet opiskelijoista ei koe alkoholikeskeistä mainontaa haitallisena, tapahtumajärjestäjien on suotavaa uudelleenarvioida alkoholin korostamisen takana olevat motiivit ja vaikutukset. Opinnäytetyötä varten kerätyn kyselyn datasta hyötyy paikallisten ainejärjestöjen lisäksi myös opiskelijakunta POKA ja Pohjois-Karjalan kansanterveyskeskuksen ehkäisevän päihdetyön ryhmä.
The thesis involves an analysis using semiotics, which is later imposed on two separate images of two different student events. To support the semiotic analysis a quantitative survey was conducted using the Webropol survey platform. The questionnaire was sent to the students at Karelia University of Applied Sciences.
The large quantity of responses (432) on the survey demonstrates the respondents’ interest on alcohol usage among students of higher education. A quantity of the students’ expressed that alcohol or its usage is highlighted in the marketing of student events. Part of the students’ felt discouraged to participate due to said marketing. Even though over half of the students who responded to the survey reported that alcohol centred marketing wasn’t seen as an issue, it is important for event organizer to re-evaluate the motifs and outcomes of said marketing style. The data collected for the thesis may be beneficial for the local student union POKA and Pohjois-Karjalan kansanterveyskeskus.