Asianajotoimiston palvelun laadun mittaaminen ja kehittäminen
Nieminen, Neea (2023)
Nieminen, Neea
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092826522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092826522
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoite oli kehittää anonyymina pidättäytyvän asianajotoimiston palvelun laatua tarkoituksena selvittää palvelun nykyinen laatu soveltuvin menetelmin sekä esittää kehitysehdotuksia palvelun laadun parantamiseksi. Toimeksiantajayrityksen palvelun laatua ei ole ennen mitattu, joten tutkimus tarjoaa toimeksiantajalle täysin uutta tietoa, jota se voi hyödyntää osana liiketoiminnan kehittämistä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys keskittyy palveluihin, asiantuntijapalveluihin ja erityisesti palvelun laatuun. Palvelun laadun merkittävyyttä voidaan havainnollistaa ikään kuin palvelun patenttina – samaa palvelua tarjoavat yritykset eivät usein pysty erottautumaan kilpailijoista palvelun lopputuloksella, joten erottautumiskeinona toimii yrityksen uniikki palvelun laatu. Etenkin palveluyrityksillä palvelun laatu toimii kilpailukeinoista jopa tärkeimpänä ja on liiketoiminnan menestyksen tekijä.
Tutkimuksessa vastauksia haettiin kysymyksiin ”Millaiseksi asiakkaat kokevat yrityksen palvelun laadun?” ja ”Millä tavoin yrityksen palvelun laatua voisi kehittää?”. Tutkimus oli empiirinen ja tutkimusote oli kvantitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidun kyselylomakkeen avulla palvelun laadun mittaamiseen tarkoitettua SERVPERF –mallia hyödyntäen, jossa tarkoituksena on mitata koettua palvelun laatua osatekijöiden ja attribuuttien avulla. Palvelun laatua mitattiin yhteensä kymmenen palvelua kuvaavan attribuutin avulla. Kohderyhmästä saadun näytteen koko oli 28 ja vastausprosentti oli 93. Tutkimusaineisto käsiteltiin IBM SPSS Statistics –ohjelman avulla.
Tutkimuksen tulosten voidaan katsoa viittaavan siihen, että toimeksiantajayrityksen palvelun laatu on kokonaisuudessaan tarkasteltuna erittäin hyvällä tasolla. Kokonaiskeskiarvo palvelun laadulle on 4,9 asteikolla 1–5. Tuloksista ei ilmennyt hälyttäviä epäkohtia palvelun laadussa, mutta kuitenkin kehittämisen varaa on aina. Eniten kehitettävää ilmeni palvelun saatavuudessa ja palvelun selostamisessa, joiden keskiarvot ovat 4,8 ja 4,6. Merkittävimpinä kehitysehdotuksina yrityksen olisi kiinnitettävä huomiota, että asiat otetaan mahdollisimman viivytyksettömästi hoidettavaksi ja asiakkaalle kerrotaan palvelusta nykyistä enemmän ja riittävän selkeästi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys keskittyy palveluihin, asiantuntijapalveluihin ja erityisesti palvelun laatuun. Palvelun laadun merkittävyyttä voidaan havainnollistaa ikään kuin palvelun patenttina – samaa palvelua tarjoavat yritykset eivät usein pysty erottautumaan kilpailijoista palvelun lopputuloksella, joten erottautumiskeinona toimii yrityksen uniikki palvelun laatu. Etenkin palveluyrityksillä palvelun laatu toimii kilpailukeinoista jopa tärkeimpänä ja on liiketoiminnan menestyksen tekijä.
Tutkimuksessa vastauksia haettiin kysymyksiin ”Millaiseksi asiakkaat kokevat yrityksen palvelun laadun?” ja ”Millä tavoin yrityksen palvelun laatua voisi kehittää?”. Tutkimus oli empiirinen ja tutkimusote oli kvantitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidun kyselylomakkeen avulla palvelun laadun mittaamiseen tarkoitettua SERVPERF –mallia hyödyntäen, jossa tarkoituksena on mitata koettua palvelun laatua osatekijöiden ja attribuuttien avulla. Palvelun laatua mitattiin yhteensä kymmenen palvelua kuvaavan attribuutin avulla. Kohderyhmästä saadun näytteen koko oli 28 ja vastausprosentti oli 93. Tutkimusaineisto käsiteltiin IBM SPSS Statistics –ohjelman avulla.
Tutkimuksen tulosten voidaan katsoa viittaavan siihen, että toimeksiantajayrityksen palvelun laatu on kokonaisuudessaan tarkasteltuna erittäin hyvällä tasolla. Kokonaiskeskiarvo palvelun laadulle on 4,9 asteikolla 1–5. Tuloksista ei ilmennyt hälyttäviä epäkohtia palvelun laadussa, mutta kuitenkin kehittämisen varaa on aina. Eniten kehitettävää ilmeni palvelun saatavuudessa ja palvelun selostamisessa, joiden keskiarvot ovat 4,8 ja 4,6. Merkittävimpinä kehitysehdotuksina yrityksen olisi kiinnitettävä huomiota, että asiat otetaan mahdollisimman viivytyksettömästi hoidettavaksi ja asiakkaalle kerrotaan palvelusta nykyistä enemmän ja riittävän selkeästi.