”MATKASSA MUKANA, OPINTOJEN TUKENA!”: ohjaustyön ja perehdytyskäytäntöjen kehittäminen Suomen Diakoniaopiston avoimessa oppimisympäristössä.
Rukakoski, Carita (2023)
Rukakoski, Carita
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092726479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092726479
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Suomen Diakoniaopiston Tsempin avoimessa oppimisympäristössä tapahtuvaa ohjaustyötä ja -prosessia sekä perehdytystoimenpiteitä. Tämä on tärkeää hallittavuuden ja järjestelmällisyyden lisäämisen sekä työntekijöiden työnkuvien selkiyttämisen kannalta.
Työn tilaaja on Suomen Diakoniaopisto, joka on yksityinen ammatillinen oppilaitos. Organisaatiolla on kampuksia Helsingissä, Lahdessa ja Oulussa ja vuosittain opiskelijoita on noin 4000. Tsemppi toimii ammattiopistojen tiloissa ja se auttaa opiskelijoita matalalla kynnyksellä henkilökohtaisesti ja opiskelijoiden tarpeita kuunnellen. Tietoperustassa taustoitetaan ammatillisen koulutuksen nykytilaa ja tuen tarvetta toisella asteella, ohjaustyötä sekä perehdytyksen tarkoitusta ja tapoja.
Aineistoa kerättiin Learning Cafe -ideointimenetelmän avulla sekä benchmarkkaamalla. Ideoinnin avulla haluttiin selvittää, minkälaisena työ Tsempissä nähdään, mikä tieto on olennaisinta uudelle työntekijälle, mitä kaikkea muuta työhön liittyy ohjaustyön lisäksi ja mitä työntekijät odottavat perehdytykseltä. Perehdytyksen lisäaineistoksi benchmarkattiin internetistä hyviksi koettuja perehdytyskäytänteitä ja -materiaaleja. Tavoitteena oli saada kasaan aineistoa, jonka pohjalta Tsempin toimintaa ja ohjaustyötä voi kehittää. Yhtenä tarpeena työnantajalla oli päivittää perehdytyskäytänteitä, johon sisältyisi myös uudenlainen perehdytysopas.
Kehittämistyöstä saadut tulokset kertovat, että jotkin ohjaustyön peruskäytänteet ja toimintatavat tarvitsevat vielä hiomista ja perehdytykseen kaivattiin struktuuria. Näiden tulosten ja aineiston pohjalta syntyi perehdyttämisoppaan sisältö sekä perehdytyssuunnitelman runko. Molemmat auttavat ja tuovat rakennetta uuden työntekijän perehdyttämisessä niin perehdyttäjälle kuin perehdytettävällekin. Muut Suomen Diakoniaopiston tiimit ja kampukset voivat käyttää tämän opinnäytetyön tuotoksia myös työkaluina helpottamaan omaa työtä.
Työn tilaaja on Suomen Diakoniaopisto, joka on yksityinen ammatillinen oppilaitos. Organisaatiolla on kampuksia Helsingissä, Lahdessa ja Oulussa ja vuosittain opiskelijoita on noin 4000. Tsemppi toimii ammattiopistojen tiloissa ja se auttaa opiskelijoita matalalla kynnyksellä henkilökohtaisesti ja opiskelijoiden tarpeita kuunnellen. Tietoperustassa taustoitetaan ammatillisen koulutuksen nykytilaa ja tuen tarvetta toisella asteella, ohjaustyötä sekä perehdytyksen tarkoitusta ja tapoja.
Aineistoa kerättiin Learning Cafe -ideointimenetelmän avulla sekä benchmarkkaamalla. Ideoinnin avulla haluttiin selvittää, minkälaisena työ Tsempissä nähdään, mikä tieto on olennaisinta uudelle työntekijälle, mitä kaikkea muuta työhön liittyy ohjaustyön lisäksi ja mitä työntekijät odottavat perehdytykseltä. Perehdytyksen lisäaineistoksi benchmarkattiin internetistä hyviksi koettuja perehdytyskäytänteitä ja -materiaaleja. Tavoitteena oli saada kasaan aineistoa, jonka pohjalta Tsempin toimintaa ja ohjaustyötä voi kehittää. Yhtenä tarpeena työnantajalla oli päivittää perehdytyskäytänteitä, johon sisältyisi myös uudenlainen perehdytysopas.
Kehittämistyöstä saadut tulokset kertovat, että jotkin ohjaustyön peruskäytänteet ja toimintatavat tarvitsevat vielä hiomista ja perehdytykseen kaivattiin struktuuria. Näiden tulosten ja aineiston pohjalta syntyi perehdyttämisoppaan sisältö sekä perehdytyssuunnitelman runko. Molemmat auttavat ja tuovat rakennetta uuden työntekijän perehdyttämisessä niin perehdyttäjälle kuin perehdytettävällekin. Muut Suomen Diakoniaopiston tiimit ja kampukset voivat käyttää tämän opinnäytetyön tuotoksia myös työkaluina helpottamaan omaa työtä.