Ravintolatoiminnan kehittäminen asiakastuntemuksen avulla
Aalto, Emilia (2014)
Aalto, Emilia
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914292
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen ja sen tarkoituksena on kartoittaa Kirkkonummella sijaitsevan Peuramaa Golfin jäsenten näkemyksiä ja kokemuksia Peuramaa Golfin yhteydessä toimivasta ravintola Gourmet Peuramaasta. Tutkimustehtävänä on selvittää mitkä tekijät motivoivat asiakkaita käyttämään ravintolan palveluja sekä millaisiin toimenpiteisiin Gourmet Peuramaan kannattaa ryhtyä, jotta asiakkaat saataisiin käyttämään ravintolan palveluja vielä entistä enemmän.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu asiakaslähtöisyyden ja asiakkuusajattelun teorioista. Teoriaosuudessa syvennytään asiakaslähtöisestä ajattelusta asiakkuusajatteluun asiakastuntemuksen avulla, asiakkaan käyttäytymiseen kuluttajana sekä henkilöstön työskentelyyn asiakasrajapinnassa. Tietoperusta käsittelee myös asiakkaiden segmentoimista pienempiin, tarpeiltaan yhtenäisiin ryhmiin, asiakastiedon kokonaisvaltaista hyödyntämistä sekä asiakkaan arvotuotantoa ja lisäarvon tuottamista muun muassa ylivoimaisen palvelun avulla.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu asiakaskyselystä, jota on käytetty lähtökohtana jäsenten näkemysten selvittämiseen. Kysely toteutettiin Peuramaa Golfin jäsenille ajalla 10.12.–18.12.2013 ja kyselyn vastausprosentti oli 36,4 prosenttia. Kyselyn perusteella jäsenet ovat yleisesti tyytyväisiä ravintola Gourmet Peuramaan palveluihin ja toimintaan. Esille nousi kuitenkin muutamia selkeitä kehityskohteita, joihin ravintolan tulee kiinnittää huomiota tulevaisuudessa. Näitä ovat muun muassa lounas, ravintolapalvelut kierroksen aikana / eväät kierrokselle ja palvelu. Myös henkilökunnan parempi läsnäolo ja asiakastuntemus sekä siisteydestä huolehtiminen ovat tärkeitä jäsenille.
Opinnäytetyö on hyvin teoriapainotteinen ja kehitysehdotuksia avataan suurimmaksi osaksi teoriaosuuden ja asiakaskyselyn avulla. Asiakaslähtöisyyden kokonaisvaltainen toteuttaminen sekä syvällinen asiakastuntemus ovat tärkeä osa yrityksen kannattavaa liiketoimintaa. Kehittämällä edellä mainittuja tekijöitä Gourmet Peuramaalla on mahdollisuus palvella tulevaisuudessa yhä paremmin nykyistä asiakaskuntaansa sekä saamaan lisää uusia asiakkaita.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu asiakaslähtöisyyden ja asiakkuusajattelun teorioista. Teoriaosuudessa syvennytään asiakaslähtöisestä ajattelusta asiakkuusajatteluun asiakastuntemuksen avulla, asiakkaan käyttäytymiseen kuluttajana sekä henkilöstön työskentelyyn asiakasrajapinnassa. Tietoperusta käsittelee myös asiakkaiden segmentoimista pienempiin, tarpeiltaan yhtenäisiin ryhmiin, asiakastiedon kokonaisvaltaista hyödyntämistä sekä asiakkaan arvotuotantoa ja lisäarvon tuottamista muun muassa ylivoimaisen palvelun avulla.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu asiakaskyselystä, jota on käytetty lähtökohtana jäsenten näkemysten selvittämiseen. Kysely toteutettiin Peuramaa Golfin jäsenille ajalla 10.12.–18.12.2013 ja kyselyn vastausprosentti oli 36,4 prosenttia. Kyselyn perusteella jäsenet ovat yleisesti tyytyväisiä ravintola Gourmet Peuramaan palveluihin ja toimintaan. Esille nousi kuitenkin muutamia selkeitä kehityskohteita, joihin ravintolan tulee kiinnittää huomiota tulevaisuudessa. Näitä ovat muun muassa lounas, ravintolapalvelut kierroksen aikana / eväät kierrokselle ja palvelu. Myös henkilökunnan parempi läsnäolo ja asiakastuntemus sekä siisteydestä huolehtiminen ovat tärkeitä jäsenille.
Opinnäytetyö on hyvin teoriapainotteinen ja kehitysehdotuksia avataan suurimmaksi osaksi teoriaosuuden ja asiakaskyselyn avulla. Asiakaslähtöisyyden kokonaisvaltainen toteuttaminen sekä syvällinen asiakastuntemus ovat tärkeä osa yrityksen kannattavaa liiketoimintaa. Kehittämällä edellä mainittuja tekijöitä Gourmet Peuramaalla on mahdollisuus palvella tulevaisuudessa yhä paremmin nykyistä asiakaskuntaansa sekä saamaan lisää uusia asiakkaita.