Ammattiin valmistuvien kokkien yrittäjyysvalmiudet
Lehtonen, Raija (2014)
Lehtonen, Raija
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092814262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092814262
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia hotelli-, ravintola- ja catering-alan perustutkinnosta kokin koulutusohjelmasta valmistuvien opiskelijoiden yrittäjyysvalmiuksia. Työn tavoitteena oli saada tietoa alan opetuksen sekä yksikön yrittäjyyskasvatuksen suunnitelman kehittämiseksi. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Oulun seudun ammattiopiston Myllytullin yksikkö.
Tutkimus oli luonteeltaan tapaustutkimus. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee yrittäjyyttä ja yrittäjyyskasvatusta. Tutkimusaineisto koottiin tekemällä Webropol-kysely keväällä 2014 Myllytullin yksiköstä kokeiksi valmistuneille tai valmistumassa oleville opiskelijoille, haastattelemalla alan opettajia täsmäryhmähaastattelun avulla sekä teemahaastattelemalla hotelli-, ravintola- ja catering-alan työssäoppimisyritysten työpaikkaohjaajia. Saatuja tuloksia analysoitiin ja verrattiin aiempiin tutkimuksiin ja teorioihin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ammattiin valmistuvat kokit olivat saavuttaneet opintojensa aikana hyvän perusammattitaidon ja heillä oli hyvät sisäisen yrittäjyyden valmiudet. Opiskelijoiden ymmärrys yrityksen tuloksen muodostumisesta ja siitä, miten siihen voi vaikuttaa olivat heikoimmat osa-alueet sekä opiskelijoiden, opettajien että työpaikkaohjaajien mielestä. Kokin ammattiin opiskelussa pitää entistä enemmän paneutua siihen, mistä yrityksen raha tulee ja mihin menee. Opiskelijoiden valmiudet yrityksen perustamiseen olivat myös heikot. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että opetussuunnitelmia, opetuksen toteutusta ja opintotarjontaa tulee kehittää palvelemaan entistä paremmin yrittäjyysvalmiuksien kehittymistä opiskelijoilla. Myös yhteistyötä ja verkostoitumista erityisesti alan yritysten kanssa tulee tiivistää.
Yrittäjyysvalmiuksien edistäminen oppilaitoksessa vaatii yhteistä käsitystä oppimisesta ja yrittäjyyskasvatuksesta. Yrittäjyyskasvatus on koulussa kaikkien yhteinen asia ja kulkee käsi kädessä opetuksen kehittämisen kanssa. Oppilaitoksessa tulee laatia yrittäjyyskasvatukselle tavoitteet ja toimenpidesuunnitelma, järjestää koulutusta sekä resursoida menetelmiin ja oppimisympäristöjen kehittämiseen. Edellä mainitut seikat voivat toteutua vain siinä tapauksessa, että toiminnalla on johdon tuki ja asiasta innostuneet kehittäjät.
Tutkimus oli luonteeltaan tapaustutkimus. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee yrittäjyyttä ja yrittäjyyskasvatusta. Tutkimusaineisto koottiin tekemällä Webropol-kysely keväällä 2014 Myllytullin yksiköstä kokeiksi valmistuneille tai valmistumassa oleville opiskelijoille, haastattelemalla alan opettajia täsmäryhmähaastattelun avulla sekä teemahaastattelemalla hotelli-, ravintola- ja catering-alan työssäoppimisyritysten työpaikkaohjaajia. Saatuja tuloksia analysoitiin ja verrattiin aiempiin tutkimuksiin ja teorioihin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ammattiin valmistuvat kokit olivat saavuttaneet opintojensa aikana hyvän perusammattitaidon ja heillä oli hyvät sisäisen yrittäjyyden valmiudet. Opiskelijoiden ymmärrys yrityksen tuloksen muodostumisesta ja siitä, miten siihen voi vaikuttaa olivat heikoimmat osa-alueet sekä opiskelijoiden, opettajien että työpaikkaohjaajien mielestä. Kokin ammattiin opiskelussa pitää entistä enemmän paneutua siihen, mistä yrityksen raha tulee ja mihin menee. Opiskelijoiden valmiudet yrityksen perustamiseen olivat myös heikot. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että opetussuunnitelmia, opetuksen toteutusta ja opintotarjontaa tulee kehittää palvelemaan entistä paremmin yrittäjyysvalmiuksien kehittymistä opiskelijoilla. Myös yhteistyötä ja verkostoitumista erityisesti alan yritysten kanssa tulee tiivistää.
Yrittäjyysvalmiuksien edistäminen oppilaitoksessa vaatii yhteistä käsitystä oppimisesta ja yrittäjyyskasvatuksesta. Yrittäjyyskasvatus on koulussa kaikkien yhteinen asia ja kulkee käsi kädessä opetuksen kehittämisen kanssa. Oppilaitoksessa tulee laatia yrittäjyyskasvatukselle tavoitteet ja toimenpidesuunnitelma, järjestää koulutusta sekä resursoida menetelmiin ja oppimisympäristöjen kehittämiseen. Edellä mainitut seikat voivat toteutua vain siinä tapauksessa, että toiminnalla on johdon tuki ja asiasta innostuneet kehittäjät.