Työelämässä oppiminen ja ohjaus: ammatillinen koulutus
Martikainen, Hanna (2023)
Martikainen, Hanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092526312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092526312
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ammatillisen koulutuksen työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjaamisen tarvetta ja saada tietoon koulutuksen järjes-täjän sekä työpaikkaohjaajien sekä -arvioijien kokemat ongelmat sekä heidän ajatuksiaan näiden ratkaisemisen.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen tärkeä osuus opiskelijan ammatillisten taitojen kehittämisessä, sekä työelämän tarpeiden mukainen ohjaaminen on haastanut opettajien toimintaa enemmän työpaikoille ohjaavaksi toiminnaksi. Haasteita on koettu molemmin puolisesti työpaikkojen sekä koulutuksen järjestäjän huomioimana.
Opinnäytetyössä selvitettiin tutkimuksellisesti, miten työpaikalla tapahtuvan oppimisen tarpeellisuus koetaan osaamisperustaisessa koulutuksessa, miten työpaikkaohjaajan sekä arvioijan kouluttamisen merkitys sekä opiskelijan ohjaaminen koetaan työpaikalla tapahtuvan oppimisen yhteydessä ja miten työpaikalla tapahtuvan oppimisen kokonaisuutta voitaisiin parantaa opettajan tai koulutuksenjärjestäjän antaman ohjauksen sekä ohjeistuksen toiminnassa.
Kyseessä on kehittämistietoa tuottava tutkielma, jossa työpaikalla tapahtuvan oppimisen viestinnän ja ohjaamisen käytänteitä sekä toimivuutta selvitettiin ohjaavien opettajien sekä työpaikkaohjaajien näkemyksiin perustuen puolistrukturoituja teemahaastattelujen avulla.
Opinnäytetyön tulokset voidaan tiivistää selkeästi niin, että ammatillisen kasvun kannalta osaamisperustainen työpaikalla tapahtuvan oppimisen jakso on erityisen tärkeä. Opiskelijan ammatillisen osaamisen kertyminen vahvistuu sen aikana työelämän tarpeita vastaavaksi. Ohjaamisen ja opiskelijan henkilökohtaisten tavoitteiden selkeyttämisen huomioiminen on erityisen tärkeää ammatillisen kasvun onnistumisen näkökulmasta.
Arviointiosaamiseen sekä työpaikkaohjaamiseen tulisi kehittää monipuolisia toimintatapoja, jotka palvelisivat paremmin työpaikkaohjaajien sekä -arvioijien tarvetta.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen tärkeä osuus opiskelijan ammatillisten taitojen kehittämisessä, sekä työelämän tarpeiden mukainen ohjaaminen on haastanut opettajien toimintaa enemmän työpaikoille ohjaavaksi toiminnaksi. Haasteita on koettu molemmin puolisesti työpaikkojen sekä koulutuksen järjestäjän huomioimana.
Opinnäytetyössä selvitettiin tutkimuksellisesti, miten työpaikalla tapahtuvan oppimisen tarpeellisuus koetaan osaamisperustaisessa koulutuksessa, miten työpaikkaohjaajan sekä arvioijan kouluttamisen merkitys sekä opiskelijan ohjaaminen koetaan työpaikalla tapahtuvan oppimisen yhteydessä ja miten työpaikalla tapahtuvan oppimisen kokonaisuutta voitaisiin parantaa opettajan tai koulutuksenjärjestäjän antaman ohjauksen sekä ohjeistuksen toiminnassa.
Kyseessä on kehittämistietoa tuottava tutkielma, jossa työpaikalla tapahtuvan oppimisen viestinnän ja ohjaamisen käytänteitä sekä toimivuutta selvitettiin ohjaavien opettajien sekä työpaikkaohjaajien näkemyksiin perustuen puolistrukturoituja teemahaastattelujen avulla.
Opinnäytetyön tulokset voidaan tiivistää selkeästi niin, että ammatillisen kasvun kannalta osaamisperustainen työpaikalla tapahtuvan oppimisen jakso on erityisen tärkeä. Opiskelijan ammatillisen osaamisen kertyminen vahvistuu sen aikana työelämän tarpeita vastaavaksi. Ohjaamisen ja opiskelijan henkilökohtaisten tavoitteiden selkeyttämisen huomioiminen on erityisen tärkeää ammatillisen kasvun onnistumisen näkökulmasta.
Arviointiosaamiseen sekä työpaikkaohjaamiseen tulisi kehittää monipuolisia toimintatapoja, jotka palvelisivat paremmin työpaikkaohjaajien sekä -arvioijien tarvetta.