Soundsourcing: yleisön tuottamien sovitusten vaikutukset levy-yhtiön tunnettavuuteen
Saari, Sami (2011)
Saari, Sami
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092026083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092026083
Tiivistelmä
Soundsourcing pohjautuu yhteen digitaalisen markkinoinnin keinoista, erityisesti ohjelmistoalan yrityksissä paljon käytettyyn strategiaan nimeltä Crowdsourcing. crowdsourcing on toimintaa, jossa esimerkiksi yritys antaa ohjelmistonsa lähdekoodin vapaaseen levitykseen harrastajien kehitettäväksi.
Päätin soveltaa tätä periaatetta musiikin maailmaan järjestämällä kollegani Timo Juutin kanssa riippumattoman levy-yhtiön Wicked Recordingsin markkinointikampanjana kilpailun, jossa kuluttajat voivat neljän viikon ajan tehdä uudelleen sovituksia (remix) kappaleesta Sami Saari & Timo Juuti – Come To Me vapaaseen levitykseen laitettuja alkuperäisteoksen audioraitoja hyväksi käyttäen.
Halusin selvittää, minkälainen vaikutus kampanjalla on levy-yhtiön tunnettavuuteen sekä mitä kyseisen kilpailun järjestäminen vaatii. Tuloksia tutkin tilastojen avulla, joita sain Wicked Recordings levy-yhtiön verkkosivujen tilastopalvelusta sekä kilpailussa hyödynnettävistä sosiaalisen median palveluista.
Kappaleen alkuperäinen versio julkaistiin digitaalisesti ennen kampanjan alkua ja itse kilpailu alkoi 18.2.2011. Neljän viikon aikana saimme yhteensä noin 150 osallistujaa, mikä ylitti odotuksemme täydellisesti. Tuloksia tarkastelemalla ja tulkitsemalla Wicked Recordings sain paljon tietoa, jonka avulla pystytään jatkossa parantamaan sisältöjen laatua voidaan tehostaa tiedotuksen vaikutusta. The name of the thesis has its basis on one of the marketing strategies used especially by software companies – a strategy called Crowdsourcing. Crowdsourcing is a way of marketing where a company for example releases the source code of their product to be developed further by the consumer.
I decided to try this strategy in the area of music by launching a marketing campaign with a colleague of mine Timo Juuti for an independent record label called Wicked Recordings. The campaign was a four week contest where we asked our audience to compose and produce remixes of the track Sami Saari & Timo Juuti – Come To Me by using the audio samples from the original track released openly to the public.
I wanted to see what goes in to arranging the contest and what kind of an effect the it would have on the record-labels marketing results. To determine the results I used the statistics taken from the labels website and from the web services used in the production of the contest.
The original version of the track was released before the beginning of the campaign and the contest started February 18th 2011 and ended March 18th 2011. During the 4 weeks of the contest we received approximately 150 remixes exceeding expectations completely. From the results Wicked Recordings got a lot of information on how to improve the quality of the content on the website and how to have more effective communication with our audience.
Päätin soveltaa tätä periaatetta musiikin maailmaan järjestämällä kollegani Timo Juutin kanssa riippumattoman levy-yhtiön Wicked Recordingsin markkinointikampanjana kilpailun, jossa kuluttajat voivat neljän viikon ajan tehdä uudelleen sovituksia (remix) kappaleesta Sami Saari & Timo Juuti – Come To Me vapaaseen levitykseen laitettuja alkuperäisteoksen audioraitoja hyväksi käyttäen.
Halusin selvittää, minkälainen vaikutus kampanjalla on levy-yhtiön tunnettavuuteen sekä mitä kyseisen kilpailun järjestäminen vaatii. Tuloksia tutkin tilastojen avulla, joita sain Wicked Recordings levy-yhtiön verkkosivujen tilastopalvelusta sekä kilpailussa hyödynnettävistä sosiaalisen median palveluista.
Kappaleen alkuperäinen versio julkaistiin digitaalisesti ennen kampanjan alkua ja itse kilpailu alkoi 18.2.2011. Neljän viikon aikana saimme yhteensä noin 150 osallistujaa, mikä ylitti odotuksemme täydellisesti. Tuloksia tarkastelemalla ja tulkitsemalla Wicked Recordings sain paljon tietoa, jonka avulla pystytään jatkossa parantamaan sisältöjen laatua voidaan tehostaa tiedotuksen vaikutusta.
I decided to try this strategy in the area of music by launching a marketing campaign with a colleague of mine Timo Juuti for an independent record label called Wicked Recordings. The campaign was a four week contest where we asked our audience to compose and produce remixes of the track Sami Saari & Timo Juuti – Come To Me by using the audio samples from the original track released openly to the public.
I wanted to see what goes in to arranging the contest and what kind of an effect the it would have on the record-labels marketing results. To determine the results I used the statistics taken from the labels website and from the web services used in the production of the contest.
The original version of the track was released before the beginning of the campaign and the contest started February 18th 2011 and ended March 18th 2011. During the 4 weeks of the contest we received approximately 150 remixes exceeding expectations completely. From the results Wicked Recordings got a lot of information on how to improve the quality of the content on the website and how to have more effective communication with our audience.