Tilinpäätösanalyysi sijoittamisen apuna: vertailussa Alma Media Oyj ja Sanoma Oyj
Hukkanen, Iina (2023)
Hukkanen, Iina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091325732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091325732
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida kahden media-alan pörssiyhtiön tilinpäätöksiä neljältä viimeisimmältä toimintavuodelta. Vertailtavat yhtiöt olivat Alma Media Oyj ja Sanoma Oyj. Tavoitteena oli selvittää, kummalla yhtiöllä on parempi taloudellinen tilanne osakesijoittamisen näkökulmasta tarkasteltuna. Tutkimuksen toinen tavoite oli selvittää koronapandemian vaikutusta yhtiöiden talouteen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen menetelmän yhdistelmällä. Kvantitatiivisena aineistona toimivat vuosien 2019–2022 tilinpäätöslaskelmat ja Kauppalehden pörssisivut. Toimialakohtaiseen vertailuun käytettiin myös Finnveran tilinpäätöstilastoja. Kvalitatiivisena tutkimusaineistona toimivat pääosin yhtiöiden vuosikertomukset. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käytiin läpi osakesijoittamista, IFRS-tilinpäätöstä ja tilinpäätösanalyysia.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että molemmat yhtiöt pystyvät vakaaseen ja hyvään osingonmaksuun ja näin ollen ovat potentiaalisia sijoituskohteita. Tehtyjen tilinpäätösanalyysien pohjalta todettiin Alma Median taloudellisen tilanteen olevan Sanomaa parempi. Koronapandemia ei ole vaikuttanut kovin merkittävästi kummankaan yhtiön talouteen, sillä pandemian aikana median kulutus on lisääntynyt ja kysyntä kasvanut. The purpose of this thesis was to analyse two media listed companies for four years of operation. The companies to be compared were Alma Media Corporation and Sanoma Corporation. The major objective of this study was to find out which of the companies are more profitable from a share investing perspective. The second purpose of this study was to find out the impact of the corona pandemic on companies' finances.
The study was a combination of quantitative and qualitative methodology. The data of the quantitative research consists of the financial statements from the years 2019-2022 and Kauppalehti’s stock exchange pages. Finnvera’s financial statement statistics were used for the industry comparison. The qualitative research material included mainly the companies’ annual reports. The theoretical background of the study consists of equity investments, IFRS financial statements and financial statements analysis. Various literary sources and internet sources were used as the theoretical base for this work.
The study concluded that both companies are capable of stable and good dividend payments and are therefore potential investment targets. On the basis of the results of this research, it can be concluded that Alma Media's financial situation is better than Sanoma’s. The coronavirus pandemic has not had a significant impact on either company's finances, as media consumption and demand have increased during the pandemic.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen menetelmän yhdistelmällä. Kvantitatiivisena aineistona toimivat vuosien 2019–2022 tilinpäätöslaskelmat ja Kauppalehden pörssisivut. Toimialakohtaiseen vertailuun käytettiin myös Finnveran tilinpäätöstilastoja. Kvalitatiivisena tutkimusaineistona toimivat pääosin yhtiöiden vuosikertomukset. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käytiin läpi osakesijoittamista, IFRS-tilinpäätöstä ja tilinpäätösanalyysia.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että molemmat yhtiöt pystyvät vakaaseen ja hyvään osingonmaksuun ja näin ollen ovat potentiaalisia sijoituskohteita. Tehtyjen tilinpäätösanalyysien pohjalta todettiin Alma Median taloudellisen tilanteen olevan Sanomaa parempi. Koronapandemia ei ole vaikuttanut kovin merkittävästi kummankaan yhtiön talouteen, sillä pandemian aikana median kulutus on lisääntynyt ja kysyntä kasvanut.
The study was a combination of quantitative and qualitative methodology. The data of the quantitative research consists of the financial statements from the years 2019-2022 and Kauppalehti’s stock exchange pages. Finnvera’s financial statement statistics were used for the industry comparison. The qualitative research material included mainly the companies’ annual reports. The theoretical background of the study consists of equity investments, IFRS financial statements and financial statements analysis. Various literary sources and internet sources were used as the theoretical base for this work.
The study concluded that both companies are capable of stable and good dividend payments and are therefore potential investment targets. On the basis of the results of this research, it can be concluded that Alma Media's financial situation is better than Sanoma’s. The coronavirus pandemic has not had a significant impact on either company's finances, as media consumption and demand have increased during the pandemic.