Visuaalisen markkinoinnin vaikutus asiakaskokemukseen myymäläympäristössä : case: Stadium Oy
Tanner, Taru (2023)
Tanner, Taru
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125609
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja asiakaskokemuksen parantamiseksi kohdeyrityksen myymäläympäristössä visuaalisen markkinoinnin avulla. Tarkoituksena oli selvittää, miten asiakkaat kokevat visuaalisen markkinoinnin keinot ja millaiset visuaalisen markkinoinnin keinot vaikuttavat asiakaskokemukseen myymälässä ja miten. Opinnäytetyön työelämäkumppanina ja kohdeyrityksenä toimi erikoiskaupan alalla toimiva urheiluvälineitä ja -vaatteita myyvä Stadium Oy.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin asiakaskokemusta sekä yleisellä tasolla että myymäläympäristössä, asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja visuaalista markkinointia opinnäytetyön aiheeseen soveltuvin osin. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua ja havainnointia, joihin osallistui seitsemän ihmistä. Haastattelut ja havainnoinnit toteutettiin kohdeyrityksen kahdessa eri myymälässä.
Haastatteluiden ja havainnointien perusteella selvisi, että asiakkaat pitivät myymälöitä tärkeinä niiden mahdollistaessa tuotteiden kokemisen, koskemisen ja testaamisen. Myymälöitä arvostettiin helppokulkuisuuden ja selkeyden vuoksi. Asiakkaat toivoivat myymälöiltä inspiraatiota ja asukokonaisuus- sekä tuote-ehdotuksia. Tutkimusaineiston perusteella asiakaskokemuksen parantamiseksi myymälöissä tulisi nostaa musiikin äänenvoimakkuutta, soittaa kohderyhmän tunnistamia musiikkikappaleita, rakentaa näyteikkunat näkyvämmiksi, selkeyttää osastojen sijaintien opastusta, pukea mallinuket huomiota herättäviksi ja parantaa alennettujen tuotteiden esillepanojen siisteyttä.
Työelämäkumppani aikoo hyödyntää opinnäytetyön tuloksia kohdeyrityksen visualisteille suunnattujen koulutusten suunnittelussa. Tulokset ja kehitysehdotukset tullaan myös raportoimaan yrityksen konseptin kehityksestä vastaaville henkilöille sekä asiakaskokemuksesta vastaavalle CX-osastolle. Opinnäytetyön aihe on työelämäkumppanille ajankohtainen, mutta tuloksia voidaan soveltaa myös muissa kaupan alan myymälöissä.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin asiakaskokemusta sekä yleisellä tasolla että myymäläympäristössä, asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja visuaalista markkinointia opinnäytetyön aiheeseen soveltuvin osin. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua ja havainnointia, joihin osallistui seitsemän ihmistä. Haastattelut ja havainnoinnit toteutettiin kohdeyrityksen kahdessa eri myymälässä.
Haastatteluiden ja havainnointien perusteella selvisi, että asiakkaat pitivät myymälöitä tärkeinä niiden mahdollistaessa tuotteiden kokemisen, koskemisen ja testaamisen. Myymälöitä arvostettiin helppokulkuisuuden ja selkeyden vuoksi. Asiakkaat toivoivat myymälöiltä inspiraatiota ja asukokonaisuus- sekä tuote-ehdotuksia. Tutkimusaineiston perusteella asiakaskokemuksen parantamiseksi myymälöissä tulisi nostaa musiikin äänenvoimakkuutta, soittaa kohderyhmän tunnistamia musiikkikappaleita, rakentaa näyteikkunat näkyvämmiksi, selkeyttää osastojen sijaintien opastusta, pukea mallinuket huomiota herättäviksi ja parantaa alennettujen tuotteiden esillepanojen siisteyttä.
Työelämäkumppani aikoo hyödyntää opinnäytetyön tuloksia kohdeyrityksen visualisteille suunnattujen koulutusten suunnittelussa. Tulokset ja kehitysehdotukset tullaan myös raportoimaan yrityksen konseptin kehityksestä vastaaville henkilöille sekä asiakaskokemuksesta vastaavalle CX-osastolle. Opinnäytetyön aihe on työelämäkumppanille ajankohtainen, mutta tuloksia voidaan soveltaa myös muissa kaupan alan myymälöissä.