Väripedagogiikka alle kouluikäisten harmonikansoiton opetuksessa
Kainulainen, Sirpa (2023)
Kainulainen, Sirpa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090425295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090425295
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni väripedagogiikan hyödyntämistä harmonikansoiton alkeisopetuksessa. Lapsi oppii yleensä tunnistamaan ja nimeämään värit jo paljon ennen kuin hän oppii lukemaan tai kirjoittamaan kirjaimia tai numeroita. Värien varhaista oppimista on hyödynnetty jo aiemmin eri instrumenttien soitonopetuksessa. Näiden kokemusten pohjalta päädyin tutkimaan samaa mahdollisuutta myös harmonikan soitonopetuksessa. Opinnäytetyöni tavoitteena oli väripedagogiikan tutkimisen, sovelluksien ja alkeisohjelmiston kehittelemisen ohella kannustaa lapsia innostumaan harmonikasta instrumenttina, ja löytää tätä kautta uusia harrastajia har-monikansoiton alueelle. Opinnäytetyöni pohjalta valmistuu väripedagogiikkaan pohjautuva opetusvihko, jota opettajien on mahdollista hyödyntää omassa opetustyössään.
Nuottien opiskelu on vaikeaa lapsille, joilla ei ole vielä luku- ja kirjoitustaitoa. Alkeissoitonopetuksessa on käy-tetty ratkaisumalleina kuulon varaista oppimista, erilaisia värikoodeja ja kuvionuotteja hyödyntäviä menetelmiä. Menetelmistä on kokemusta viulun, pianon, harmonikan ja kanteleen osalta. Haasteet ovat keskittyneet yleensä vaiheeseen, kun tulisi siirtyä oikean nuottikirjoituksen käyttöön.
Sen sijaan, että opeteltaisiin soittamaan luku- ja kirjoitustaitoa edellyttävien nuottien perusteella, väripedago-giikan tarkoitus on korvata varhaisiän nuotteihin perustuva soitonopiskelu värikoodiin perustuvalla merkintäta-valla. Väripedagogiikassa värit yhdistetään nuottikuvaan viivastolla. Sävelmän rytmi opetellaan kuuloon perus-tuen korvakuulolta. Rytmiä tuetaan myös sanarytmien, laulamisen ja laululeikkien avulla. Kun hyödynnetään väreillä koodattua nuottikuvaa, kappaleen harjoittaminen tulee lapselle helpommaksi.
Väripedagogiikalla tähdätään siihen, että soittaja pystyy mahdollisimman helposti ja joustavasti siirtymään pe-rinteisten nuottien käyttöön, ja samalla käyttämään niiden asianmukaisia nimityksiä. Opinnäytetyöni pyrki an-tamaan suuntaa väripedagogiikan soveltuvuudesta alle kouluikäisten luku– ja kirjoitustaidottomien lasten har-monikan soitonopetukseen.
Nuottien opiskelu on vaikeaa lapsille, joilla ei ole vielä luku- ja kirjoitustaitoa. Alkeissoitonopetuksessa on käy-tetty ratkaisumalleina kuulon varaista oppimista, erilaisia värikoodeja ja kuvionuotteja hyödyntäviä menetelmiä. Menetelmistä on kokemusta viulun, pianon, harmonikan ja kanteleen osalta. Haasteet ovat keskittyneet yleensä vaiheeseen, kun tulisi siirtyä oikean nuottikirjoituksen käyttöön.
Sen sijaan, että opeteltaisiin soittamaan luku- ja kirjoitustaitoa edellyttävien nuottien perusteella, väripedago-giikan tarkoitus on korvata varhaisiän nuotteihin perustuva soitonopiskelu värikoodiin perustuvalla merkintäta-valla. Väripedagogiikassa värit yhdistetään nuottikuvaan viivastolla. Sävelmän rytmi opetellaan kuuloon perus-tuen korvakuulolta. Rytmiä tuetaan myös sanarytmien, laulamisen ja laululeikkien avulla. Kun hyödynnetään väreillä koodattua nuottikuvaa, kappaleen harjoittaminen tulee lapselle helpommaksi.
Väripedagogiikalla tähdätään siihen, että soittaja pystyy mahdollisimman helposti ja joustavasti siirtymään pe-rinteisten nuottien käyttöön, ja samalla käyttämään niiden asianmukaisia nimityksiä. Opinnäytetyöni pyrki an-tamaan suuntaa väripedagogiikan soveltuvuudesta alle kouluikäisten luku– ja kirjoitustaidottomien lasten har-monikan soitonopetukseen.