Sosionomi (AMK) sosiaalitoimistossa
Granlund, Leena (2010)
Granlund, Leena
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090125216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090125216
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulutuksen sosionomi (AMK) -nimike vahvistettiin vuonna 1999. Sosionomi (AMK) -tutkinnon laaja-alaisuus antaa valmiudet työskennellä useilla eri sosiaalityön alueilla. Sosiaalitoimistoissa työskentelevien sosionomien (AMK) työnkuva on ehkä hieman jäsentymätön. Sosionomien (AMK) asiantuntijuudesta ja pätevyydestä käydään paljon keskustelua sekä julkisuudessa että sosiaalialan sisällä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka tavoitteena on jäsentää sosionomin (AMK) työnkuvaa, asiantuntijuutta ja osaamista sosiaalitoimistossa tehtävässä aikuissosiaalityössä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu aikuissosiaalityön käsitteestä, sosiaaliohjaajan osaamisesta sekä sosiaalityön orientaatioista. Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty sovellettua vertaisteemahaastattelua. Kohderyhmä muodostui sosiaalitoimiston aikuissosiaalityön eri tehtävissä työskentelevistä sosiaaliohjaajista. Aineisto analysoitiin induktiivisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen mukaan sosionomin (AMK) työnkuva ja paikka sosiaalitoimistossa tehtävässä aikuissosiaalityössä on edelleen hieman hahmottumaton. Tutkimus osoitti sosionomeilla (AMK) olevan vahva osaaminen aikuissosiaalityön eri tehtäviin. Osaamisen ja pätevyyden hyödyntämistä ei ollut vielä kaikessa laajuudessaan otettu käyttöön, tai sen kokonaisvaltainen hyödyntäminen oli vaihtelevaa. Vain pieni osa sosiaalitoimen sosionomeista koki voivansa hyödyntää omaa osaamistaan kaikessa laajuudessaan.
Jatkotutkimuksena voitaisiin toteuttaa viiden tai kymmenen vuoden kuluttua samanlainen tutkimus samankaltaisessa toimintaympäristössä. Näin saataisiin tietoa siitä, ovatko sosionomit löytäneet paikkansa aikuissosiaalityön kentällä ja ovatko heidän työtehtävänsä jäsentyneemmät kuin nyt. Lisäksi voitaisiin tutkia työnantajien ja muiden alalla toimivien ammattiryhmien näkemyksiä sosionomien osaamisesta ja pätevyydestä aikuissosiaalityössä. The title of Bachelor of Social Services was confirmed in 1999. The Bachelor’s Degree of Social Services provides ability to work in several areas of social work. The job description of a Bachelor of Social Services in social offices is perhaps a little indistinct. The skills and competences of a Bachelor of Social Services are not yet known nor recognized.
The aim of the thesis was to review the job description and expertise of a Bachelor of Social Services in adult social work at social offices. The study was qualitative using a phenomenological-hermeneutic approach. The theoretical framework of this study consisted of information of adult social work, a social instructor’s skills and social work orientations. The data for the study was gathered through applied theme-based interviews. The target population consisted of Bachelors of Social Services working in various positions in adult social work. The data were analyzed using the method of inductive content analysis.
The results showed that the job description of a Bachelor of Social Services was not clear. Bachelors of Social Services have strong expertise in various tasks in adult social work. Skills and competences had not been fully utilized or comprehensive utilization had been varied. Only a small number of Bachelors of Social Services thought that they were able to fully exploit their skills.
Similar research could be carried out in five or ten years from now. This would provide information on whether the Bachelors of Social Services found their place in adult social work, and whether their job description was more structured than it is now. Employers’ and other professional groups’ opinions could also be studied concerning the knowledge and competencies of Bachelors of Social Services.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka tavoitteena on jäsentää sosionomin (AMK) työnkuvaa, asiantuntijuutta ja osaamista sosiaalitoimistossa tehtävässä aikuissosiaalityössä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu aikuissosiaalityön käsitteestä, sosiaaliohjaajan osaamisesta sekä sosiaalityön orientaatioista. Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty sovellettua vertaisteemahaastattelua. Kohderyhmä muodostui sosiaalitoimiston aikuissosiaalityön eri tehtävissä työskentelevistä sosiaaliohjaajista. Aineisto analysoitiin induktiivisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen mukaan sosionomin (AMK) työnkuva ja paikka sosiaalitoimistossa tehtävässä aikuissosiaalityössä on edelleen hieman hahmottumaton. Tutkimus osoitti sosionomeilla (AMK) olevan vahva osaaminen aikuissosiaalityön eri tehtäviin. Osaamisen ja pätevyyden hyödyntämistä ei ollut vielä kaikessa laajuudessaan otettu käyttöön, tai sen kokonaisvaltainen hyödyntäminen oli vaihtelevaa. Vain pieni osa sosiaalitoimen sosionomeista koki voivansa hyödyntää omaa osaamistaan kaikessa laajuudessaan.
Jatkotutkimuksena voitaisiin toteuttaa viiden tai kymmenen vuoden kuluttua samanlainen tutkimus samankaltaisessa toimintaympäristössä. Näin saataisiin tietoa siitä, ovatko sosionomit löytäneet paikkansa aikuissosiaalityön kentällä ja ovatko heidän työtehtävänsä jäsentyneemmät kuin nyt. Lisäksi voitaisiin tutkia työnantajien ja muiden alalla toimivien ammattiryhmien näkemyksiä sosionomien osaamisesta ja pätevyydestä aikuissosiaalityössä.
The aim of the thesis was to review the job description and expertise of a Bachelor of Social Services in adult social work at social offices. The study was qualitative using a phenomenological-hermeneutic approach. The theoretical framework of this study consisted of information of adult social work, a social instructor’s skills and social work orientations. The data for the study was gathered through applied theme-based interviews. The target population consisted of Bachelors of Social Services working in various positions in adult social work. The data were analyzed using the method of inductive content analysis.
The results showed that the job description of a Bachelor of Social Services was not clear. Bachelors of Social Services have strong expertise in various tasks in adult social work. Skills and competences had not been fully utilized or comprehensive utilization had been varied. Only a small number of Bachelors of Social Services thought that they were able to fully exploit their skills.
Similar research could be carried out in five or ten years from now. This would provide information on whether the Bachelors of Social Services found their place in adult social work, and whether their job description was more structured than it is now. Employers’ and other professional groups’ opinions could also be studied concerning the knowledge and competencies of Bachelors of Social Services.