Työtyytyväisyys ja motivaatio Moviassa
Leinonen, Jenni (2010)
Leinonen, Jenni
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083025113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083025113
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin Movia Group Oy:n henkilöstön yleistä työtyytyväisyyttä ja motivaatiota. Movia on turvallisen liikennekulttuurin kouluttaja ja puolestapuhuja. Yrityksen tavoitteena on kouluttaa vastuullisia, muut tielläliikkujat huomioonottavia kuljettajia. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella esitettiin toimenpiteitä ja kehittämisehdotuksia, joilla yrityksen henkilöstön eli ihmisten työssä käyminen olisi entistäkin mielekkäämpää. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, jotka lähetettiin Movian toimipisteisiin. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja kysymykset olivat pääosin strukturoituja, Likertin asteikolle sijoittuvia väittämiä. Lomakkeeseen lisättiin myös yksi avoin kysymys. Väittämiin saadut vastaukset käsiteltiin SPSS -tilastointiohjelmalla.
Tutkimuksessa saavutettiin haluttu tulos, eli yleinen näkymä Movian henkilöstöstä. Tuloksissa kävi ilmi, että henkilöstö toivoo yrityksen parantavan erityisesti sisäistä viestintää sekä vastuunjakamista henkilöstön keskuudessa. Movian henkilöstö on motivoitunutta työhönsä ja he pitävät itsenäisesti omaa ammattitaitoaan yllä. Ammattitaidon ja motivaation ylläpitämiseksi suositellaan liikenneopettajille jatkokoulutukseksi henkilöauton ajo-opetuksen kertausta kerran vuodessa, toimistosihteereille suositellaan myyntikoulutusta. Koko henkilökunta hyötyisi autokoulualalle räätälöidystä kielikurssista. Työtyytyväisyyttä sekä motivaatiota systemaattisesti parannettaessa, tulisi näitä elementtejä mitata vuosittain kyselyillä. In this thesis the general job satisfaction and motivation of the staff of Movia Group Oy were cleared. Movia is the trainer and spokesman of the safe traffic culture. The objective of the company is to train the responsible drivers who take other road users into consideration. On the basis of the results that were obtained from the study measures and development proposals were presented. The research material was collected with questionnaires which were sent into offices of Movia. The survey was quantitative and the questions were mainly structured claims which are placed on the scale of Likerti’s. One open question was added to the form. The answers that were received to the claims were processed on a SPSS statistics programmer.
In the study the desired result, in other words the general view from the staff was achieved. In the results is appeared that the staff hopes that the company is improving especially internal communication and responsibility division among the staff. Movia's the staff is motivated to their work and they maintain their own professional skill independently. To maintain professional skill and motivation the repetition of the driving instruction of the car is recommended once a year to the driving instructors as a further training, to the office’s secretary’s sales education is recommended. The whole staff would benefit from a customized language course to the driving school business. When improving job satisfaction and motivation systematically, these elements should be measured every year with inquiries.
Tutkimuksessa saavutettiin haluttu tulos, eli yleinen näkymä Movian henkilöstöstä. Tuloksissa kävi ilmi, että henkilöstö toivoo yrityksen parantavan erityisesti sisäistä viestintää sekä vastuunjakamista henkilöstön keskuudessa. Movian henkilöstö on motivoitunutta työhönsä ja he pitävät itsenäisesti omaa ammattitaitoaan yllä. Ammattitaidon ja motivaation ylläpitämiseksi suositellaan liikenneopettajille jatkokoulutukseksi henkilöauton ajo-opetuksen kertausta kerran vuodessa, toimistosihteereille suositellaan myyntikoulutusta. Koko henkilökunta hyötyisi autokoulualalle räätälöidystä kielikurssista. Työtyytyväisyyttä sekä motivaatiota systemaattisesti parannettaessa, tulisi näitä elementtejä mitata vuosittain kyselyillä.
In the study the desired result, in other words the general view from the staff was achieved. In the results is appeared that the staff hopes that the company is improving especially internal communication and responsibility division among the staff. Movia's the staff is motivated to their work and they maintain their own professional skill independently. To maintain professional skill and motivation the repetition of the driving instruction of the car is recommended once a year to the driving instructors as a further training, to the office’s secretary’s sales education is recommended. The whole staff would benefit from a customized language course to the driving school business. When improving job satisfaction and motivation systematically, these elements should be measured every year with inquiries.