Työntekijän kokemukset sisäisen työnantajabrändin toteutumisesta M&A-prosessin jälkeisessä tilanteessa
Larjanne, Santeri (2023)
Larjanne, Santeri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083025093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083025093
Tiivistelmä
Työntekijöitä voidaan pitää yhtenä organisaation tärkeimmistä voimavaroista ja teknologian sekä työskentelytapojen kehittyessä myös työmarkkinat ovat laajassa mittakaavassa kilpaillummat kuin koskaan. Näin ollen parhaiden osaajien haalimiseksi sekä sitouttamiseksi työnantajaorgani-saation on tärkeää kiinnittää huomiota organisaatiosta syntyviin työnantajamielikuviin työnanta-jabrändiä kehittämällä.
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin sisäiseen työnantajabrändiin, jolla tarkoitetaan pelkistetysti organisaation sisäisille sidosryhmille kohdennettuja brändäysponnisteluja. Toimeksiantajaorgani-saation sisäisen työnantajabrändin tilaa tutkittiin M&A-prosessin jälkeisessä kontekstissa pereh-tymällä arvoehdotelman toteutumiseen sekä työntekijöiden kokemuksiin ja tavoitteena oli saada lisätietoa kohdeorganisaation sisäisen työnantajabrändin todellisesta tasosta.
Teoreettinen viitekehys koostuu työnantajabrändiin liittyvistä teemoista, joista avainasemassa ovat organisaation kulttuuri ja identiteetti, arvoehdotelma työntekijälle sekä työntekijäkokemus. Lisäksi viitekehyksessä perehdytään M&A-prosessin vaikutuksiin työnantajabrändin teemoissa. Teoreettisessa viitekehyksessä esitetty teoria osoittaa, että vahva työnantajabrändi syntyy, kun työnantajaorganisaation antama arvoehdotelma konkretisoituu myös työntekijän kokemuksena.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Tutki-mustiedon hankinta suoritettiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla yrityskaupan myötä tut-kimuksen kohdeorganisaatioon siirtyneille henkilöille kevään 2023 aikana. Tiedon analysointipro-sessissa edettiin temaattisen analyysiprosessin periaatteiden mukaisesti.
Tutkimuksen tuloksena voitiin nähdä huomattavia eroja kokemusten positiivisuudessa eri integ-raatioastetta edustavien henkilöiden välillä. Kokonaan integroitujen yhtiöiden edustajien koke-mukset olivat pääasiassa negatiivisia, josta voidaan todeta kohdeorganisaation sisäisen työnanta-jabrändin olevan heikolla tolalla. Negatiivisimpia kokemuksia oli noussut eritoten integraatiopro-sessista sekä sen kulusta. Osittain integroimattomien yhtiöiden edustajien kokemukset olivat neutraalimpia, joka johtunee integraation huomattavasti kevyemmästä asteesta.
Tutkimuksesta saadut tulokset vahvistavat käsityksen toimeksiantajaorganisaation sisäisestä negatiivisesta tilasta, josta kertovat myös laajat irtisanoutumismäärä yrityskaupan myötä organi-saatioon siirtyneiden työntekijöiden parissa. Kohderyhmän henkilöstön poistuman ja vaihtuvuu-den pienentämiseksi sekä viihtyvyyden parantamiseksi olisi tärkeää kehittää integraatioprosessia järjestelmällisempään suuntaan sekä kiinnittää huomiota sisäisen työnantajabrändin, arvoehdo-telman sekä brändiviestinnän totuudenmukaisuuteen sekä odotusten hallintaan.
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin sisäiseen työnantajabrändiin, jolla tarkoitetaan pelkistetysti organisaation sisäisille sidosryhmille kohdennettuja brändäysponnisteluja. Toimeksiantajaorgani-saation sisäisen työnantajabrändin tilaa tutkittiin M&A-prosessin jälkeisessä kontekstissa pereh-tymällä arvoehdotelman toteutumiseen sekä työntekijöiden kokemuksiin ja tavoitteena oli saada lisätietoa kohdeorganisaation sisäisen työnantajabrändin todellisesta tasosta.
Teoreettinen viitekehys koostuu työnantajabrändiin liittyvistä teemoista, joista avainasemassa ovat organisaation kulttuuri ja identiteetti, arvoehdotelma työntekijälle sekä työntekijäkokemus. Lisäksi viitekehyksessä perehdytään M&A-prosessin vaikutuksiin työnantajabrändin teemoissa. Teoreettisessa viitekehyksessä esitetty teoria osoittaa, että vahva työnantajabrändi syntyy, kun työnantajaorganisaation antama arvoehdotelma konkretisoituu myös työntekijän kokemuksena.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Tutki-mustiedon hankinta suoritettiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla yrityskaupan myötä tut-kimuksen kohdeorganisaatioon siirtyneille henkilöille kevään 2023 aikana. Tiedon analysointipro-sessissa edettiin temaattisen analyysiprosessin periaatteiden mukaisesti.
Tutkimuksen tuloksena voitiin nähdä huomattavia eroja kokemusten positiivisuudessa eri integ-raatioastetta edustavien henkilöiden välillä. Kokonaan integroitujen yhtiöiden edustajien koke-mukset olivat pääasiassa negatiivisia, josta voidaan todeta kohdeorganisaation sisäisen työnanta-jabrändin olevan heikolla tolalla. Negatiivisimpia kokemuksia oli noussut eritoten integraatiopro-sessista sekä sen kulusta. Osittain integroimattomien yhtiöiden edustajien kokemukset olivat neutraalimpia, joka johtunee integraation huomattavasti kevyemmästä asteesta.
Tutkimuksesta saadut tulokset vahvistavat käsityksen toimeksiantajaorganisaation sisäisestä negatiivisesta tilasta, josta kertovat myös laajat irtisanoutumismäärä yrityskaupan myötä organi-saatioon siirtyneiden työntekijöiden parissa. Kohderyhmän henkilöstön poistuman ja vaihtuvuu-den pienentämiseksi sekä viihtyvyyden parantamiseksi olisi tärkeää kehittää integraatioprosessia järjestelmällisempään suuntaan sekä kiinnittää huomiota sisäisen työnantajabrändin, arvoehdo-telman sekä brändiviestinnän totuudenmukaisuuteen sekä odotusten hallintaan.